Coolblue is een Nederlands e-commerce bedrijf dat in 1999 is opgericht door Pieter Zwart, Paul de Jong en Bart Kuijpers. Het bedrijf is met zowel een webwinkel als met fysieke winkels actief in Nederland, België en Duitsland.
In een notendop. Coolblue is meer dan een e-commercebedrijf. We bouwen totaaloplossingen voor onze klanten met onze ondersteunende infrastructuur. Dit doen we in Nederland, België en Duitsland, online en in onze 15 fysieke winkels.
Coolblue. Ooit begonnen als studentenbedrijf. Nu het meest klantgerichte bedrijf in Nederland en België met eigen winkels, eigen klantenservice, eigen bezorging, eigen installatie en eigen reparatie. Sinds onze oprichting in 1999 hebben we maar één doel: klanten blij maken.
Coolblue is bij het grote publiek bekend geworden met haar nadrukkelijke focus op klantenservice. De website, verzendmailtjes en verpakkingen zitten vol met kleine grapjes en het bedrijf staat erom bekend veel voor de (potentiële) klant te willen doen, ook nadat een aankoop is voltooid.
Minder concurrentie. Internet is zo transparant als wat. Als een product bij MediaMarkt, Bol.com en Wehkamp een paar euro goedkoper is, gaan klanten daar shoppen. Daarom verkoopt Coolblue steeds meer producten die nergens anders te koop zijn.
Studentenonderneming. Coolblue is in feite een uit de hand gelopen studentenonderneming, bol.com stamt af van een megalomaan project van het Duitse uitgeversconcern Bertelsman dat miljoenen verbrandde om een Europese en Amerikaanse concurrent van Amazon te maken.
Bij Coolblue kan je met een gerust hart shoppen. Ze hebben scherpe prijzen en leveren erg snel. En met regelmaat hebben ze ook mooie aanbiedingen. Klik op onderstaande button om direct naar de website van Coolblue te gaan.
Coolblue is een Nederlands e-commerce bedrijf dat in 1999 is opgericht door Pieter Zwart, Paul de Jong en Bart Kuijpers. Het bedrijf is met zowel een webwinkel als met fysieke winkels actief in Nederland, België en Duitsland.
Om nog op te vallen bij de concurrent, brengt Coolblue zijn strategie zo ver dat zij producten speciaal laten maken op basis van het zoekgedrag van hun klanten. Door het zoekgedrag te analyseren, weet Coolblue precies waar hun klanten naar zoeken in bijvoorbeeld een laptop.
In 1999 richtten Pieter Zwart (Coolblue's huidige CEO) en zijn vrienden Paul de Jong en Bart Kuijpers vanuit Pieters studentenkamer het bedrijf op dat later Coolblue zou worden.
1,4 maal de omzet. De omzet van Coolblue in 2020 was € 2 miljard – een mogelijke beurswaarde van ca. € 3 miljard.
Omzetcijfers voor webshops zitten flink in de lift, blijkt uit de Twinkle100, een jaarlijkse ranglijst van de grootste Nederlandse webwinkels. Vooral Bol.com maakt een flinke omzetsprong en loopt uit op nummer twee Coolblue.
Rond 2000 bestaat er een groot internetwarenhuis, genaamd HotOrange. Ze besteden alles uit aan anderen, zijn volledig extern gefinancierd en hebben geen eigen klantenservice. Daar wilden de oprichters tegenin. Hot werd cool en orange werd blue.
Coolblue heeft een bijzondere slogan: 'gewoon verwonderen'. Dat lijkt een tegenstelling, maar het geeft aan dat verwondering er voor altijd bij hoort. Oftewel: het is hun doel om ervoor te zorgen dat het allerbeste de standaard is.
BlueBuilt is het eigen merk van Coolblue. We hebben deze producten zelf samengesteld op basis van productdata, feedback van klanten én onze eigen productkennis. Gewoon, goede producten met de beste prijs-kwaliteitverhouding dus. We hebben er zelfs zoveel vertrouwen in dat we je gerust een extra lange garantie geven.
Bij Coolblue werken we aan één doel: klanten blij maken. Dit doen we inmiddels met meer dan 3000 Coolblue'ers. Dat doen we op verschillende locaties, maar we hebben één groot magazijn.
Coolblue is minder afhankelijk van fysieke verkopers, bij Mediamarkt of BCC is dit wel zo, een verkoper in een winkel moet een klant overtuigen. Bij Coolblue ga je zelf op zoek, zo worden de personeelskosten gedrukt. Coolblue heeft een jong, ambitieus en ondernemend team.
Nee, in de winkel hebben we geen Tweedekans-producten op voorraad. Tweedekansjes ophalen in de winkel is helaas niet mogelijk.
Coolblue verzorgt samen met PostNL vanaf 30 augustus zondaglevering in Nederland en België. Daarmee is het bedrijf de eerste grote webwinkel die 7 dagen per week pakketjes gaat bezorgen. Voor alle bestellingen geldt dan: voor zaterdag 23.59 uur besteld, zondag tussen 12.00 en 18.00 uur gratis in huis.
Zoals gezegd geeft Amazon geen specifieke cijfers voor Nederland. Eigenaar Ahold Delhaize van bol.com is de afgelopen jaren iets scheutiger met informatie. Bol.com boekte in 2020 4,3 miljard euro omzet en gaat dit jaar waarschijnlijk de 5 miljard euro voorbij.
,,Ze groeien wel, maar het is tot nu toe pittig om het bol.com, Coolblue, maar ook Zalando lastig te maken." Coolblue en Zalando richten zich volgens hem met succes op niches zoals elektronica en mode. Bol.com en Amazon zijn met hun brede aanbod elkaars directe concurrent.
Coolblue behaalde vorig jaar een recordomzet van 2,3 miljard euro. Dat is 348 miljoen euro meer dan in 2020.