Bochtverlichting dient om de berm en/of de zijkant van de weg beter zichtbaar te maken bij het nemen van een bocht. Het is geen mistlamp of richtingaanwijzer. Bij sommige auto's worden de mistlampen wel ingezet als bochtverlichting, maar hebben ze oorspronkelijk dus een andere functie.
Als uw richtingaanwijzer is ingeschakeld en u afslaat of in een parkeerplek rijdt, verlicht een lamp in het mistlicht (aan de zijde waar u afslaat) automatisch de kant van de weg, zodat u een beter zicht hebt tijdens het afslaan.
Bij adaptieve bochtverlichting draaien de lampen mee met de stuurbewegingen. Dit maakt dat wanneer je de bocht instuurt de verlichting dezelfde kant op wijst. Op deze manier krijg je duidelijker zicht en rij je verlicht de bocht in. Verder is het zo dat deze vorm van verlichting het verloop van de weg volgt.
DYNAMISCHE BOCHTVERLICHTING: WERKING
De dynamische bochtverlichting wordt gerealiseerd door draaien van het dimlicht, afhankelijk van de zojuist gereden bochtradius. De projectiekoplamp is ingebouwd in een frame dat om de verticale as kan worden gedraaid.
Bij LED Matrix-koplampen bestaat het grootlicht uit meerdere segmenten die naar wens in- of uitgeschakeld kunnen worden. Het systeem deactiveert het deel van de lichtbron dat een andere weggebruiker verblindt. De andere segmenten blijven aan en verlichten de weg.
Meet de afstand van het licht tot het plakkertje
Schijnen ze ver onder het plakkertje of zie je je koplampen niet eens op de muur, dan moeten ze wat naar boven. De koplampen moeten idealiter ongeveer 10cm (bij een afstand van 10 meter) onder het streepje uit komen.
De digitale matrix-ledkoplampen zijn de geavanceerdste koplampen die Audi te bieden heeft. Met deze innovatieve koplamptechnologie zijn bijzondere lichtanimaties mogelijk, zoals de projectie van een duidelijk zichtbaar rechthoekig lichtvlak op de rijstrook voor de auto, binnen de gebruikelijke lichtbundel.
Wat is Wat zijn adaptieve koplampen? Adaptieve koplampen zijn koplampen die gesynchroniseerd zijn met je besturing. De koplampen bewegen mee met de stuurbewegingen die je als bestuurder maakt.
Er is sprake van dynamische verlichting in situaties waar het niveau van de verlichtingssterkte (en eventueel de kleurtemperatuur) wordt aangepast op basis van een of meerdere factoren. Deze factoren zijn bijvoorbeeld tijd, beweging of omgevingslicht.
Sinds enige tijd zijn er auto's die uitgerust worden met een dynamisch knipperlicht. De LED-richtaanwijzer 'loopt' mee in de richting die de auto ingaat.
Def.: lichten ter ondersteuning van de voorgeschreven fluitseinen bij het manoeuvreren. Toelichting: Wit licht, rondom zichtbaar op een afstand van tenminste 5 zeemijlen, in hetzelfde verticale vlak als het toplicht, ten minste twee meter hoger dan het toplicht.
Adaptieve koplampen zijn koplampen waar een systeem aan verbonden is die de richting van de lichtstralen verandert afhankelijk van de verkeersomstandigheden. Wanneer de bestuurder een stuurbeweging maakt, zullen de koplampen mee bewegen.
Een camera in de buurt van de binnenspiegel registreert al vanaf een afstand van 700 meter het licht van de koplampen van de voertuigen die u tegemoetkomen – en dimt automatisch. Als u een auto voor u nadert, detecteert de camera dit ook van op een afstand van 400 meter, waarna de grootlichtassistent zelfstandig dimt.
De lichten die we het vaakst gebruiken, zijn de dimlichten. Deze lichten steken we aan wanneer de avond valt of het donker is. Ook bij regenweer, sneeuw, mist en andere omstandigheden waarbij het onmogelijk is om verder te kijken dan 200 meter is het verplicht om de dimlichten aan te steken.
Er zijn de dimlichten, waarmee men meestal rijdt als het donker is. En de grootlichten, die ook wel eens de verstralers worden genoemd. De meeste wagens hebben vooraan ook mistlichten. En tot slot zijn er de standlichten, die het minst licht geven.
Het is niet toegestaan om op de momenten dat verlichting verplicht is uitsluitend stadslicht te voeren. Dimlicht moet in die gevallen ook zijn ingeschakeld of bij mist de mistlampen voor. Stadslicht is verplicht als je 's nachts (of bij slecht zicht overdag) buiten de bebouwde kom of op de rijbaan parkeert.
De grootlichtassistent gebruikt hiervoor een camera die in beide richtingen waarneemt of er ander verkeer is en of je de bebouwde kom inrijdt. Als je op dat moment met groot licht rijdt, wordt automatisch het dimlicht ingeschakeld. Rijd je de bebouwde kom weer uit, dan gaat het grote licht weer aan.
Automatisch groot licht is een systeem dat met een camerasensor boven aan de voorruit de koplampen van tegenliggers of de achterlichten van voorliggers registreert en automatisch overschakelt van groot licht naar dimlicht. Automatisch groot licht is te activeren met de draairing van de stuurhendel in stand .
Audi grootlichtassistent detecteert lichtbronnen - de koplampen van tegemoetkomende auto's, de achterlichten van andere weggebruikers en bijvoorbeeld de reflectie van plaatsnaamborden - en schakelt automatisch heen en weer tussen het grootlicht en het dimlicht.
De dagrijlichten , bochtlichten, en hoeklichten en manoeuvreerlichten mogen niet anders dan wit stralen. Visuele controle, waarbij de desbetreffende lichten worden ingeschakeld.
Personenauto's mogen zijn voorzien van extra rode retroreflecterende voorzieningen aan de achterzijde en extra retroreflecterende voorzieningen aan de zijkanten van het voertuig, welke ambergeel moeten zijn, met uitzondering van de achterste retroreflector aan de zijkant, welke rood mag zijn.
Overdag bij slecht zicht mag u het dimlicht gebruiken. In het donker is het dimlicht verplicht. De dimlichten hoeven niet aan als de mistlichten branden.
Re: sequentiële led knipperlichten koplampen
Samen met led verlichting, automatische koplamphoogte verstelling en verwarmd stuur.
Over het algemeen kan je zeggen dat iets wat verandert of beweegt, dynamisch is. Statisch betekent dan dat alles onveranderd blijft. Zo zou je een standbeeld statisch kunnen noemen, en een danser dynamisch. In de fysica spreekt men soms over dynamische en statische effecten van een kracht.