Competentie. Competentie gaat om vertrouwen in je eigen kunnen, je bekwaam voelen om uitdagingen aan te gaan, doelen te bereiken en taken tot een goed einde te brengen. Het gaat om het gevoel dat je vooruitgaat en beter wordt in wat je doet en dat je daarvoor waardering krijgt van anderen.
Dit zijn de behoefte aan competentie, autonomie en relatie. Voor leerlingen is het belangrijk dat er ook aandacht is voor deze behoeften.
De basisbehoeften
Kleding, eten, drinken en zuurstof zijn basisbehoeften. Je hebt ze nodig om te kunnen leven. Maar dat geldt natuurlijk ook wel voor onderdak en veiligheid. Een basisbehoefte is ook de afwisseling tussen inspanning en ontspanning zowel fysiek als mentaal.
er maar liefst zes basisbehoeften: Zekerheid, Variatie, Ertoe doen, Verbinding, Groei en Bijdrage.
De lichamelijke behoeften zijn basale fysiologische behoeften die men nodig heeft om te leven. Bijvoorbeeld zuurstof, slaap, eten en drinken.Daarnaast voegt Maslow er ook andere behoeften aan toe, zoals seks, onderdak en kleding.
De zelfdeterminatietheorie is in de psychologie een breed geaccepteerde en goed onderbouwde theorie. Die stelt dat welzijn wordt bepaald door de mate waarin mensen kunnen voldoen aan drie psychologische basisbehoeften: de behoefte aan autonomie, verbondenheid en competentie.
In totaal zijn er vijf basisbehoeften: een veilige band met andere mensen; onafhankelijkheid en zelfstandigheid; vrij heid om je behoeften en emoties te uiten; spontaniteit en plezier; en duidelijke grenzen. Voor een gezonde emotionele ontwikkeling moeten al die behoeften in je jeugd voldoende vervuld worden.
1. De eerste behoeften van de piramide zijn de lichamelijke behoeften. Maslow bedoelt hiermee de eerste levensbehoeften zoals voedsel, drinken en slapen. 2.
Eten, drinken en een dak boven je hoofd, het zijn de belangrijkste levensbehoeften.
Primaire levensbehoeften: dit zijn levensbehoeftes zoals eten, water en zuurstof. Dit zijn ook wel biologische behoeften. Wanneer deze niet aanwezig zijn, kan iemand zich niet richten op andere behoeften. Denk hierbij ook aan kleren en onderdak.
Door structuur te bieden wordt het gevoel van competentie gestimuleerd, dit kan op vier manieren: 1) duidelijkheid bieden; 2) ondersteuning en begeleiding bieden; 3) aanmoediging bieden; en 4) positieve, constructieve feedback geven (Stroet et al., 2013).
In de motivatiepsychologie wordt over de 3 psychologische basisbehoeften van mensen (en dus ook van kinderen) gesproken: relatie, competentie en autonomie. Alleen als aan al deze behoeftes is voldaan, zou een kind zich kunnen ontplooien.
competentiegevoel van leerlingen. Competentie betekend dat de leerling het gevoel heeft dat hij de gewenste resultaten kan behalen en vertrouwen heeft in eigen kunnen. Leerlingen die zich competent voelen zijn volhardend in het succesvol uitvoeren van een activiteit.
In veel inhoudelijke onderwijsstukken, trainingen, workshops en ontwikkelplannen zie je hem vaak staan; het CAR-Model van Luc Stevens (Luc Stevens, NIVOZ, 2004-heden). Relatie, autonomie en competentie als de drie psychologische basisbehoeften om ontwikkeling en motivatie te kunnen waarborgen.
Secundaire behoeften zijn dingen waar je eigenlijk wel zonder zou kunnen, voorbeelden hiervan zijn een telefoon, televisie en een (dure) auto. Het zijn geen dingen die van levensbelang zijn.
Lichamelijke behoeften (Physiological Needs); Maslow doelt met de zogenaamde fysiologische behoeften op de meest basale behoeften van de mens om het menselijk lichaam te kunnen laten functioneren. Denk daarbij aan de lichamelijke behoeften als lucht, voedsel, slaap en de mogelijkheid om naar het toilet te gaan.
Behoefte aan cognitieve ontwikkeling
Het is de behoefte die de mens voelt om te groeien, zijn capaciteiten volledig te benutten, zijn levensdoel te verwezenlijken en problemen beter te kunnen oplossen. Te vervullen door groei- en ontwikkelingsmogelijkheden in werk, feedback, het dragen van verantwoordelijkheid.
Economische behoeften kunnen onderverdeeld worden in primaire en secundaire behoeften. Die eerste zijn basisbehoeften, ze zijn nodig om te overleven: kledij, een dak boven je hoofd, eten en drinken. Secundaire behoeften verschillen van persoon tot persoon.
We noemen dit de basisbehoeften: lichamelijke behoeften: eten, drinken, beweging, slaap,... behoefte aan affectie: knuffels, liefde, warmte,… Een kind wil niet alleen affectie krijgen, maar ook geven.
De bovenste laag in de piramide van Maslow betreft de behoefte aan zelfontplooiing of zelfactualisatie. Dit is het hoogste niveau wat bereikt kan worden. Deze behoefte omvat het verlangen naar zelfontplooiing, dus de realisatie van iemands potentieel.