Hiermee wordt bedoeld de mate waarin de voordelen, motivatie en interesses van de onderzoeker de resultaten hebben beïnvloed. Bevestigbaarheid (confirmability) in kwalitatief onderzoek is vergelijkbaar met objectiviteit (objectivity) in kwantitatief onderzoek (Bryman & Bell, 2007, pp. 40-43).
Betrouwbaarheid betekent dat een methode consistent dezelfde resultaten oplevert. Dit houdt in dat als je dezelfde meting of het onderzoek op dezelfde manier opnieuw uitvoert, je dezelfde uitkomsten moet krijgen.
Validiteit is de mate waarin je resultaten geldig zijn en overeenkomen met de werkelijkheid. De validiteit kan worden onderzocht door te bepalen of je daadwerkelijk hebt gemeten wat je wilde meten, bijvoorbeeld door kritisch te kijken naar je onderzoeksopzet en meetinstrumenten.
Betrouwbaarheid = het instrument meet altijd hetzelfde.Validiteit = het instrument meet wat je moet meten. Interne validiteit = er zijn geen andere factoren in het spel die de uitkomst veroorzaken.
Productbetrouwbaarheid betekent dat een product de beoogde functie consistent en zonder fouten vervult onder bepaalde omstandigheden (de operationele omgeving) en gedurende een bepaalde periode (de levenscyclus van het product).
Met 4 à 5 metingen heb je een grove indicatie van de spreiding. Met 10 metingen heb je een redelijke waarde. Dit laatste is dus eigenlijk het minimum dat je nodig hebt voor een betrouwbaar resultaat.
Betrouwbaarheid verwijst naar de vraag of een beoordelingsinstrument dezelfde resultaten geeft telkens wanneer het wordt gebruikt in dezelfde setting met hetzelfde type proefpersonen. Betrouwbaarheid betekent in wezen consistente of betrouwbare resultaten . Betrouwbaarheid is een onderdeel van de beoordeling van validiteit.
Om de betrouwbaarheid te waarborgen kun je de groep respondenten uitbreiden zodat deze beter aansluit bij de werkelijke situatie. Je zou bijvoorbeeld aanvullend gebruik kunnen maken van andere selectiemethoden (zoals oproepjes op fora, aanvullend schriftelijke enquêtes etc.).
Validiteit verwijst naar de vraag of een test meet wat het beoogt te meten . Een geldige rijtest zou bijvoorbeeld een praktisch rijcomponent moeten bevatten en niet alleen een theoretische test van de regels van het rijden.
Als we de betrouwbaarheid van een instrument onderzoeken door de meting letterlijk op dezelfde manier te herhalen spreken we van 'test-hertestbetrouwbaarheid'.
Met interne betrouwbaarheid wordt gedoeld op een mogelijke vertekening van de onderzoeksresultaten door de invloed van een individuele onderzoeker. Het gaat hierbij om controleerbaarheid.
Betrouwbaarheid wordt gedefinieerd als de waarschijnlijkheid dat een product, systeem of dienst de beoogde functie gedurende een bepaalde tijdsperiode adequaat zal vervullen of in een bepaalde omgeving zonder storingen zal functioneren .
Als een meting consistent is, is deze betrouwbaar. Maar betrouwbaarheid betekent natuurlijk niet dat uw uitkomst hetzelfde zal zijn, het betekent alleen dat deze in hetzelfde bereik zal liggen. Bijvoorbeeld, als u de eerste keer 95% scoorde op een test en de volgende keer 96%, dan zijn uw resultaten betrouwbaar .
Een hoge betrouwbaarheid betekent simpelweg dat de uitkomsten uit het onderzoek representatief zijn en dus gelden voor de gehele groep die is onderzocht. Wanneer je een marktonderzoek uitvoert dan kan de betrouwbaarheid van groot belang zijn, vooral wanneer het om een kwantitatief onderzoek gaat.
Bij validiteit gaat het om het meten wat je beoogt te meten. Bij betrouwbaarheid daarentegen gaat het om de vraag of je onderzoeksresultaten hetzelfde zouden zijn als je het onderzoek op dezelfde wijze nogmaals uitvoert.
De betrouwbaarheid van een beoordelingsinstrument is de mate waarin het consistent en nauwkeurig leren meet . De validiteit van een beoordelingsinstrument is de mate waarin het meet waarvoor het is ontworpen.
Begin door te onderzoeken wie de auteur of de organisatie achter de bron is. Hebben ze relevante ervaring, kwalificaties of expertise in het onderwerp? Een bron geschreven door iemand met achtergrondkennis en ervaring in het veld is waarschijnlijk betrouwbaarder dan een bron zonder duidelijke expertise.
Test-retest betrouwbaarheid is een maatstaf voor betrouwbaarheid die wordt verkregen door dezelfde test twee keer gedurende een bepaalde tijd toe te dienen aan een groep personen . De scores van Tijd 1 en Tijd 2 kunnen vervolgens worden gecorreleerd om de test te evalueren op stabiliteit in de tijd.
Het betrouwbaarheidsniveau (confidence level) is het percentage van de keren dat je verwacht in de buurt van dezelfde schatting te komen als je je experiment nog een keer uitvoert of opnieuw op dezelfde manier een steekproef uit de populatie haalt.
Betrouwbaarheid heeft verbinding met het woord trouw maar ook met vertrouwen. Je bent te vertrouwen en men kan op jou vertrouwen.Je zult respectvol met vertrouwelijke informatie omgaan.Je bent consistent en je zult geen dingen doen die een ander kan schaden.
Om de betrouwbaarheid van je onderzoek te bepalen beantwoord je de vraag: “Als ik hetzelfde nog een keer zo zou onderzoeken en de omstandigheden zijn niet veranderd, krijg ik dan dezelfde uitslag?” Een betrouwbaar onderzoek is dus reproduceerbaar.
Er zijn twee verschillende criteria waarmee onderzoekers hun metingen evalueren: betrouwbaarheid en validiteit. Betrouwbaarheid is consistentie over tijd (test-retest betrouwbaarheid), over items (interne consistentie) en over onderzoekers (interraterbetrouwbaarheid) .
Bij betrouwbaarheid gaat het om hoe consistent een methode iets meet. Hierbij is het van belang dat de uitkomsten hetzelfde zijn als je de meting of het gehele onderzoek op exact dezelfde wijze nog een keer uitvoert (reproduceert of repliceert).