Het totaalpakket van een merk, ontstaan uit passie en kernwaarden, bestaat uit een logo, naam, stijl, symboliek, normen en waarden. Het bevat een complete sfeer, een gevoel. Je kunt een merk ook wel zien als een persoon, met een eigen persoonlijkheid en uitstraling.
Merkidentiteit
De basis van ieder sterk merk wordt gevormd door een sterke identiteit. Belangrijke elementen zijn de merkvisie, merkmissie, merkwaarden en merkpersoonlijkheid.
Een merk is een bepaald woord of afbeelding (of een geluid of een kleur) waarvoor geldt dat er iemand (de merkhouder) is, die het als enige mag gebruiken binnen een regio voor een bepaald handelsdoel. Een merk (brand) is wat het publiek denkt, voelt en ervaart bij een bedrijf.
Een sterk merk verhoogt de loyaliteit van je klanten. Een sterk merk maakt de beloftes waar, waardoor consumenten en klanten zullen terugkeren en daaraan gekoppeld ook eerder jouw merk zullen doorverwijzen. Zo zijn er bedrijven die 60 tot 80 % van hun omzet verkrijgen door terugkerende klanten.
Merkidentiteit (brand identity) is meer dan alleen het logo of product van je merk. Het is de algemene indruk die je achterlaat bij de consument, en de herkenbare merkattributen die je onderscheiden van de concurrentie. Simpel gezegd is de identiteit van een merk de persoonlijkheid.
Het bouwen van een merk is erg belangrijk geworden. Het maakt je uniek, herkenbaar en onderscheidend ten opzichte van anderen. Doel van een sterk merk is dan ook om klanten aan je te binden. Klanten die loyaal zijn en voor jouw kiezen en je merk aan anderen aanbevelen.
Merkbetekenis, wat is dat? Het woord zegt het eigenlijk al zelf: elk merk wil betekenis hebben voor zijn doelgroepen. Het makkelijkst is om je merk te verpersoonlijken zodat je er heel eenvoudig ook gedrag en betekenis aan kan koppelen.
Opvallend blijft dat er 56 Amerikaanse merken in de Top 100 staan met Apple als absolute koploper. Amazon is dus het meest waardevolle merk ter wereld met een groei van 64 procent tot… 684 miljard dollar.
De voordelen voor het voeren van het fabrikantenmerk door de detaillist zijn: De fabrikant zorgt voor reclame. De garantieverplichtingen kan hij doorberekenen aan de fabrikant. De detaillist krijgt een goede naam.
Merkwaarden, ook wel kernwaarden genoemd, geven aan wat voor je merk het allerbelangrijkste is. Het zijn de waarden waar je als merk in gelooft en die je als merk doorleeft. Ook dragen ze bij aan een duidelijk merkideaal. Merkwaarden geven je merk karakter en kleur.
Een merkstrategie (ook wel merkontwikkelingsstrategie genoemd) is een langetermijnplan om een reeks langetermijndoelen te bereiken die uiteindelijk resulteren in herkenning van en voorkeur voor je merk door de consument.
Merkwaarden zijn persoonlijk en to-the-point. Voorbeelden van merkwaarden zijn 'geloofwaardig', 'relevant', 'humoristisch', enzovoorts. Je kunt stellen dat deze termen gezien zijn vanuit de klant naar jouw business toe.
Definitie: Merkbeleving
De definitie van merkbeleving is het totaal aan reacties van een individu of een groep op een merk. Dit kunnen emoties, interacties, gevoelens, gedachtes of elke andere vorm van reactie zijn.
Merkpersoonlijkheid wordt ook wel brand personality genoemd. Het is dus als het ware de persoonlijkheid van jouw merk. Goede merken zijn herkenbaar door hun 'persoonlijke' kenmerken. Ze voelen vertrouwd aan en zorgen voor een connectie met de doelgroep.
House of brands (individuele merken)
De verschillende producten/diensten hebben (elk) een eigen merk. Deze strategie wordt vaak gebruikt bij B2C-merken: de consumentenproducten die je in de supermarkt vindt. Eén van de bekendste house of brands is Procter & Gamble.
Superunie lanceert merk g'woon met Roorda en Mediaxplain*