A1-gedrag is de mildste vorm van tegenwerkend gedrag. De gast verzint excuses om zijn gedrag goed te praten. Hij gaat daarbij uit van de eigen situatie. Een voorbeeld: “Ik heb mijn jas niet opgehangen, want ik vind het meer een vest dan een jas.”
A- en B-gedrag wordt ook wel tegenwerkend gedrag genoemd. Tegenwerkend gedrag is weerstand bieden aan de leidinggevende op het moment dat hij een regel wil handhaven. Dit kan bijvoorbeeld voorkomen als de leidinggevende ongewenst gedrag wil corrigeren of een gast de toegang weigert.
Regels & afspraken.
Gebodsregels zijn regels waar een strafmaatregel op staat wanneer deze regels worden overtreden. Verbodsregels zijn regels waar een duidelijk NOOIT bij staat en de strafmaatregel bij overtreden is zwaarder dan bij de gebodsregels.
Groepsgedrag, binnen de horeca komen vaak (grote) groepen samen. Vaak is een groep luidruchtig en nemen ze elkaars gedrag over. Mensen willen zich soms bij een groep horen om zich te onderscheiden van andere. Geef de groepen voldoende aandacht om negatief gedrag te voorkomen.
Sociaal Hygiënisch beleid heeft als doel de veiligheid en gezondheid van gast en medewerker te waarborgen. Dit beleid bestaat uit de wetten en regels die gehandhaafd worden, de maatregelen die je treft om ongewenst gedrag te voorkomen en hoe je reageert in onverwachte situaties.
Wil je weten of iemand een Verklaring Sociale Hygiëne heeft? Raadpleeg dan het Register Sociale Hygiëne. Persoonsgegevens worden in het SVH Diplomaregister niet verstrekt. De gegevens die je invult, moeten overeenkomen met de persoonsgegevens zoals die bij SVH geregistreerd zijn.
Het SVH Diploma Sociale Hygiene is verplicht wanneer er in een organisatie alcohol geschonken of verkocht wordt. In organisaties wordt wel een onderscheid gemaakt tussen commerciële horeca en paracommerciële horeca. Met commerciële horeca worden cafés, restaurants, hotels, slijterijen etc.
Hoe goed je ook met agressie kunt omgaan, je hebt geen vat meer of hen. Dan kun je nog maar één ding doe: zorgen dat jij en je collega's, en natuurlijk de andere gasten in de zaak, veilig zijn. Houd je koppie erbij. Probeer niet in paniek te raken.
Een doelgroep is een groep mensen met specifieke behoeften waaraan jouw zaak kan voldoen. Met andere woorden, jouw restaurant moet een bepaalde service bieden die in de specifieke behoefte van een bepaalde groep mensen voorziet.
De gastvrijheidsformule bepaalt in hoge mate consistente kwaliteit in de omgang met gasten, tijdens de drie fasen van je verblijf in een restaurant: het Welkom, je Verblijf en het Vertrek.
Waarbij 'A gedrag' getypeerd wordt als frustratieagressie gericht op zich zelf, 'B gedrag' als frustratieagressie op de organisatie of het beleid, 'C gedrag' als instrumentele agressie en 'D-gedrag' als (be)dreigend en fysiek: bedreiging op persoon, spullen te gooien of de ander aan te raken.
Tegenwerkend gedrag moet je ombuigen naar meewerkend gedrag. Geef eerst ruimte voor een reactie. Door vervolgens begrip te tonen, argumenten te geven en medewerking te vragen, buig je het gedrag om.
Een persona of gastenprofiel is een gedetailleerde omschrijving van een bepaald soort gebruiker van jouw kantoorpand. Op basis van persona's creëer je 'echte' mensen in plaats van algemene doelgroepen, zodat je weet wat hun wensen en behoeften zijn.
Een restaurant is een uitgaansgelegenheid waar mensen (tegen betaling) kunnen eten. Samen met hotels en cafés worden restaurants ook wel de horeca genoemd. Het restaurant is ontstaan in Parijs aan het eind van de 18e eeuw. De naam "restaurant" zou afkomstig zijn van het Franse "restaurer", of herstellen.
Proactieve agressie is weloverwogen agressief gedrag waar de leerling een bepaald doel mee wilt bereiken. Het gedrag is minder zichtbaar, omdat het zich vaak voordoet buiten het gezichtsveld van de volwassene.
De slaaggrens voor het SVH sociale hygiene examen is vastgesteld op 72%. In het SVH proefexamen is dit gelijk gesteld. Hierdoor ben je verzekerd van SVH oefenexamen vragen die 100% gelijk zijn aan je examen. In het sociaal hygiene examen kan je maximaal 40 punten behalen.
Dit 'sociaal' heeft betrekking op de samenleving. Door het woord 'hygiëne' wordt Sociale Hygiëne vaak verward met voedselhygiëne (of HACCP), terwijl dit niets met voedelhygiëne te maken heeft. Het begrip 'Sociale Hygiëne' vind je terug in de Drank- en Horecawet.
In het geval van de diploma's van SVH geldt dat alle beroeps- en functiegerichte branchediploma's qua niveau minimaal gelijkwaardig zijn aan een vergelijkbaar mbo-diploma en dat er specifiek is gelet op het beroepsgerichte deel van het kwalificatiedossier.
Uit hoeveel vragen bestaat het examen Sociale Hygiëne en hoelang duurt het examen? Het SVH examen is een theorie-examen en bestaat uit 40 meerkeuzevragen. Het examen wordt afgenomen in de Nederlandse taal duurt 40 minuten en in de overige talen 50 minuten.
Wanneer je het SVH Diploma Sociale Hygiëne hebt behaald, blijft deze voor onbepaalde tijd geldig. Je bent dus niet verplicht om het SVH Diploma op een later moment opnieuw te behalen.
Het examen duurt 40 minuten. Het examen wordt in het Nederlands en Engels afgenomen. Het examen wordt afgenomen in de talen: Nederlands, Engels, Modern Standaard Arabisch, Mandarijn-Chinees en Turks. Wat zijn de eindtermen voor Sociale Hygiëne?