De Citroen C1, Peugeot 108 en Toyota Aygo zijn technisch volledig identiek,en komen uit de zelfde fabriek, er zit dus geen enkel verschil in kwaliteit en betrouwbaarheid. Kies dus gewoon de auto die het meeste waar voor het geld biedt of die je het leukste er uit ziet vinden.
De drie auto's die u noemt zijn vrijwel identiek. Ze zijn in dezelfde fabriek gebouwd en beschikken over exact dezelfde techniek. Er zijn slechts wat uiterlijke verschillen om beter te passen bij de merken Peugeot, Citroën of Toyota. Eigenlijk is dus vooral uw smaak die bepaalt wat de beste keuze is.
Toyota AYGO betrouwbaarste in segment. De Toyota AYGO (bouwjaar 2014 en later) is de betrouwbaarste auto in het A-segment van Nederland. Dat blijkt uit de jaarlijkse betrouwbaarheidsenquête van de Consumentenbond. In het onderzoek krijgt de Toyota AYGO een 9,2.
De Citroën C1 is zeer betrouwbaar en gaat met goed onderhoud zo'n 500.000 km mee. Wat kost een Citroën C1 in de maand? Hou voor onderhoud en variabele kosten van de Citroën C1 rekening met ongeveer € 130,- per maand.
Hoewel het een stadsauto is, wordt er veel met de Aygo gereden. De helft van de Aygo's hebben namelijk meer dan 100.000 km op de klok staan, een enkel exemplaar zelfs meer dan 200.000 km. Een enkele Aygo-occasion is uitgerust met een automaat, de rest heeft een handgeschakelde versnellingsbak.
Waar op te letten bij het kopen
Zoals iedere auto heeft de Toyota Aygo een aantal specifieke aandachtspunten. Bij de eerste generatie is de waterpomp bijvoorbeeld een bekend zwak punt. Ook kan er lekkage optreden en is de koppeling redelijk snel versleten. Dit laatste geldt voor de tweede generatie Aygo nog steeds.
De Toyota Aygo staat op de vierde plaats in de ranglijst van zuinigste compacte occasions. Deze zeer populaire en veel verkochte stadsauto wordt aangedreven door een 1,0-liter driecilinder benzinemotor. En ondanks dat de auto geen hybride-aandrijving heeft, laat hij een bijzonder net verbruik van 1 op 19,1 noteren.
Het verbruik van deze personenauto is gemiddeld 4,5 liter per 100 km en hij weegt 805 kg. De APK is geldig tot 15-02-2024 en de wegenbelasting bedraagt gemiddeld € 64,67 per kwartaal.
Het verbruik van deze personenauto is gemiddeld 4,6 liter per 100 km en hij weegt 795 kg. De APK is geldig tot 13-06-2024 en de wegenbelasting bedraagt gemiddeld € 64,67 per kwartaal.
Vanaf € 249,- per maand. En FlexLease voor € 15,- per maand extra*.
Toyota Aygo X
De welbekende Toyota Aygo is inmiddels opgevolgd door de Aygo X. Dit is nog steeds een kleine stadsauto, maar wel eentje die ruimer en bovendien hoger is. Daarmee heb je dus ook een hoge instap.
Ondanks dat de Toyota Aygo, Citroen C1 en Peugeot 108 qua uiterlijk van elkaar verschillen, is het een drieling; zowel de motor, het onderstel en een groot aantal interieurdelen zijn hetzelfde. De Aygo onderscheidt zich qua uiterlijk het meest, maar is dus wel familie van de 108 en de C1.
De Aygo, 107 en C1 in het kort
Drie sterk aan elkaar gelijkende auto's. Carrosserieën zijn gelijk, allemaal gebruiken ze dezelfde 1 liter driecilinder benzinemotor of Franse 1.4 diesel. Auto's rollen van de band in Tsjechië. Er zijn zowel 3- als 5-deurs uitvoeringen van alle modellen beschikbaar.
Vrijwel elke C1 heeft de 1,0 liter driecilinder benzinemotor (50kW/68 pk), die eigenlijk afkomstig is van Daihatsu.
Een Citroën C1 leasing kost momenteel tussen 228,00 euro en 387,00 euro per maand.
Er loopt olie uit de motor.
De distributieriem is een belangrijk onderdeel voor het functioneren van de motor van een Citroën C1.
De consumentenprijs bedraagt € 19.990 in combinatie met de PureTech 83 S&S benzinemotor met handgeschakelde versnellingsbak.
De ergonomie van de Citroën C1 maakt uw dagelijkse leven zo gemakkelijk mogelijk: de praktische, gemakkelijk toegankelijke bagageruimte heeft een inhoud van 196 liter, de achterbank is in 2 delen neerklapbaar en de hoedenplank klapt bij het openen van de achterklep automatisch weg.
Hoe open ik de tankdop? Open de tankklep met het benzine hendeltje aan de linkerkant naast het stuur.Nu kun je de tankdop openen.Draai met de klok mee en hij gaat open.
De Yaris Hybrid is volgens de ANWB en Natuur & Milieu de zuinigste in de praktijk in de categorie 'Benzine klein'. Hiermee laat onze Yaris veel kleinere auto's uit het A-segment achter zich. Wederom een bewijs dat Toyota's hybride technologie ook in de praktijk, op de weg dus, brandstof bespaart.
Verreweg de goedkoopste auto op de markt momenteel is de Mitsubishi Space Star. Voor een tientje minder dan 14 duizend euro krijg je één van de motoren met het grootste slagvolume uit dit lijstje. In de neus van de Space Star ligt een 1,2-liter driecilinder, die is gekoppeld aan een handgeschakelde vijfbak.