Een barcode is een unieke code (beginnend met '3S' of 'CD') die je ontvangt zodra de afzender je pakket heeft verstuurd. Hiermee kunnen ontvanger én verzender de status van het pakket online volgen en zien wanneer het pakket wordt/is bezorgd.
Zorg dat je de barcode van de zending bij de hand hebt. Je vindt die code op het verzendbewijs of bijvoorbeeld in de e-mail van de online winkel waar je een aankoop hebt gedaan. Vul de barcode in. Dit nummer begint meestal met '3S' of '2S' en bevat verder een combinatie van cijfers en letters.
Op track & trace (ook beschikbaar in de PostNL-app) vind je altijd de laatste informatie over je pakket. Vul de track & trace-code (barcode of 'niet-thuis code') en de postcode van de ontvanger in, en je ziet direct wanneer we je pakket bezorgen.
PostNL maakt bij de sortering van post gebruik van een streepjescode: de KIX (KlantIndeX). Deze code voeg je toe aan de adresgegevens. De KIX bevat de gegevens die wij nodig hebben om de post met de modernste sorteermachines te verwerken.
Nee, dat kan niet. Je moet echt een track trace nummer hebben in combinatie met je postcode en huisnummer. Zonder die code is het niet mogelijk. PostNL geeft aan dat je dit kan doen: Vraag de track & trace-code dan op bij de afzender.
Gewoonlijk zijn de UPS-trackingnummers samengesteld uit 18 tekens, meestal beginnend met "1Z".
Controleer de status van je pakket
Ga naar track & trace of open de PostNL-app op je telefoon. Vul de track & trace-code en postcode van de ontvanger in. De track & trace-code krijg je normaal gesproken van de afzender.
Streepjescode of barcode is een opeenvolging van lijnen die een code representeert die door een scanner gelezen kan worden. Afhankelijk van het coderingssysteem kan deze code uitsluitend uit cijfers bestaan, of uit een combinatie van cijfers, letters en leestekens.
De code beschrijft een Nederlands adres. De eerste zes series staan voor de postcode. Daarna volgt het huis- of postbus- of antwoordnummer van maximaal vijf cijfers. Als het huisnummer een toevoeging heeft dan volgt een X en de toevoeging van maximaal zes tekens.
Dan krijg je nog wel een niet-thuisbriefje: bij medische post, cadeaus of relatiegeschenken, officiële poststukken (zoals van een notaris) en pakketjes dia via een PostNL-punt zijn verstuurd. Op dit briefje staat een 'niet-thuiscode'. Met deze code kun je op track & trace zien waar je je pakket kunt ophalen.
Als iemand een pakket stuurt, dan staat op het verzendbewijs een code. Dat is de zogenaamde Track & Trace-code, ook wel het zendingsnummer genoemd. Met deze code kunnen de verzender en ontvanger het pakket via internet volgen.
Account aangemaakt, maar geen activatiemail ontvangen
Dan is hij misschien tussen je ongewenste e-mail (spam of junk mail) beland. Zo niet, dan helpt onze klantenservice je graag verder. Je kunt contact opnemen met behulp van de contactopties hieronder.
Dit document kan de Pickup parcelshop voor je ondertekenen. Dit is dan je verzendbewijs ofwel het bewijs van afgifte (hierop staat ook een overzicht met het aantal pakketten en de pakketnummers van je zending). Let op:vraag zelf of ze het willen tekenen.
Traceernummers kunnen alleen internationaal of traceerbaar zijn binnen het land van de afzender. Het trackingnummer in het formaat van de Universal Postal Union ziet eruit als RA123456789CN, waarbij de eerste 2 letters het type pakket zijn en de laatste 2 letters de code van het land van herkomst.
Wanneer je een pakket ontvangt vanuit een land buiten de Europese Unie, worden hierover belasting en invoerrechten geheven.
PostNL werkt daarvoor samen met lokale vervoerders in de landen waarnaar je verzendt. Pakketten zijn standaard verzekerd voor 60% van de verkoopwaarde en tot €500.
U koopt een postzegelcode van negen cijfers en letters. Schrijf de code op een envelop of pakket op de plek van een postzegel. Daarna is de post klaar voor de brievenbus. Er zijn postzegelcodes voor kaarten en voor post tot twee kilo binnen Nederland en wereldwijd.
Lettertype • Schreefloos lettertype (lettertype zonder dwarsstreepje aan het einde van de letters). Geen cursief of gotisch lettertype. Voldoende spaties. Lettergrootte • Minimaal 7-puntsletter, maximaal 17-puntsletter.
Vrijwel alle verpakte producten die in Nederland en België in de schappen liggen, hebben een EAN 13barcode. Een EAN 13barcode bestaat uit 13 cijfers. De internationale standaar diseringsorganisatie GS1 geeft codes uit aan fabrikanten die een nieuw product op de markt brengen.
De eerste twee cijfers, de 8 en 7, staan voor het land waarvan het product afkomstig is. De acht en zeven staan voor Nederland. Dan volgen er 5 cijfers die staan voor het bedrijf waar een product vandaan komt: De bedrijfscode. Daarna volgen weer 5 cijfers en die staan voor het product.
De witte streepjes leest de scanner als een 0 en de zwarte streepjes als een 1. Zo ontstaat er een code van 84 0'en en 1'en. Deze superlange code vertaalt de computer in de kassa naar een product. Als de streepjes beschadigd zijn, kan de caissière de cijfercode in de kassa overtypen.
Het antwoord is in feite heel eenvoudig: de winkelier is verantwoordelijk en is verplicht om jou de aankoopprijs terug te betalen. Ook als de fout bij het bezorgbedrijf ligt of je buren het pakketje achterhouden.
Schrijf de verkoper een brief of e-mail waarin u om de levering vraagt. Zet daarin binnen welke tijd u het product wilt hebben. Hebt u het product daarna nog steeds niet ontvangen? Dan kun u de overeenkomst alsnog ontbinden.
Vraag de afzender dan om contact met ons op te nemen. We doen dit zo omdat de afzender een overeenkomst met ons heeft. We hebben dus contact met de afzender nodig om het probleem op te kunnen lossen.