Carbon pasta is speciaal gemaakt voor carbon, wat kwetsbaarder is voor te strak vast draaien. Het zorgt voor extra frictie zonder het carbon te beschadigen, zodat het onderdeel goed vast blijft zitten en niet gaat kraken.
Montagepasta, vaak ook montagevet genoemd, voorkomt verdraaien en loskomen van onderdelen en beschermt tegen corrosie. Montagepasta wordt gebruikt voor het bevestigen van zadelpennen, sturen en stuurpennen. Voor het bevestigen van carbon onderdelen moet een carbon pasta worden gebruikt.
Cyclon montagepasta
Deze montagepasta op keramische basis gebruik je voor alle metaal op metaal onderdelen zoals schroefdraad van pedalen, derailleurs en alle andere bouten op je fiets en mountainbike.
Gouden vet is rijk aan koper en dient hoofdzakelijk voor de montage van titaniumstukken (zadelpen, trapas, ...).
Door de hechtende werking vermindert het aandraaimoment met 30%, waardoor beschadigingen tot een minimum worden beperkt. Het minimaliseert krassen, bijvoorbeeld bij het verstellen van een zadelpen. Montagepasta voorkomt ook het verdraaien en loskomen van onderdelen en beschermt perfect tegen corrosie.
Kopervet wordt gebruikt waar iets vast en weer los gedraaid moet worden en waar hoge temperaturen bereikt worden. Voor de fiets is montagevet voldoende. Op schroefverbindingen die lang vast zitten, maar ook nog wel eens los moeten. nwordt tegenwoordig ook vaak montagepasta voor gebruikt.
Steekassen schoonmaken & invetten
Er komt hier wel eens wat zand in. Spray een beetje Drivetrain Detox op een doek en maak de steekassen schoon. Vervolgens doe je een klein beetje All Round Grease op de steekas en verdeel je dit met je vinger, ook op het schroefdraad. Doe dit met beide steekassen.
Hoe weet ik of ik mijn trapassen moet vervangen? Je bottom bracket of trapas moet je vervangen als je merkt dat het allemaal niet meer soepel ronddraait. Kraken, piepen en speling of een stroef gevoel tijdens het trappen zijn allemaal indicatoren dat het tijd wordt er eens goed naar te kijken.
Een fietsketting kun je het beste smeren met olie. Hoe vaak dat moet hangt af van de olie en van de gebruiksomstandigheden. Een goed gesmeerde ketting draait vrijwel geluidloos.
Gebruik altijd voldoende (lager)vet en montagepasta. Het vet dient voornamelijk om vuil en water te weren en om kraken te voorkomen. Vet eerst de trapashuls voldoende in en vergeet ook niet de zijkanten van de trapashuls. Daarna kun je eventueel ook nog de trapas zelf invetten.
Fietspedalen losdraaien
Wat je moet weten is dat de linkertrapper links schroefdraad heeft (in plaats van het gebruikelijke rechts). Dat is gedaan om te voorkomen dat je pedaal zichzelf tijdens het fietsen kan losdraaien. Maar als je dat niet weet kun je wanhopig worden als je het pedaal probeert los te draaien!
Zadelpen invetten
Om te voorkomen dat de zadelpen vast komt te zitten en/of gaat kraken, is het belangrijk eens per jaar de zadelpen te verwijderen, schoon te maken en in te smeren met gewoon vet of beter met montagevet.
Galactic Grease is een hoge kwaliteit, biologisch afbreekbaar vet van duurzame grondstoffen. Geschikt voor alle doeleinden op en rond fietsen. Dit vet kan gebruikt worden voor montage van fietsonderdelen en beschermt tegen alle soorten corrosie en slijtage.
Lagervetten 9. Voor het onderhoud van de lagers is het belangrijk om deze te smeren met een lagervet. Lagervet beschermt de naven, trapas en de pedalen van je fiets tegen het binnendringen van vuil en vocht. Het invetten van de lagers vermindert wrijving en laat de lagers weer soepel lopen.
Keramisch vet (DV) is een bijzonder hoogwaardige montagepasta en smeervet. Door de unieke samenstelling heeft het product een zeer hoog temperatuurbereik (piektemperatuur ca. 1500°C) en een hoge drukbestendigheid. Tevens vermindert het de wrijving van bewegende delen en biedt het een goede bescherming tegen corrosie.
Anti-seize pasta beschermt metalen onderdelen hoofdzakelijk tegen corrosie, vastbranden en vastroesten. Met behulp van deze pasta breng je een isolerende laag aan tussen de metalen zodat er geen breuken of scheuren of andere ongemakken kunnen ontstaan.
Hoewel WD-40 dus voor veel zaken is in te zetten, kun je er beter geen rubber of kunststof mee beschermen en smeren. En voor gevoelige elektronica kun je beter contactspray gebruiken. Contactspray is namelijk een 'vluchtige' spray en droogt snel op, waar WD-40 een soort vettig laagje achterlaat.
Een fiets ketting smeren WD40 is niet verstandig! De vette eigenschappen van dit product hebben nadelige effecten op jouw fietsketting.
Teflon is smerend en siliconen is beschermend , dus als je siliconen op je ketting spuit wordt ie na verloop van tijd schraal omdat het niet smeerd en teflon smeerd dus blijft je ketting lange tijd goed tot je hem weer schoonmaakt en opnieuw inspuit.
Overigens is 17000km voor een trapas niet abnormaal. Levensduur kan erg wisselend zijn. Volgens Santos bestaan er geen betere lagers, althans niet voor een betaalbare prijs. Mijn Santos traplager gaf na 12000km de geest.
Italiaanse draad.
Dit type bracket werd en wordt veelal gebruikt door fietsfabrikanten uit Italië. Het voordeel ten opzichte van BSA is dat de lagers kaarsrecht gemonteerd zitten. Maar hangt ook een nadeel aan: de rechter cup kan makkelijker loslopen door de draairichting van het schroefdraad.
Hoe vaak je racefiets/ mountainbike schoonmaken? Hoe vaak je jouw racefiets/ mountainbike zal moeten schoonmaken is met name afhankelijk van hoe vaak je fietst. Fiets je een keer per week? Dan is het verstandig om de fiets na iedere rit even kort na te lopen en om de 2 á 3 keer dit iets grondiger te doen.
Ketting smeren
Hoe vaak je dat moet doen hangt af van de olie die je gebruikt en hoe vaak je fietst. Als de ketting een piepend geluid maakt tijdens het fietsen, is het tijd om deze te smeren. Ook als je een lange tocht van een aantal uur hebt gefietst in de regen, is het vaak nodig om de ketting te smeren.
De meest voorkomende reden van piepende remmen zijn vieze of vette remonderdelen. Met name schijfremmen kunnen enorm gaan piepen als hier een beetje vettigheid op zit. Je remmen kunnen vies en vet worden tijdens het fietsen. Bijvoorbeeld door opspattend water van de weg of modder waar olieresten in zitten.