Wat is uiteindelijk de beste keuze voor je? Als je het hele jaar door dezelfde bandenset wilt blijven gebruiken en je rijdt alleen in Nederland, dan is een All-season autoband een prima oplossing. Wanneer je echter van plan bent extremere weerstypes te trotseren adviseren wij te gaan voor een All-weatherband.
All-weather banden presteren goed in zowel de zomer als de winter. Maar all-weather banden zijn beter dan all-season banden in de winter . All-weather banden dragen het 3 piek berg sneeuwvlok symbool en all-season banden hebben dat doorgaans niet.
Als je all-season banden een sneeuwvloksymbool hebben, dan worden deze ook gezien als winterbanden. Met deze 4-seizoenenbanden mag je dus ook in de winter in Duitsland rijden. Hoe herken ik all-season banden? Als op de zijkant van je band de code A/S staat, dan is het een all-season band.
De nadelen van vierseizoenenbanden
Vierseizoenenbanden slijten sneller: ze gaan gemiddeld 8 à 10 procent minder lang mee. Met de combinatie zomer- en winterbanden kan je ongeveer 60.000 kilometer rijden, met vierseizoenenbanden gemiddeld 54.000 kilometer.
Winterbanden zijn wettelijk verplicht voor vrachtwagens (m ≥ 3,5 ton) en bussen van 15 november tot 31 maart als de weersomstandigheden dit vereisen. Sinds oktober 2024 moeten winter- en all-seasonbanden het sneeuwvloksymbool bevatten . Banden met alleen het M+S-symbool zijn niet meer toegestaan in winterse omstandigheden.
Gelukkig voor die mensen is er de laatste paar jaar een nieuwe subset van all-seasons ontstaan: de "all-weather" band. Wat een all-weather band onderscheidt van een all-season band is een klein pictogram op de zijwand, bekend als de three-peak mountain snowflake (3PMSF) , hierboven afgebeeld.
Het loopvlakpatroon van all-seasonbanden is een soort hybride, die een balans vindt tussen grip op droge wegen en waterafvoer op natte wegen. Ze hebben matige lamellen voor grip in lichte winterse omstandigheden. Deze banden zijn bedoeld om dagelijks forenzen een comfortabele en stille rit te bieden .
Andere bandenhandelaren noemen deze 'all-season'-banden, maar wij noemen ze 3-seizoenen omdat ze alleen in de lente, zomer en herfst goede prestaties leveren. Bij warme temperaturen leveren 3-seizoenenbanden betrouwbaar remmen in natte en droge omstandigheden, en ze bieden een stille, comfortabele rit en een goed brandstofverbruik.
Om er zeker van te zijn dat uw all-seasonband optimale prestaties levert, behalve in de meest extreme weersomstandigheden, moet u op de zijwand op twee dingen letten : het 'M+S'-symbool en '3PMSF', het symbool van de drie bergtoppen met een sneeuwvlok . Dit is letterlijk een afbeelding van een berg met drie bergtoppen en een sneeuwvlok...
Bent u aan het twijfelen of u 2 of 4 winterbanden wilt gebruiken? Weet dan dat het aanbrengen van alleen 2 winterbanden op de voorwielen van de auto gevaarlijk kan zijn. Als u over sneeuw of ijs rijdt, bestaat de kans dat de achterkant van uw voertuig gaat slippen.
Je kunt winterbanden herkennen aan de symbolen op de zijwand.Dit zijn het M+S-symbool en het 3PMSF-symbool (Three Peak Mountain Snowflake) of Alpine-symbool, en beide zijn industriestandaarden. Het 3PMSF (Alpine)-symbool is verplicht voor winterbanden of all weather-banden die sinds 1 januari 2018 zijn geproduceerd.
Zomerbanden hebben een specifieke rubbersamenstelling die is gemaakt om grip te hebben op zowel natte als droge wegen, voor warmere temperaturen. Deze banden zijn doorgaans stil en zijn gemaakt om het contact met de weg te maximaliseren.
Het rubber en het profiel bieden voldoende grip in zowel de winter als de zomer. U herkent all season banden aan de markering met drie bergpieken, namelijk het 'three peak mountain snowflake symbol'. Ook in landen waar winterbanden verplicht zijn, mag u met all season banden rijden.
Allereerst verandert het geluid dat de band maakt tijdens het rijden. Zodra de band lek is, begint het rubber meer te 'zoemen'.Als de band verder leegloopt, verandert dit snel in een klapperend of kloppend geluid. Daarnaast merkt u direct dat de besturing van de auto anders aanvoelt.
We vergelijken het M+S-symbool vaker met het Three Peak Mountain Snowflake-symbool, maar in essentie geeft het Three Peak Mountain Snowflake-symbool aan dat een band bestand is tegen extreme winterse omstandigheden .
Winterbanden zijn te herkennen aan een sneeuwvloksymbool op de zijkant van een autoband. Vaak zult u een van de volgende tekens tegenkomen: De M+S aanduiding staat voor Mud + Snow, echter wordt deze code al vrij snel aan banden toegewezen. Ons advies is dan ook om altijd banden met een sneeuwvloksymbool te kiezen.
“Nokian Tyres introduceerde in 1999 de eerste all-weather personenautoband in Noord-Amerika, omdat we gepassioneerd zijn over de veiligheid van bestuurders. Die missie is vandaag de dag nog steeds even sterk.”
Over het algemeen worden Michelin allround banden iets beter beoordeeld (83%) dan Vredestein (57%). In dit specifieke geval heeft de Michelin CrossClimate 2 een betere beoordeling van 93% in vergelijking met 62% van de Vredestein Quatrac Pro.
Allseasonbanden met M&S opschrift én het sneeuwvloksymbool zijn toegestaan waar banden met wintereigenschappen vereist zijn. In Duitsland mag je bij winterse omstandigheden dus met allseasonbanden rijden.
Als het gaat om de all-season band, is deze veelzijdiger dan de zomerband en performanter dan de all-weather band bij warmere temperaturen, hoewel deze niet geschikt is voor de winter. Het is over het algemeen ook de goedkoopste, hoewel de prijzen variëren afhankelijk van het model en merk .
Veelgestelde vragen over zomerbanden en all-seasonbanden
Bovendien zijn zomerbanden ontworpen om aquaplaning te minimaliseren, wat betekent dat ze uitzonderlijk zijn op natte wegen . Als u echter in de sneeuw of bij temperaturen onder het vriespunt rijdt, is het raadzaam om een set winterbanden te gebruiken zodra de temperaturen onder de 44º F dalen.
Waarom zou ik niet het hele jaar met winterbanden rijden? In de winter raden wij u af om met zomerbanden te rijden, maar kunt u in de zomer wel met winterbanden rijden? Ook dit raden wij af. Het profiel van de winterbanden zorgt ervoor dat u met hogere temperaturen minder grip en een langere remweg hebt.
All season banden kosten tussen de € 90 en € 150 per band. Houd er rekening mee dat all season banden sneller slijten dan een normale zomer- of winterband. In de all season bandentest van de ANWB zie je welke all season banden goed en minder goed presteren en wat deze banden kosten.
Het verkleinen van uw banden (ook wel min sizing genoemd) kan effectief zijn voor winterse ritten. In plaats van uw fabrieksvelg en bandenmaat te gebruiken, wordt een wiel met een kleinere diameter gecombineerd met een smallere maar hogere band. Over het algemeen is de band bedoeld om dezelfde hoogte te hebben als u een band met een hoger profiel zou kiezen .