Bij een 4-takt motor hoeft er geen olie aan de brandstof toegevoegd te worden om het motorblok te smeren. De draaiende delen worden namelijk gesmeerd door de olie in het motorblok zelf. Een 4-takt motorblok heeft 2 kleppen; één voor de inlaat van de benzine en één voor de uitlaat van de verbrandingsgassen.
Qua brandstof is er ook een verschil: Een 2 takt motor loopt op een mengsmering; dat is benzine en olie in één. Een viertaktmotor loopt op pure benzine maar de motor heeft daarbij evengoed ook olie nodig.
Het wordt algemeen aangeraden om gebruik te maken van 98 oc benzine omdat deze over een optimale verbranding beschikt.
4-takt motor: benzine & 4-takt olie
Bij deze motoren voeg je de benzine en olie toe in aparte tanks. Gebruik ook voor deze machine Euro 98 of alkylaatbenzine. Gebruik in het oliereservoir een hoogwaardige 4-takt olie, zoals Protecton 4-takt olie.
Voor een tweetaktmotor kan de originele tankdop een brandstof- en oliemengselmengverhouding (25: 1, 40: 1, enz.)Of een benzine- en oliesymbool weergeven. - Zoek naar labels die de apparatuur identificeren (bijv. "Viertakt" of "gebruik geen brandstofmengsel").
Op het ogenblik dat er sprake is van tweetakt olie in de benzine van een viertakt motor zal de motor onregelmatig gaan lopen. Dit wordt veroorzaakt door het feit dat de benzine niet meer goed kan verdampen.
Het grootste verschil is echter dat bij een 2-takt motor er bij iedere ontbranding, de zuiger één keer op en neer gaat. Dat terwijl bij een 4-takt motor bij iedere verbranding de zuiger twee keer op en neer gaat.
Dat komt door de agressieve bestanddelen van E10 en de houdbaarheid van dit type brandstof. De viertakt benzine Euro 95 en E10 zijn geen totaal verschillende brandstoffen. De getallen in Euro 95 en Euro 98 staan voor het octaangehalte. Ook E10 heeft een bepaald octaangetal van meestal 95 of 98.
Bijna alle benzineauto's kunnen met Euro 95 overweg, maar sommige oudere of sportieve auto's en motoren hebben brandstof met octaangetal 98 nodig.
2-takt motor
Voor tuinmachines met een tweetaktmotor raden wij aan om geen Euro 95 E10 te gebruiken.
Ja, dat mag zeker.Benzines kun je in elke verhouding met elkaar mengen.Je motor moet wel geschikt zijn om deze verschillende benzines (met verschillend octaangetal) te verbranden.
Het verschil tussen Euro95 en Euro98 is het octaangehalte, en tegenwoordig nu ook het ethanolgehalte. Het octaangehalte bij Euro98 ligt iets hoger maar vormt geen enkel probleem voor een 2-takt of 4-takt scooter. Je kunt dus probleemloos Euro98 tanken, en daar gaat je brommer of scooter op den duur niet kapot aan.
Met ingang van oktober 2019 is Euro 95 E5 vervangen door Euro 95 E10. Het percentage bio-ethanol in de benzine is vanaf die datum verhoogd van maximaal 5% naar maximaal 10%. De voornaamste reden voor de bijmenging van bio-ethanol is het verminderen van de CO₂-uitstoot.
Aspen 4 gebruik je in alle viertakt machines op benzine. Zoals een grasmaaier, trilplaat of aggregaat.
4-takt motorolie
Over het algemeen zit u in Nederland altijd goed met viscositeit van 10W30 of 10W40.
Goede scooterolie is erg belangrijk i.v.m. koolaanslag in het motorblok ( cilinder en uitlaat). Een betere olie verbrand beter en laat minder resten achter. Bij de meeste 4-takt scooters word 10W40 olie voorgeschreven, deze is dan uiteraard hier te vinden.
Duurder betekent niet altijd beter
Sommige mensen denken dat Euro 98 hun auto beter zal laten presteren, maar dat is een hardnekkige mythe. Je leest het goed: Euro 98 tanken is niet altijd goed voor je motor. Als de motor is ontworpen voor 95 euro, staat 95 euro garant voor optimale prestaties.
Conclusie. Automobilisten hebben dus goede redenen om te kiezen voor Euro 98 (E5) in plaats van Euro 95 (E10). Zo loopt over het algemeen je motor soepeler en zuiniger. Daarbij kunnen veel oudere auto's niet tegen de hoeveelheid ethanol in Euro 95.
Een liter Super 98 is duurder dan een liter Euro 95. Dit heeft te maken met het productieproces. Om het hogere octaangehalte te bereiken moet de brandstof meer bewerkt worden. Dat leidt tot een hogere prijs.
Is je auto geschikt voor SP95 dan kan je altijd SP98 tanken. Dit wel zonder dat je er meer voordeel uithaalt, je zal enkel meer betalen.
Een te hoog percentage ethanol lost alle aanslag en rubbers op, dus ook benzineslangen en alle rubberen delen in de carburateur. Het gevolg hiervan is een slecht lopende motor en dat een revisie van de carburateur noodzakelijk is. De EURO95 is momenteel voorzien van 5% ethanol, maar dit zal in 2019 dus naar 10% gaan.
E5 bevat maximaal 5 procent ethanol en is dus vergelijkbaar met het oude Euro95. Aan de pomp wordt het ook wel aangeduid als Euro 98/E5. Het is iets duurder dan E10, maar ook iets zuiniger door de hogere energiedichtheid.
Het verschil met een 2-takt motor zit hem in de manier waarop de brandstof verbrandt wordt. Een 4-takt motor heeft twee extra cilinderslagen ten opzichte van een 2-takt motor.In een 4-takt motor bestaat de verbranding uit vier zuigerslagen.
Bij een 2-takt scooter kan bij de originele tankdop een brandstof en oliemengsel aangegeven staan. Bijvoorbeeld: 25: 1, 40: 1 enz. Of er staat een benzine en olie symbool op. Een 4-takt scooter heeft een afzonderlijke olietank vaak staat hier een 2 op, de dop om die olie bij te vullen en te controleren is geel.
Een goeie 80 km/h. Dus 90 km/h op de teller. En 100 km/h op internet.