Dieselbrandstof herkent u aan de vierkante sticker. Het getal na de B geeft het maximum percentage FAME (Fatty-Acid-Methyl-Ester) aan dat in de dieselbrandstof verwerkt mag worden. B7 is dus geen nieuwe brandstof, maar een Europese aanduiding voor dieselbrandstof met maximaal 7% FAME.
De nieuwe diesel: B7
Geen bio-ethanol zoals in benzine, maar een bewerkte vorm van plantaardige oliën. Alle dieselauto's zijn geschikt om B7 te tanken. Er zijn ook andere dieselsoorten, zoals B10, B100 en XTL. Het is raadzaam om van te voren na te gaan (bij de dealer of fabrikant) of deze geschikt zijn voor je auto.
Wat is het verschil tussen de huidige diesel B7 en de nieuwe diesel B10? De nieuwe diesel B10 beantwoordt aan een andere norm dan de huidige diesel B7. Diesel B10 beantwoordt aan de norm NBN EN 16734. Het aandeel FAME bedraagt maximaal 10 % i.p.v. 7 % in de huidige diesel B7 (EN 590).
Bij de reguliere diesel komt de vierkante sticker B7 of B10. De B staat voor Biodiesel.
De Blauwe Diesel EN590-brandstoffen bestaan uit de beste kwaliteit duurzame HVO-brandstof, samengesteld met de hoogwaardigste fossiele diesel. Blauwe Diesel EN590 is dus geen GTL en geen FAME (biodiesel) en bevat ook geen FAME.
Dan moet je denken aan o.a. de Shelll V-power, BP Ultimate en Total Excellium. Deze schonere dieselbrandstoffen hebben een meer reinigende en beschermende werking van het brandstofsysteem met een preventieve werking bij een wat minder intensief gebruikte diesel.
1. Peugeot 208 Active Pack 1.5 BlueHDi 100. We zetten de Peugeot 208 1.5 BlueHDi 100 op de eerste plek omdat de 208 in tegenstelling tot de Corsa meer een Franse identiteit heeft.
Nee.Elk merk gebruikt zijn eigen zogeheten toevoegingen.
B10 voldoet niet aan de standaard dieselnorm EN590 en moet je dus niet tanken, tenzij jouw autofabrikant dat uitdrukkelijk heeft toegestaan.
Elke dieselauto is door dit lage percentage biobijmenging geschikt voor B7.Daarnaast is er ook diesel B10 (10 procent bijmenging), B30 (30 procent bijmenging) of B100 (volledig biodiesel). Maar deze drie zijn zeker niet voor elke dieselmotor geschikt.
Dieselbrandstof herkent u aan de vierkante sticker. Het getal na de B geeft het maximum percentage FAME (Fatty-Acid-Methyl-Ester) aan dat in de dieselbrandstof verwerkt mag worden. B7 is dus geen nieuwe brandstof, maar een Europese aanduiding voor dieselbrandstof met maximaal 7% FAME.
Niet alleen auto's, maar een compleet wagenpark op biodiesel
Vrachtwagens met moderne motoren kunnen al op hogere mengsels biodiesel rijden. Deze hogere mengsels worden niet aan de pomp verkocht, maar meestal aan bedrijven die een eigen pomp hebben voor hun wagenpark van bijvoorbeeld vrachtwagens of bestelbussen.
Niet schrikken wanneer u vanaf vrijdag 12 oktober gaat tanken en nieuwe brandstofcodes ziet voor diesel of benzine. Die dag komen er nieuwe benamingen voor brandstof bij; diesel wordt B7, euro 95 krijgt de code E10. Euro 98 wordt E5 maar blijft voorlopig Super of Super plus heten, LPG blijft LPG.
Diesel Plus bevat zeer actieve bestanddelen die ervoor zorgen dat de dieselmotor onder alle omstandigheden beter zal gaan presteren. Het product verbetert de koudestart aanmerkelijk. Hierdoor zal het warmloopproces van de motor met minder roetuitstoot gepaard gaan.
Als je motor niet geschikt is voor E10 moet je Superplus 98 (Super Sans Plomb 98) tanken. Ben je zuinig op je motor en wil je alleen het beste, zonder risico's, tank altijd E5 (98). Je motor loopt er beter en zuiniger op.
Het bevat geen water, geen biodiesel en verbrandt schoner en efficiënter. Daarnaast is Blauwe Diesel Europees genormeerd met de EN590 norm. Blauwe Diesel is geen biodiesel en bevat ook geen biodiesel. Hierdoor zijn alle aan biodiesel gerelateerde klachten dan ook niet van toepassing.
Allemaal goed en wel, maar de milieuvriendelijke variant is wel bijna 20 cent duurder per liter dan de fossiele variant. Kost een liter 'vervuilende diesel' momenteel ongeveer 1,25 euro, voor blauwe diesel moet 1,43 euro worden betaald.
'Groene diesel' bestaat in Nederland vaak uit frituurolie, die met behulp van waterstof geschikt wordt gemaakt voor dieselmotoren. Deze brandstof wordt vaak bijgemengd met echte diesel, en op een paar plekken in Nederland is ook 100 procent groene diesel te tanken.
Shell V-Power Diesel helpt extra vermogen te leveren door actieve bescherming van de motor. Zo levert de unieke samenstelling extra vermogen, waardoor de prestaties van je auto verbeteren. Shell V-Power Diesel maakt je motor daadwerkelijk schoner en sterker , welke auto je ook rijdt.
De Shell V-Power brandstoffen zijn de allerbeste brandstoffen van Shell. Deze hebben een nog hogere kwaliteit dan de reguliere brandstoffen van Shell en hebben extra additieven die betere motorprestaties opleveren. Hierdoor is de kostprijs, en dus de pompprijs hoger.
Als brandstof aan de pomp is diesel zijn prijsvoordeel weliswaar kwijtgespeeld, maar dieselmotoren zijn nog steeds zuiniger dan benzinemotoren, en dan vooral op de snelweg. Kortom, een dieselwagen blijft een verstandige keuze voor wie professioneel veel kilometers aflegt.
Door de toenemende, strengere maatregelen en de populariteit om elektrisch te rijden, is het minder interessant om te investeren in een dieselauto. Wil je toch een diesel rijden, controleer dan vóór de aankoop of er een roetfilter aanwezig is.
Meest betrouwbaar: Seat Leon diesel (2013-2020). Als je op zoek bent naar een gezinsauto met dieselmotor, is de Leon de meest betrouwbare optie.
In premium diesel zitten extra additieven waardoor de houdbaarheid van brandstof wordt verbeterd, de motor wordt schoon gehouden en vervuiling wordt tegengegaan. Dit zorgt ervoor dat premium diesel beter presteert.