Authentiek leren vindt plaats in voor een lerende relevante, praktijkgerichte en levensechte contexten, waarbij hij/zij een actieve constructieve en reflectieve rol vervult, mede via de communicatie en interactie met anderen."
Authentiek betekent echt, betrouwbaar, niet vervalst, geloofwaardig, waarachtig. Als we dat vertalen in gedrag, dan betekent het zoveel als congruent zijn in denken en doen. Een authentiek persoon is trouw aan zijn eigen persoonlijkheid.
Decennia van onderzoek laat zien dat de voordelen van onderzoekend- en samenwerkend leren leerlingen helpt de nodige kennis en vaardigheden te ontwikkelen om succesvol te zijn in een snel veranderende wereld.
1) Abstract: herkenbare situatie die de interesse van de kinderen wekt Tekst: Kinderen leren gemakkelijker wanneer wordt uitgegaan van een voor hen herkenbare situatie.
betekenisvol = betekenisvol bijv. naamw. Uitspraak: [bə`tekənɪsfɔl] met een duidelijke, maar niet uitgesproken betekenis (2) of bedoeling Voorbeelden: `betekenisvolle blikken`, `iemand betekenisvol aankijken`Syno... Significant = betekenisvol.
Authentiek leren vindt plaats in voor een lerende relevante, praktijkgerichte en levensechte contexten, waarbij hij/zij een actieve constructieve en reflectieve rol vervult, mede via de communicatie en interactie met anderen."
Actief leren wordt in deze context een gewoonte waarbij leerlingen voordurend op zoek gaan naar manieren om meer domeinkennis te verwerven door nieuwe concepten te bestuderen en ze in de praktijk toe te passen.
Een leerklimaat is dat wat leerlingen nodig hebben om optimaal te kunnen functioneren op school. Dat betekent dus ook dat een goed leerklimaat per persoon kan verschillen. Het hangt immers nauw samen met persoonlijke waarden en normen van zowel docenten, leerlingen als ouders.
Het geven van betekenisvolle uitleg Door betekenisvolle uitleg te geven en aan te sluiten bij de belevingswereld van leerlingen wordt de intrinsieke motivatie van leerlingen gestimuleerd. Aansluiten bij het dagelijks leven van de leerlingen of de actualiteit kunnen hierbij helpen.
Ontwikkelingsgericht onderwijs is een algemene term die aangeeft dat de ontwikkeling van het kind centraal moet staan in het onderwijs en niet het onderwijsprogramma. Daarnaast is de socialisatie van leerlingen een belangrijk uitgangspunt. Ontwikkelingsgericht onderwijs is dus zeker geen individueel onderwijs.
Er kan sprake zijn van bewegend leren tijdens het vermenigvuldigen, optellen, spellen of tijdens andere leerstof als dit gebeurt in combinatie met bewegingen. Diverse onderzoeken tonen aan dat bewegen tijdens het leren een positieve invloed heeft op de hersenactiviteiten.
Maar wat is betekenisvol leren precies? SLO omschrijft het als volgt: 'Met betekenisvol leren wordt bedoeld dat het onderwerp van een opdracht aansluit bij de belevingswereld en de ontwikkeling van het kind. ' Betekenisvol leren vindt daartoe plaats door nieuwe kennis te verbinden aan reeds bestaande kennis.
Modern taalonderwijs is interactief van aard: interactie tussen de leraar en de leerlingen en tussen de leerlingen onderling staat centraal; vandaar de term interactief taalonderwijs. Scholen verschillen in de mate waarin ze deze benaderingen in leren toe (willen) passen.
Je bent authentiek als je trouw bent aan je innerlijk, aan je morele principes en op een oprechte manier handelt. Als je verantwoordelijkheid neemt voor je gevoelens en daden en ook doet wat echt belangrijk voor je is.
Verschil tussen leefwereld en belevingswereld: de belevingswereld speelt zich af in de binnenkant van een persoon; de leefwereld situeert zich aan de buitenkant, rond de persoon.
Negen tips om leerlingen te motiveren
Sluit aan bij de belevingswereld van leerlingen als je iets uitlegt. Maak duidelijk wat het belang is van het uitvoeren van opdrachten. Gebruik informatieve taal in plaats van dwingende taal door bijvoorbeeld woorden als 'moeten' te vermijden.
De leefwereld van kinderen wordt behalve door etnische, sociale en culturele achtergronden in grote mate bepaald door de omgeving waarin ze wonen, spelen en leren. Een goed onderwijsgebouw, een fijne woning en speelruimte hebben een positief effect op hun gedrag, welbevinden en ontwikkeling.
Relatie, autonomie en competentie als de drie psychologische basisbehoeften om ontwikkeling en motivatie te kunnen waarborgen.
Orde houden is de regie hebben over wat er in de klas gebeurt. Dit grenzen stellen moet je leren. Het is belangrijk maar ook moeilijk je grenzen te ontdekken en te bewaken. In een eerste les kijken leerlingen de kat uit de boom.
In de ruimste omschrijvingen wordt een positief klasklimaat beschouwd als een sfeer die de leerkracht creëert in de klas door de regels die er gelden, de interactie met de leerlingen en de fysieke omgeving (Freiberg, 1999, in Teacher Effectiveness Enhancement Programme, 2002).
Stel dat een lesuur rekenen bestaat uit 60 minuten, waarvan de leerlingen gemiddeld 60% taakgericht werken. Dan zijn de leerlingen in dat lesuur 36 minuten daadwerkelijk aan het rekenen. Als de leertijd kan worden verhoogd naar 80%, dan zijn de leerlingen 48 minuten aan het rekenen.
Ga actief om met de stof, in plaats van passief te lezen. Daardoor zul je beter begrijpen wat je leert en kun je het beter onthouden. Verken de stof Het is goed de leerstof eerst globaal te verkennen.