Wat is de wettelijke garantie van conformiteit? Volgens de wet is de verkoper verplicht om de consument goederen te leveren die voldoen aan de koopovereenkomst. Deze bescherming wordt de wettelijke conformiteitsgarantie genoemd en is geldig vanaf het moment dat de auto aan de klant wordt afgeleverd.
Betekenis non-conformiteit : De gekochte producten voldoen niet aan wat vooraf is gecommuniceerd naar de klant. Betekenis wettelijke garantie : Dit is de garantie dat wanneer het product niet voldoet aan de overeenkomst, dat je recht hebt op reparatie of vervanging.
De consument heeft recht op een artikel conform de redelijkerwijs bij hem gewekte verwachtingen. Juristen noemen dit dan ook de “conformiteitseis”. Een koper mag bijvoorbeeld verwachten dat een ventilator ventileert en dat een koelkast koelt.
Conformiteit is wat ook wel wettelijke garantie genoemd wordt. Consumenten mogen een redelijke verwachting hebben van de kwaliteit van een product. Die verwachting mag gebaseerd worden op meerdere zaken, zoals het merk, de slogan van het merk, de prijs van het product en mededelingen van de verkoper.
Op de verkoper rust de verplichting dat de zaak die wordt afgeleverd moet beantwoorden aan de overeenkomst.De koper moet krijgen wat hij op basis van de overeenkomst mag verwachten. Dat wordt conformiteit genoemd. Als de zaak echter niet beantwoordt aan de overeenkomst, dan is er sprake van non-conformiteit.
Op grond van de wet kan de koper dan vervanging vorderen, de koopovereenkomst ontbinden of prijsvermindering of schadevergoeding vorderen.
Indien goederen gebreken vertonen („conformiteitsgebrek”), heeft de consument het recht op de volgende remedies: de keuze tussen reparatie en vervanging van de goederen, zonder kosten, binnen een redelijke termijn en zonder grote ongemakken.
Op grond van de EU-wetgeving moet u de consument minstens 2 jaar garantie bieden. Dit is de wettelijke garantie die de consument kan inroepen als producten niet goed werken of niet overeenkomen met de beschrijving. Maar in sommige landen geldt een langere garantieperiode vanwege nationale wetgeving.
De wettelijke garantie is, zoals de term eigenlijk al verraadt, geregeld volgens de wet. Dit betekent dat je als consument altijd rechten hebt op het moment dat je aanschaf eerder kapotgaat dan je verwacht, ook als er door de verkoper of fabrikant niets over garantie op je aankoopbewijs vermeld staat.
Een consument heeft recht op een product dat op basis van de koopovereenkomst voldoet aan de redelijke verwachtingen. Is dit niet het geval, dan moet u als verkoper het product binnen een redelijke termijn repareren of vervangen. Als verkoper mag u de consument niet naar de fabrikant van het product sturen.
Non-conformiteit is een bijzondere regeling van het algemene beginsel terzake 'wanprestatie voor koopovereenkomsten'.
Het consumentenrecht omvat wetten en regels die de consumenten beschermen bij aankoop van producten. Het consumentenrecht geeft regels om de rechten, en soms ook plichten, van de consument in het handelsverkeer vast te leggen.
Conformiteit wil zeggen dat het product conform de redelijke verwachtingen van de koper moet zijn. Als je een product wil kopen heb je daar bepaalde verwachtingen van. Het product moet in redelijkheid aan die verwachtingen voldoen.
Als er iets mis is met een product binnen 12 maanden na aankoop, moet de verkoper bewijzen dat dit uw schuld is. Bijvoorbeeld door aan te tonen dat u het product niet goed heeft gebruikt.
Uitzonderingen op de garantie zijn ruiten, radio, banden en accessoires. Onder BOVAG garantie vallen gebreken die gedurende de garantieperiode als gevolg van normaal gebruik ontstaan en gebreken die ten tijde van de koop niet waarneembaar waren.
Autobedrijven die bij BOVAG zijn aangesloten, kunnen 12 maanden garantie aanbieden op de occasions die ze verkopen.Ze zijn dit echter niet verplicht.
Daarom noemen we dit ook wel 'wettelijke garantie' of 'recht op een deugdelijk product'. Ga voor de wettelijke garantie naar de verkoper en niet naar de fabrikant. Want de verkoper is verantwoordelijk voor de producten die hij verkoopt. De fabrikant heeft die wettelijke verplichting niet.
De wettelijke garantie gaat met ingang van 27 april 2022 van zes naar twaalf maanden. Na de Tweede Kamer heeft nu ook de Eerste Kamer ingestemd met het wetsvoorstel. De verlenging van de garantietermijn heeft te maken met Europese regels rond conformiteit.
Lukt het de verkoper niet om te repareren of te vervangen binnen een redelijke tijd, dan kun je de koop ongedaan maken. Vraag dan je geld terug. Wil je het product houden, dan kun je ook een beroep doen op prijsvermindering. De verkoper moet dan een deel van het aankoopbedrag aan je teruggeven.
De wettelijke garantie geldt voor een periode van twee jaar overal in de EU.
Informeer de verkoper binnen 2 maanden over het defect. Vraag de verkoper het product kosteloos te herstellen of te vervangen binnen een redelijke termijn. Meestal is 14 dagen een redelijke termijn, soms langer. Het is namelijk afhankelijk van de situatie en het product.
Het mag niet. De wet biedt de consument dus veel bescherming. Het kan echter anders gaan liggen als de consument iets aan het product verandert, want dat kan ervoor zorgen dat het niet meer de eigenschappen bezit die het oorspronkelijk had.
Non-conformiteit volgens de wet
Hier wordt mede gelet op de aard van de zaak en de mededelingen die de verkoper over de zaak heeft gedaan. Als blijkt dat het product wat je hebt gekocht niet de eigenschappen bezit die je had mogen verwachten, kan er sprake zijn van non-conformiteit.
Aangetekende brief
Zodra u een verborgen gebrek ontdekt, meldt u dit zo snel mogelijk aan de verkoper. Doe dit bij voorkeur met een aangetekende brief. Als de verkoper bereid is het gebrek te herstellen of aan u de reparatiekosten te vergoeden, legt u de afspraken bij voorkeur schriftelijk vast.
Wat kan ik doen als ik een ondeugdelijk product heb gekocht? Heeft u een product gekocht dat niet werkt? Of gaat het product sneller kapot dan u mag verwachten? Dan kunt u de verkoper vragen om reparatie of een vervangend product.