De airconditioning in een auto koelt het interieur. Om een juiste temperatuur te krijgen zal een eenvoudige airco gekoelde lucht mengen met warme lucht uit de kachel. Een zogenaamde 'climate control' brengt de interieurlucht volautomatisch op temperatuur door middel van koeling of verwarming.
Er zijn twee soorten 'brandstoffen' die in elektrische auto's kunnen worden gebruikt. Ze worden wisselstroom (AC) en gelijkstroom (DC) genoemd. Het vermogen afkomstig van het elektriciteitsnet is altijd AC. Accu's, zoals die inje EV, kunnen echter alleen stroom opslaan als DC.
De airco in je auto is te herkennen aan de A/C-knop of een sneeuwvlokje.
Airconditioning (A/C), klimaatregeling, luchtbehandeling of luchtregeling is de behandeling van de lucht in binnenruimtes, zoals een gebouw, auto of trein. De behandeling bestaat vooral uit koeling en regeling van de vochtigheidsgraad. Andere benamingen zijn 'klimaatregeling' en 'comfortkoeling'.
Wegrijden met geopende ramen, de airco op zijn koudste stand zetten en de blower op zijn hoogste stand. Wanneer de airco koude lucht begint te blazen de ramen sluiten en de recirculatiestand inschakelen. Daardoor hoeft de installatie geen lucht van buitenaf te koelen en is het sneller koud.
Zet de airco niet te laag
Daardoor slaat de thermostaat constant aan. Wat het beste is om te doen, is de airco instellen op de hoogst mogelijke behaaglijke temperatuur, bijvoorbeeld 21 graden. Het apparaat zal deze temperatuur bereiken waarna de airco uit kan.
Zet de airco niet te koud, anders wordt de overgang tussen binnen en buiten wel erg groot. Een behaaglijke temperatuur ligt tussen de 20 en 23 graden. Een te koude airco geeft ijskoude luchtstromen en veroorzaakt daarmee vaak verkoudheden.
Klassieke (handmatige) verwarming
Luchtstromen regelen door een knop of schuif in te stellen. Voorruitverwarming met een schuif op knop op het tekentje van voorruitverwarming zetten. Vergeet niet de temperatuur en ventilatorsnelheid op maximaal te zetten. Achterruitverwarming inschakelen door een knop in te drukken.
Als de airco veel minder koelt dan gebruikelijk, dan kan het zijn dat de druk is weggevallen door te weinig koelingsvloeistof. Bijvullen verhelpt het probleem. Normaliter gebeurt dit als onderdeel van het onderhoud en kost tussen de € 80- en € 120.
Kijk de airco regelmatig na
Het is verstandig je airco elk jaar te laten nakijken en om het jaar te laten bijvullen. In de regel is meer onderhoud door de vakman niet vaker nodig dan eens in de 5 jaar. Laat regelmatig de interieur-/pollenfilters vervangen, bijvoorbeeld tijdens het uitvoeren van een grote beurt.
Een stop- startsysteem schakelt de motor van de auto uit als je stil staat. Op dat moment heb je geen aandrijving nodig, dus is het nutteloos dat de motor benzine staat te verbruiken. Als de motor uit gaat verbruikt deze geen druppel brandstof meer, wat gunstig is voor het verbruik en voor het milieu.
In de motor is dit vaak bij de koppakking en buiten de motor bij de koelslangen, de radiateur, de waterpomp of het thermostaathuis. Als er te weinig koelvloeistof in het koelsysteem zit kan de motor van uw auto oververhit (aan de kook) raken. Een oververhitte motor kan een dure reparatie betekenen.
AC-laden: de standaard laadpaal
Een gewone laadpaal levert wisselstroom, dus daarmee kan je AC-laden. De auto zet deze elektriciteit met een ingebouwde omvormer zelf om in DC-/gelijkstroom, zodat de elektriciteit in de batterij opgeslagen kan worden. AC-laden is voordeliger dan DC-laden.
Conclusie AC DC laden
De meeste publiekelijke laadpalen maken gebruik van AC laden, tot een laadsnelheid van maar liefst 22 kW. Tesla superchargers of DC laders zijn vaak te vinden bij grote hotels of langs de snelweg en bieden beiden dan de mogelijkheid om sneller op te laden.
Wanneer het gaat over het opladen van een elektrische auto, is het belangrijkste verschil tussen AC-en DC-laden de plek waar de omvorming van AC naar DC plaatsvindt. Het maakt niet uit of een elektrische auto een AC-laadpaal of snellader gebruikt, de accu zal alleen gelijkstroom opslaan.
Compressor airco vervangen: de kosten
Dit is erg vermoeiend en zal sneller leiden tot concentratieverlies dan onder normale omstandigheden (met een goed werkende airco). Het is mede daarom niet aan te bevelen met een kapotte aircopomp te blijven rijden.
Een airco werkt verkoelend dankzij koelvloeistof. Deze vloeistof verdampt echter doorheen de tijd, waardoor de airco steeds minder efficiënt koelt. Wanneer je airco over te weinig koelvloeistof beschikt, moet deze bijgevuld worden.
Jaarlijks daalt het peil van het koudemiddel tussen de 8 en 10%. Hierdoor ontstaat er drukverlies waardoor de airco in de auto minder goed koelt. Wanneer het koelmiddel in de auto airco voor minder dan 70% gevuld is neemt ook de kans op een defecte airco toe.
Maar het is een factor, dus het snelste warm krijg je het als je de handrem aantrekt en volgas wegrijdt. Ondertussen veel en vaak en hard remmen en weer optrekken. Maar alle gekheid op een stokje: wegrijden en de motor belasten zorgt ervoor dat de motor veel sneller warm is dan stationair opwarmen.
De politie waarschuwt via social media: hoe snel wordt het (te) warm in een auto? Al binnen tien minuten stijgt de temperatuur in je auto met zo'n tien graden. Is het buiten 21 graden, dan is het na 10 minuten al 31 graden in je auto. Na een half uur zelfs al 40 graden.
Elke dag de auto tenminste vijf minuten voorverwarmen levert jaarlijks niet alleen een CO2-uitstoot op van 220 kilo, maar kost ook nog eens zo'n €40 aan brandstof.
Wat kost een airco aan stroom? Een vaste airco waarmee je één kamer kunt koelen verbruikt gemiddeld 0,75 kWh stroom per uur. Stel dat je de airco 16 uur per dag gebruikt, zit het stroomverbruik van de airco op 12 kWh per dag. En zelfs 1.080 kWh voor de hele zomer.
Laat de airco niet de hele dag aan staan, dat slurpt energie op! Het is beter om de airco alleen aan te zetten in de kamer die je op dat moment gebruikt. Heb je een oudere airco? Let dan wel even op, het koudemiddel (een sterk broeikasgas) in veel oudere airco's is namelijk schadelijk voor het klimaat.
Laat u de airco de hele nacht aanstaan, dan is het verstandig om de koele lucht nooit direct op het lichaam te richten. Daarnaast is het belangrijk om de airco regelmatig te laten onderhouden. Doet u dit niet, dan kunnen schimmels en bacteriën zich ophopen in de filters. En dat is niet goed voor uw gezondheid.