In principe kun je met alle elektrische auto's met een CCS-aansluiting laden bij Tesla. Tegenwoordig hebben de meeste EV's een dergelijke aansluiting. Uitzondering op die regel zijn de Nissan Leaf en de Lexus UX300e, die een zogeheten CHAdeMO-aansluiting hebben. Daarmee kun je niet laden bij Tesla.
Hoe laad ik mijn voertuig op met een Supercharger? Sluit de oplaadconnector aan op de laadpoort van uw voertuig. Zodra de connector is aangesloten, knippert de LED van de laadpoort groen om aan te geven dat het opladen is begonnen. U kunt de voortgang van het opladen volgen in uw Tesla-app.
Om als niet-Teslarijder de Superchargers te gebruiken moet je eerst de Tesla app downloaden op je smartphone. Vervolgens maak je een account aan. Vervolgens kies je de optie 'Uw niet-Tesla opladen'. Je ziet vervolgens Superchargers die in de buurt zijn en je kunt de kosten van een laadbeurt bekijken.
Superchargers zijn bedoeld om voertuigen snel op te laden en dienen daarom niet langer te worden gebruikt dan nodig is om het voertuig op te laden. Als een voertuig bij een Supercharger blijft staan nadat de batterij volledig is opgeladen, wordt een idle fee in rekening gebracht.
Als een Supercharger-laadpaal is voorzien van twee kabels, kunnen auto's van andere merken dan Tesla alleen worden opgeladen via de CCS-stekker. Als de stekker niet past op uw auto, geef dit dan door aan de Klantondersteuning van Tesla.
Gratis Superchargen is gebonden aan de eerste eigenaar van de auto. Wanneer jij een MisterGreen Tesla Occasion gaat leasen en deze auto had gratis Superchargen dan heb jij hier dus ook recht op. Het gratis Superchargen is in dit geval dus niet bestuurders- of persoonsgebonden.
In feite is elk huis geschikt voor een laadpaal en kan iedereen die dat wil, er een laten installeren. Is het een laadpaal voor particulier gebruik, dan heb je geen vergunning nodig. Pas als je een openbare laadpaal wilt hebben, komt er papierwerk bij kijken.
26 augustus 2022 In circa negen maanden tijd is het laadtarief bij de Tesla Supercharger verdubbeld. Betaalde je als Tesla-rijder in 2021 gemiddeld nog € 0,28 per kWh*, in augustus van dit jaar was dat gemiddeld € 0,57. Niet-Tesla-rijders die er zonder abonnement laden, betalen € 0,66 tot € 0,70 per kWh.
Vanaf nu is het mogelijk om alle Tesla Superchargers in Nederland te gebruiken voor het opladen van auto's van andere merken. Tesla stelde begin november een select aantal Superchargers in Nederland open voor andere merken. Dat betekent dat je met elke elektrische auto kunt laden bij een snellaadpunt van het bedrijf.
Zij kunnen wereldwijd gebruikmaken van eigen oplaadpunten: het Supercharger-netwerk. De laadpalen binnen dit netwerk kunnen een Tesla-accu binnen een half uur al opladen. Ter vergelijking, bij 'gewone' laadpalen' kan dit zo'n één tot vier uur duren.
Ben je een Tesla-rijder van het eerste uur, dan heb je recht op onbeperkt gratis superchargen. Dit onbeperkt gratis superchargen geldt totdat de auto van eigenaar wisselt, daarna moet er betaald worden.
De "T" van Tesla gaat branden zodra het klepje geopend wordt. Als er niet binnen enkele minuten nadat u het klepje van het laadcontact hebt geopend, een laadkabel op het laadcontact wordt aangesloten, wordt het klepje van het laadcontact gesloten. Open dan het klepje opnieuw via het touchscreen.
Bij veel snelladers zie je dat een variant hierop wordt gebruikt, namelijk de CCS of Combo stekker. Hij ziet er aan de bovenkant uit als een type 2 stekker, met aan de onderzijde twee aansluitingen voor het snelladen. Deze is geschikt voor hoger vermogen tot 350 kW en gelijkstroom in plaats van wisselstroom.
CCS: De CCS-stekker is een verbeterde versie van de type 2-stekker, met twee extra stroomcontacten voor snel opladen. Het ondersteunt AC- en DC-laden. Het maakt laden met een snelheid van maximaal 350 kW mogelijk.
Hiervoor moeten elektrische rijders de Tesla-app downloaden en een account maken. Hierin is een optie toegevoegd voor het laden van een vreemd merk bij een Supercharger. Het laden bij de Tesla-laadpaal is uiteraard niet gratis, je moet in de app een betaalwijze toevoegen.
Kleine lettertjes. En het is nu weer tijd voor een verandering, want Tesla laat kopers van de Model S en X weer gratis aan de Superchargers laden. Natuurlijk staan er wel wat kleine lettertjes bij. Het gratis laden geldt namelijk alleen voor de eerste eigenaar.
De kosten voor snelladen komen in de buurt van kosten voor het tanken van brandstof. Wanneer je een auto met een groter accupakket oplaadt, zoals een Tesla Model S (met 75 kWh), tegen een tarief van €0,60 per kWh, komt dit uiteindelijk neer op zo'n €45,00 voor een volle accu.
Tesla werkt voor het Destination Charging-laadnetwerk samen met hotels, restaurants, winkelcentra en vakantieoorden. De oplaadpunten zijn geïntegreerd in de Tesla-website en het navigatiesysteem van de auto's. Ze kunnen dienovereenkomstig ook worden gepland in de routebegeleiding.
Waarom je elektrische auto tot 80% opladen? Nadat een elektrische auto tot 80% opgeladen is aan een snellader, gaat het snelladen een stuk langzamer. De reden hiervoor, is de levensduur van de accu. De chemische structuur in de lithium-ion accu kan op termijn namelijk te maken krijgen met degradatie.
Bij sommige laadpunten kun je ook een elektrische auto opladen zonder laadpas als deze voorzien is van een QR-code. Bij Shell Recharge is dit ook het geval. Scan de QR-code op de laadpaal met je camera op je smartphone, vul je creditcardgegevens en start met opladen.
De kosten per kWh verschillen per laadpaalaanbieder en vaak ook per locatie, maar ze liggen meestal tussen 0,24 en 0,30 euro per kWh.
Eigenaren van een oudere Model S of Model X kunnen levenslang gratis superchargen. Dit geldt ook voor toekomstige eigenaren, zolang voertuigen niet worden doorverkocht door Tesla.
Tesla Model 3 Laadkosten
De Tesla Model 3 kan volledig worden opgeladen voor €12. Deze prijs is gebaseerd op de gemiddelde Europesche energieprijs van €0.20 per kWh voor thuis laden (energieprijzen verschillen per land en aanbieder), Lees meer over kosten van EV's en publiek laden.