De Shimano SLX groep is dé keus als je op zoek bent naar de beste prijs/kwaliteitsverhouding. Het verschil in kwaliteit tussen SLX en XT is veel kleiner dan vaak gedacht, de SLX groep is vooral iets zwaarder en minder mooi afgewerkt.
De Shimano SLX is van goede kwaliteit, maar ook betaalbaar. Het grote verschil is echter dat de SLX groep meer weegt door het gebruik van stalen onderdelen. Daarnaast hebben de ketting, cassette en kettingbladen van de XT en XTR een betere coating gekregen, waardoor deze onderdelen langer meegaan.
Shimano Deore XT
Deore XT is een van de meest gebrukte mtb-groepsets. Zeer hoge kwaliteit en zeer duurzaam wat betreft onderhoud en slijtage. Een echt werkpaard waar je op kunt rekenen. Zowel in 11- als 12-speed verkrijgbaar en als versie met voorderailleur en als singlespeed.
Het verschil tussen Deore en Deore XT is het materiaal wat gebruikt wordt en de duurzaamheid van het product. Deore XT is van beter materiaal gemaakt waardoor het langer meegaat. Sommigen zeggen dat XT langer meegaat dan XTR, terwijl XTR meer dan 2x zo duur is, en het niet eens zo heel veel scheelt in gewicht.
Afhankelijk van de staat van onderhoud, weersomstandigheden en de omgeving waarin je fietst slijt je ketting. Dit bepaalt ook het moment waarop het tijd is voor een nieuwe. De vuistregel die je kan hanteren is dat het verstandig is om je ketting ergens tussen de 3000km en 5000km te vervangen.
Wanneer moet je je derailleur vervangen? In principe hoef je je derailleur niet na een bepaalde periode te vervangen.Een uitzondering is wanneer je na een flink val schade hebt aan je derailleur.
Shimano en SRAM gebruiken verschillende hendelontwerpen om te kunnen schakelen. Shimano gebruikt twee STI-shifters, waarmee je kunt op- en terugschakelen. SRAM doet het anders. Waar Shimano gebruik maakt van twee hendels, maakt SRAM gebruik van slechts één hendel, ookwel het DoubleTap-systeem genoemd.
Er zijn verschillende cassetteverhoudingen. Zo zijn er een 11/25 en een 12/25 voor de vlakke ritten. De 11/28 of 11/30 cassettes zijn geschikt voor heuvelachtige parcoursen en voor sommigen al in de bergen. Voor de meeste fietsers zijn echter de 11/32 en 11/34 cassettes het meest geschikt voor in het hooggebergte.
Kies dus voor de Alivio groep als je genoegen neemt met iets mindere prestaties van je materiaal. Wil je het fietsen wat serieuzer oppakken en ook je materiaal ook onder extremere omstandigheden belasten? Dan is het aan te raden om minimaal voor een Deore groep te kiezen.
Een mountainbike is al snel een paar kilo zwaarder dan je racefiets. Tel daarbij de extra weerstand door dikke banden op en je snapt: fietsen met een MTB is pittig. En daarom ideaal om extra kracht op te doen.
Het verschil in kwaliteit tussen 105 en Ultegra is kleiner dan vaak gedacht, de 105 groep is vooral een stukje zwaarder en minder mooi afgewerkt. Het schakelen is ook iets minder zuiver dan bij de duurdere groepen, maar dit komt omdat het mechanisch is.
Gemiddeld kan je zo'n 5000 tot 6000 kilometer met één ketting en één cassette doen. Een snelle kostenberekening voor een Ultegra 11 speed-R8000-cassette (82 euro) en een Shimano 11-speed HG701-ketting (38 euro) geeft een prijskaartje van zo'n 120 euro na 5000 à 6000 kilometer.
De SRAM X01 Eagle groep is dus niet de lichtste, maar wel de sterkste groepset. Daardoor is de groep erg geschikt voor trail en/of enduro. Bij deze groepset zit een SRAM XD body, waardoor je een cassette met een bereik van 520 procent hebt. Met de SRAM X01 Eagle groep haal je de sterkste groepset van SRAM in huis.
Shimano en SRAM cassettes (niet voor de XD of XDR body) zijn uitwisselbaar, maar passen niet op Campa-naven.
De Rival groepset van SRAM is dé groepset als je op zoek bent naar de beste prijs/kwaliteitsverhouding. Ondanks dat de Rival groepset vooral voor de racefiets geschikt is, kan deze groepset ook prima gebruikt worden voor gravel en cross.
Fietst u dagelijks, vooral in de stad en wilt u zelf weinig onderhoud uitvoeren? Dan is een naafversnelling iets voor u. Fietst u vaker grote afstanden of regelmatig op heuvelachtig terrein en vindt u wat onderhoud geen enkel probleem? Kies dan voor een derailleur.
SRAM Corp. is een Amerikaans bedrijf dat fietsonderdelen produceert. Het is opgericht in 1987 in Chicago, Illinois, Verenigde Staten van Amerika.
Het grootste voordeel van flat pedals ligt voor de hand. Je zit niet vast aan je pedalen. Op technische stukken is het niet altijd prettig om vast in de pedalen te zitten. Tijdens een avontuurlijke tocht met hier en daar een bocht die net te krap is voor jouw techniek is een voetje aan de grond toch wel heel fijn.
Dit scheelt wel tot 60% vergeleken met de reguliere SPD. De veerspanning is dus veel en veel lager gemaakt.
Een nieuwe derailleur hoeft niet duur te zijn en begint bij 15 euro. Voor dit geld heb je een standaard basic derailleur. Wanneer je kiest voor een A-merk van hoge kwaliteit kun je er wel 200 euro voor betalen.