ATC houdt de caravan of aanhangwagen veilig in het spoor!
De caravan of aanhangwagen wordt direct, zonder ingrijpen van de chauffeur, zachtjes afgeremd. Enkele seconden remmen is voldoende, om de combinatie weer in een veilige rijsituatie te brengen.
Minimum en maximum salaris voor Luchtverkeersleiders - van € 2.648 tot € 6.636 per maand - 2022. Het aanvangssalaris van een Luchtverkeersleiders bedraag meestal tussen de € 2.648 en € 3.982 bruto per maand.
Luchtvaartcommunicatie is aan strenge regels gebonden en maakt gebruik van geprotocolleerde communicatie; Dat zijn vast korte zinnetjes, die door de piloten of de verkeersleiders worden uitgesproken en door de andere partij letterlijk herhaald, zodat alle betrokkenen weten waar zij het over hebben.
Voor vertrek voert de piloot het vertrekpunt en de bestemming in in de 'vluchtcomputer'. De computer weet dan welke 'luchtsnelweg' er genomen moet worden. Dit is het vluchtplan. De piloot geeft dit plan door aan de verkeersleiding en zij beslissen of en wanneer er vertrokken kan worden.
Geen baard
Die kans is vrij klein. Veel luchtvaartmaatschappijen verbieden hun piloten om hun baard te laten staan.
Welkom in de Overhead Crew Rest (OCR)
De Overhead Crew Rest (OCR) is, zoals de naam al verklapt, boven de cabine te vinden. Aan boord van KLM's 747's, 777's en 787's zijn deze OCR's aan boord te vinden. Voor een vlucht langer dan 10,5 uur is de crew wettelijk verplicht te rusten.
In de Tweede Wereldoorlog werd radio ingevoerd en omdat het makkelijker te zeggen en te horen was gebruikten piloten gebruikten in plaats van het woord 'Received' het woord 'Roger' om aan te geven dat het bericht ontvangen.
“Flight attendants/Cabin Crew, please prepare for gate departure.”
Nog een manier om een bovengemiddeld inkomen te vergaren zonder lang te hoeven studeren is door het verrichten van zwaar en/of 'vuil' werk. Ga je aan de slag op een offshore olieplatform verdien je zo iedere maand 5.958 euro bruto, of ongeveer 3.222 euro netto.
Gemiddeld verdien je als piloot bij de KLM een salaris van tussen de € 100.000 tot € 150.000 per jaar, maar dit kan oplopen tot wel € 250.000. KLM behoort daarbij tot één van de best betalende luchtvaartmaatschappijen voor piloten. Een co-piloot verdient gemiddeld € 112.000 per jaar.
Deze service is gratis en neemt ca 45 minuten in beslag. Het kan ook in Nederland maar dan zal meestal de ATC uitgebouwd moeten worden en opgestuurd moeten worden naar Alko. Ook daar is het gratis maar in- en uitbouwen moet dan wel betaald worden aan de dealer.
De AL-KO ATC Trailer Control is een anti-slingersysteem voor caravans en aanhangers. Bij rijsituaties, die de combinatie doen slingeren, registreren de sensoren van de ATC microprocessor al de geringste zijbewegingen, nog voordat een ESP-systeem voor aanhangers in de auto de pendelbeweging registreren kan.
Een stabilisator of stabilisatorkoppeling is een constructie voor een aanhanger of caravan die moet voorkomen dat de combinatie (trekkend voertuig - aanhangwagen) tijdens het rijden in een pendelende beweging komt. Het slingeren kan ertoe lijden dat de aanhanger oncontroleerbaar wordt, en zo van de weg kan geraken.
Opstijgen is minder gevaarlijk dan landen
80 procent van de vliegtuigongevallen doet zich voor drie minuten na het opstijgen en acht minuten voor het landen.
Lichaamslengte: minimaal 157,5 cm en maximaal 203 cm; Ogen: een bril of lenzen zijn toegestaan, maar je oogafwijking mag niet groter zijn dan -6 en +5 (een extra keuring wijst uit hoe je oogafwijking zich in de toekomst kan ontwikkelen).
Basiseisen vlieger
Nog een optie: een buitenlands diploma, aangevuld met een diploma op vergelijkbaar niveau voor Nederlands en Engels of Nederlands als tweede taal (NT2 Staatsexamen II). Je bent tussen de 17 jaar en 26 jaar en 3 maanden oud. Je bent tussen de 162 cm en 193 cm lang. Een bril of lenzen is geen probleem.
Mayday is het in de radiotelefonie gebruikelijke signaal voor noodgevallen. Het is vergelijkbaar met het SOS in de radiotelegrafie. De term is een verbastering van het Franse "m'aidez" ("help mij"), wat een variant is van aidez-moi, help mij of een afkorting is van venez m'aider, kom mij helpen.
Een vliegtuig wordt aangemerkt als een Heavy als zijn maximaal toegestaan startgewicht 136.000 kg of meer bedraagt. De terminogie wordt gebruikt om de luchtverkeersleiding en andere vliegtuigen te attenderen op de grotere vereiste onderlinge afstand achter een dergelijk vliegtuig vanwege sterke zogturbulentie.
Verschillende maatschappijen hebben nu ingesteld dat er altijd minimaal twee mensen in de cockpit moeten blijven. Daarmee volgen ze de nieuwe richtlijn van de Europese agentschap voor luchtvaartveiligheid, EASA.
Op dit moment is het om operationele redenen (lees: veiligheid) nodig dat de cockpit telkens volledig bezet is. Dat geldt ook op lange vluchten, waar de werkdruk op sommige momenten niet zeer hoog is. Daarom moeten er altijd één of twee extra piloten mee, om zo bij toerbeurt in de cockpit plaats te nemen of te rusten.
De werktijd kan bij meer bemanningsleden (drie piloten) naar 18 uur normale arbeidsduur gaan, en in uitzonderingsgevallen tot 21 uur. De minimale rusttijden han- gen af van het tijdzoneverschil tussen start- en landingsluchthaven.
Piloten mogen niet langer dan zestien uur achter elkaar vliegen of standby staan. Voor nachtvluchten is het maximale aantal uren vastgesteld op elf.
Voorzichtig stapt hij in het vliegtuig. Hij mag zijn helm niet stoten, het ding kost namelijk ongeveer 400.000 euro.