Staal is minder buigzaam, maar wel sterker dan aluminium. Staal zou dus minder snel vervormen door externe krachten als wind, warmte of kracht van elders. Staal is een van de meest gebruikte metaalsoorten op aarde. Het is op te delen in drie varianten: constructiestaal, machinestaal en gereedschapstaal.
Aluminium ten opzichte van staal is zo'n 3x duurder per kg. Echter een goede aluminium constructie is gemiddeld 40% lichter.
Sterkte-gewichtsverhouding. Aluminium is gewoonlijk niet zo sterk als staal, maar ook bijna een derde van het gewicht. Dit is de belangrijkste reden waarom de vliegtuigen zijn gemaakt van aluminium.
Staal heeft allereerst best wel wat veerkracht. Meer dan aluminium, want dit is een wat stijver materiaal. Deze veerkracht – ook wel plastische vervorming genoemd - geeft een extra comfortabele fietservaring. Hierdoor heb je minder last van oneffenheden in het wegdek.
Aluminium heeft een veel betere warmtegeleider dan roestvrij staal, waardoor het wordt gebruikt voor autoradiatoren en airconditioningseenheden. Aluminium is een zeer goede geleider van elektriciteit in vergelijking met roestvrij staal. Qua sterkte is roestvrij staal sterker dan aluminium.
Aluminium is duurzaam door de lange levensduur
De benodigde energie in combinatie met de lange levensduur maakt aluminium juist duurzaam. Naast de lange levensduur is het materiaal ook onderhoudsarm. Hierdoor vereist aluminium minder onderhoud dan andere metalen.
1: Kracht en gewicht
Aluminium is een minder sterk materiaal dan staal. Dit brengt een aantal eigenschappen met zich mee. Het materiaal is flexibeler en breekt eerder.
Een misverstand is dat aluminium niet corrodeert. Het corrodeert wel, maar roest niet door. Een laagje aluminiumoxide op de buis geeft een eigen bescherming tegen doorroesten. Vuil en het veelvuldig gestrooide zout op de Nederlandse wegen kunnen deze laag wel aantasten.
Daardoor zijn stalen frames sterk, duurzaam en comfortabel. Bovendien zijn moderne stalen frames aanzienlijk lichter en stijver geworden, dan de 'stalen rossen' van een paar decennia geleden en doen ze qua prestatie ook niet onder voor moderne frames van andere materialen.
Een oud stalen frame weegt zo'n 2000 gram, een stalen vork zo'n 650. Een modern, redelijk betaalbaar alu frame weegt zo'n 1400 gram, een carbon vork zo'n 500 gram. De top of the bill carbon frames wegen minder dan 1000 gram en vorken minder zo'n 300 gram. Ook de onderdelen zijn behoorlijk lichter geworden!
een robuust materiaal met een flexibele toepassing
Staal is relatief licht. Maar bovenal is het vooral zeer belastbaar en robuust. Extra vloeren, waar een verhoging door een betonnen constructie om statische redenen niet mogelijk is, zijn mogelijk met staal. Staal heeft een hoog draagvermogen met een laag gewicht.
Er kan er maar eentje de beste zijn en dat is Wolfraam. Concurrentie heeft deze metaalsoort niet te duchten. Zet de cijfers maar tegen elkaar af en je ziet het vanzelf. Helaas is Wolfraam niet bepaald een veel voorkomend stuk metaal.
Zilver (argentum) is namelijk een edelmetaal en roest bijna niet. Andere edelmetalen zijn goud (aurum) en plantina (platinium). Let op: deze edelmetalen reageren wel met zuurstof en water, maar ze zullen niet snel roesten. Zilver moet je bijvoorbeeld eens in de zoveel tijd even oppoetsen.
Aluminium. Van aluminium is bekend dat het van nature corrosiebestendig is. Aluminium oxideert echter nog sneller dan ijzer. Het verschil zit in het feit dat roest een ijzerconstructie verzwakt.
Ruimtelijk gevoel en meer licht
Het grote voordeel van een stalen deur met glas ten opzichte van een gewone 'dichte' deur, is natuurlijk dat je er doorheen kunt kijken en dat er meer licht binnenvalt in de aangrenzende ruimtes.
Het aluminium wordt verzacht door het toepassen van wrijvingswarmte en mechanische druk, en de stukken worden met elkaar verbonden door het creëren van een nieuw metaal dat een combinatie is van het staal en het aluminium (een intermetallische verbinding).
Voordelen carbon:
Veel lichter en sterker dan aluminium; Glad en strak afgewerkt doordat er geen lasnaden zijn; Geen sprake van corrosie en metaalmoeheid; Een stijf en stug materiaal dat zijn stijfheid behoudt.
Titanium heeft een grotere materiaaldichtheid dan carbon of aluminium. Echter, omdat titanium sterker is, kunnen de framebuizen dunner worden gemaakt. Het gewicht van een titanium frame is vergelijkbaar met een gemiddeld carbon frame en ligt lager dan een hoogwaardig aluminium frame.
De vijf belangrijkste framematerialen zijn staal, aluminium, titanium, magnesium en composiet. Deze vijf materialen geven een frame verschillende rijeigenschappen. Voor comfort moet het materiaal kunnen vervormen en daarna weer in de oorspronkelijke positie kunnen terugkeren. Staal en titanium doen dat het best.
Carbon is namelijk extreem licht, maar tegelijkertijd toch sterk. Een ander voordeel van een frame gemaakt van carbon is dat dit materiaal niet roest. In tegenstelling tot andere materialen heeft carbon vrijwel nooit last van materiaalmoeheid. Door het 'stijve' carbon voelt het aan alsof elke trap raak is.
De dichtheid van titanium is erg laag, waardoor het materiaal erg licht is. Titanium is bijvoorbeeld 45% lichter dan staal. Het is feitelijk dan weer niet lichter dan aluminium, maar doordat het 2 keer zo sterk is als aluminium kunnen er dunnere buizen worden gebruikt.
De Cube Agree C:62 Race Carbon heeft een prijs van 2.649 euro. Voor een racefiets met een carbon frame, hydraulische schijfremmen en een Ultegra-groepset is dat aan de voordelige kant. Wij vinden het dan ook een goede deal. Op verschillende websites heeft deze racefiets van Cube ook goede recensies.
Ons foto op aluminium buiten is bestand tegen de felle zon, harde regen en alles wat daartussen zit. Zo ben je verzekerd van een haarscherpe afdruk, ook na een regenstorm. Aluminium is zeer geschikt als afdrukmateriaal.
RVS is sterker en kan een hogere temperatuur aan dan staal. Het is uiteraard roest en kalk bestendig en milieuvriendelijker dan gewoon staal. Uiteraard zijn er ook nadelen bij RVS.