Het communicatieplan (ook vaak 'marketingcommunicatieplan' genoemd) borduurt voort op het marketingplan. Hierin wordt de marketingcommunicatie uitgewerkt. Er wordt beschreven welke communicatiemiddelen het bedrijf gaat inzetten en alle communicatie-activiteiten worden gepland, beschreven en gebudgetteerd.
Een matrix waarin wordt aangegeven wat, wanneer, met wie moet worden gecommuniceerd en op welke wijze dat zal geschieden.
Het opstellen van duidelijke communicatiedoelen
Communicatiedoelen zijn onder te verdelen in drie hoofddoelen. Ze proberen verandering te brengen in de Kennis, Houding of het Gedrag van een doelgroep. Ervoor zorgen dat de doelgroep je merk, product of dienst kent of opmerkt. Kennis van je organisatie.
Geef voor iedere communicatie-activiteit een planning aan. Meestal geef je hierin aan welke boodschap voor welke periode gepland staat. Omdat je het doel van je plan vaak stapsgewijs wordt bereikt, moet je iedere stap ook uitdenken en inplannen.
De combinatie van communicatie-instrumenten die wordt ingezet om een boodschap over te brengen op een bepaalde doelgroep. In een goede mix versterken de instrumenten elkaars werking.
In een communicatiestrategie of communicatieplan hebben we het over wat jullie willen bereiken, wat de behoeften zijn van de doelgroep(en) en met welke middelen en kanalen we de doelgroepen kunnen informeren, inspireren en activeren.
Een strategisch communicatieplan is een document dat de communicatiestrategie van een organisatie definieert in doelstellingen en geplande acties. Het is een referentiekader om een efficiënt en gestructureerd communicatiebeleid op te stellen.
Formuleer de doelstellingen die je wilt bereiken op communicatiegebied. Welk probleem wil je oplossen met communicatie? Zorg dat ze SMART geformuleerd worden: Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdgebonden. Ook deze stap maakt deel uit van het communicatieplan.
Alles wat je doet, ook 'niets' doen, heeft invloed. Ieder gedrag is een vorm van communicatie. Omdat er niet zoiets bestaat als anti-gedrag, is het onmogelijk om niet te communiceren. Voorbeeld: Gesproken, geschreven taal, gebaren waarover regels zijn opgesteld, waarvan iedereen weet wat en hoe.
Het interne communicatieproces bestaat uit de volgende stappen: Je ontvangt een boodschap die bestaat uit allerlei signalen. Elk signaal roept herinneringen, gedachten, gevoelens én emoties op. Je herinneringen, gedachten en gevoelens – dat wat je weet, denkt en voelt – bepalen de boodschap die je zendt.
Een uitgangspunt van Factor C is dat contact met je doelgroep valt of staat met een boodschap die aanspreekt, daarnaast ook antwoorden bevat en perspectief laat zien. Het is een manier om te borgen dat de belangen en zorgen van doelgroepen een plek hebben in het (beleids)proces.
De Communicatie Matrix geeft indicaties voor behandeldoelen en stimuleert de samenwerking tussen ouders en professionals. In dit artikel wordt het onderzoeksinstrument beschreven en worden communicatiefuncties en -niveaus uitgelegd.
Een communicatiestrategie is jouw houvast voor al je communicatie-activiteiten. Zonder communicatiestrategie is de kans groot dat jouw communicatie-inspanningen onder een dikke laag stof verdwijnen.
De communicatiedoelgroep is de groep mensen naar wie jij communiceert dat jouw product op de markt is. Dit betekent dat jouw communicatiedoelgroep hetzelfde kan zijn als jouw doelgroep, maar ook dat je een andere communicatiedoelgroep kunt kiezen.
Het DAGMAR-model
DAGMAR staat voor Defining Advertising Goals for Measured Advertising Results. Oftewel, advertentiedoelstellingen definiëren voor gemeten resultaten van advertenties. Een andere benaming voor het DAGMAR-model is ACCA-model (Awareness, Comprehension, Conviction, Action).
Marketingcommunicatie (marcom) omvat alle communicatie die ingezet kan worden om in te spelen op de wensen en behoeften van de consument (marketing) met als doel winst voor eigen organisatie. De communicatiemiddelen die ingezet kunnen worden, vormen samen de marketingcommunicatiemix.
Als je een stakeholdersanalyse heb gedaan, is dit een logisch startpunt. In het communicatieplan benoem je de verschillende individuen en organisaties waarmee je wilt communiceren. Vervolgens beschijf je ze bondig en geef je aan wat hun relevantie voor, hun belang bij en hun invloed op het project is.
Het interne communicatieplan bevat de doelstellingen, doelgroepen, activiteiten en planning van de interne communicatieafdeling in een bepaalde periode. Vaak wordt het plan aangevuld met een analyse van de huidige situatie, randvoorwaarden voor succes en de verwachte resultaten.
Externe communicatie is alle communicatie vanuit een bedrijf of organisatie naar buiten toe. Van persvoorlichting tot crisiscommunicatie en van productlanceringen tot customer service.