Benzine 95 kan voor bijna alle auto's worden gebruikt en 98 is vooral geschikt voor auto's met een krachtige motor. De prijs van Euro 98 is hoger doordat het productieproces duurder is. Doordat 98 bijdraagt aan de brandstofzuinigheid is het beter voor het milieu.
In vrijwel alle gevallen heeft Euro 98-benzine niet alleen een hoger octaangetal. Ook zijn er additieven toegevoegd. Deze hebben een positief effect op het verbruik en de levensduur van de motor. Benzine met extra additieven noemen we ook wel premium-benzine.
Automobilisten hebben dus goede redenen om te kiezen voor Euro 98 (E5) in plaats van E10 of Euro 95. Zo loopt over het algemeen je motor soepeler en zuiniger. Of dat ook echt zo is kom je zelf achter: verbruik auto berekenen. Daarbij kunnen veel oudere auto's niet tegen de hoeveelheid ethanol in Euro 95.
Ja, dat mag zeker. Benzines kun je in elke verhouding met elkaar mengen. Je motor moet wel geschikt zijn om deze verschillende benzines (met verschillend octaangetal) te verbranden.
Dat euro 98 beter is voor de motor, is een hardnekkige mythe. Je auto zal niet beter presteren als je kiest voor deze brandstof. Is een motor gemaakt om op euro 95 te functioneren, dan garandeert alleen euro 95 optimale prestaties. Geeft de tankdop niet weer welk type benzine je moet tanken?
In de regel zijn het de sportwagens die euro 98 nodig hebben, omdat deze wagens hoger in toeren gaan. Ook vintage wagens verdragen 98 vaak goed, omdat ze beter functioneren op loodhoudende benzine.
Euro 95 E10 beschadigt de motoren van geschikte voertuigen niet.
Het kan natuurlijk ook voorkomen dat je per ongeluk SuperPlus 98 benzine tankt in een Euro95-Tank of andersom. Dan is dit over het algemeen geen probleem. De getallen 95 en 98 staan voor het octaangetal. Hoe hoger het octaangetal, hoe later de benzine uit zichzelf ontbrandt.
Hoe hoger het octaangetal, hoe meer compressie het kan weerstaan. Een auto vullen met 98 octaan brandstof, terwijl het aanbevolen is om 95 octaan brandstof te gebruiken, zal alleen een probleem voor uw portemonnee veroorzaken, omdat 98 duurder is. U zult dezelfde kilometers afleggen als wanneer u 95 had getankt .
E10 is geschikt voor 90% van de benzineauto's.Voor auto's die niet geschikt zijn, vaak oudere modellen, raadt de ANWB aan om Euro 98 (E5) te tanken. Als dit niet beschikbaar is, kies dan voor SuperPlus 98 of een premium brandstof. Kijk in de tankdop of instructieboekje welke brandstof geschikt is voor jouw auto.
En een te hoog watergehalte in de brandstof kan er voor zorgen dat de alcohol met het water neerslaat en op de bodem van de tank nestelt. Dit mengsel is corrosief voor metalen, en dat wil je niet. Tank je dus Euro95 (E10) tankt maar weinig rijdt, kan dat slecht zijn voor de tank en/of brandstofsysteem van je auto.
Beter voor het milieu
E10 bevat meer bio-ethanol en dus minder fossiele brandstof. E10 is dus beter voor het milieu en goedkoper dan E5, maar door de grotere hoeveelheid bio-ethanol kan E10 niet voor alle auto's gebruikt worden.
bp Ultimate Unleaded is onze meest geavanceerde performance benzine met een minimum octaangetal van 98 en een innovatieve formule die het schadelijke vuil in uw motor verwijdert en helpt voorkomen dat het terugkomt. Het is onze beste brandstof ooit voor het reinigen en beschermen van benzinemotoren, en levert ultieme prestaties voor uw auto!
Betere efficiëntie
In vergelijking met andere brandstoffen heeft Shell V-Power Benzine bijvoorbeeld drie keer zoveel moleculen die reinigen en beschermen. Bovendien is de premium benzine drie keer actiever in het verminderen van wrijving, waardoor de efficiëntie van een motor groter wordt.
E5, ook bekend als Euro 98/E5, bevat maximaal 5 procent ethanol en komt overeen met de oude Euro 95-brandstof.
Welke benzine tanken 95 of 98
Euro 98 is vooral geschikt voor oudere en sportieve automodellen die hogere prestaties moeten leveren. Vanwege het hoger gehalte aan octaan en het duurder fabricageproces is de 98 brandstof duurder dan 95.
Het gebruik van 98 kan 3 procent reductie opleveren ten opzichte van 95, wederom ervan uitgaande dat de computer de motorparameters aanpast. Maar een motor met 95 of 98 tanken, opent niet noodzakelijkerwijs de deur naar aardeverscheurende prestaties of extreme niveaus van brandstofbesparing als de motor niet specifiek is ontworpen om erop te draaien.
Kunt u benzine met een hoger octaangetal gebruiken? Als uw auto is ontworpen voor benzine met een normaal octaangetal, kunt u veilig benzine met een hogere octaangetal gebruiken. Maar onder normale rijomstandigheden is er weinig tot geen voordeel aan het kopen van brandstof met een octaangetal dat hoger is dan wat wordt aanbevolen .
Witte pomp benzine is niet slechter. In de basis gebruiken alle merken dezelfde brandstof. Want alle aanbieders van zowel de bekende brandstofmerken als die van onbemande tankstations en witte pompen halen hun brandstof uit dezelfde regionale depots.
E10 benzine bevat 10% bio-ethanol en is gemaakt van onder andere suiker en tarwe. E10 benzine mag dan wel beter zijn voor het milieu, maar dit is in een aantal gevallen niet zo voor uw auto. E10 trekt meer vocht aan en dit is schadelijk voor andere de injectoren.
Superplus 98, het alternatief voor Euro 95 (E10). Deze brandstof bevat maximaal 5% ethanol en is daardoor zeer geschikt voor o.a. sportauto's, klassiekers en scooter. Superplus 98 is een E5 benzine en bevat een octaangetal van 98 waardoor de motor van je auto beter presteert in zwaardere omstandigheden.
Re: Euro 95 getankt ipv Euro 98
Kan helemaal geen kwaad.. Zal enkel iets minder presteren, al zul je dat bij deze motor amper merken.
Gewone Euro 95 is niet meer verkrijgbaar. Als je motor niet geschikt is voor E10 moet je Superplus 98 (Super Sans Plomb 98) tanken. Ben je zuinig op je motor en wil je alleen het beste, zonder risico's, tank altijd E5 (98). Je motor loopt er beter en zuiniger op.
Euro95 is in veel gevallen nog wel verkrijgbaar aan de tank. Euro95 heet in Duitsland Super 95, Super E5, Super bleifrei, Super 95 Oktan of E5 Eurosuper. Sinds 2014 is diesel in Duitsland goedkoper dan in Nederland. Nederland rekent extra belasting over diesel en Duitsland niet.