De meest toegepaste openbare laadpaal in Nederland levert 11 kW vermogen over 3 fasen. Elke fase levert 16A bij 230V ofwel 3,6 kW. Totaal dus 3 x 3,6 kW = 11 kW. Beschikt de auto over een 1 fase lader, dan kan slechts met maximaal 3,6 kW worden geladen.
Laadpunt en boordlader
Deze 'on-board charger' of 'boordlader' is de daadwerkelijke lader van de accu. Er wordt vaak gedacht dat het laadpunt de fysieke lader is, maar dat is niet het geval. Iedere EV heeft een ingebouwde oplader, het oplaadpunt levert alleen het vermogen dat de boordlader bij het punt aanvraagt.
Heel simpel gezegd: bij een 1-fase laadpaal gaat de elektriciteit door twee draden (de fasedraad en de nuldraad) en bij een 3-fase laadpaal door vier draden (drie fasedraden en de nuldraad).
Gemiddeld laad je de accu in 13 uur voor 80% vol. Erg populair is de 3-fase laadpaal met een vermogen van 11 kW. Daarmee gaat het laden drie keer zo snel: 80% in zo'n 4,5 uur.
Welke auto's kunnen laden op 3-fasen? De elektrische auto's die momenteel op 3-fasen kunnen laden zijn de modellen van Tesla, Audi e-Tron, BMW i3, Smart Q4 forfour en Renault ZOE. Het aanbod wordt gaandeweg steeds groter doordat de nieuwe modellen meestal een 3-fasen-accu hebben.
Een snelheid van 11 kW wordt gerealiseerd door een 3 fasen laadpaal met 3x16 ampère. Een 1-fase aansluiting is terug te vinden in de meeste huizen en kenmerkt zich door 2 draden die de meterkast binnenkomen, 1x230V en de nuldraad. In veel gevallen heeft deze 1 fase aansluiting een vermogen van 35 of 40 ampère.
Sommige auto's zijn ongeschikt voor 3-fasenladen. Je kunt die wel laden aan een paal met 3-fasenaansluiting, maar met maximaal een derde van het laadvermogen van de paal. Ook is niet elke auto met 3-fasenlader geschikt voor maximaal 22 kW laden, veel auto's kun je aan een laadpaal met maximaal 11 kW opladen.
Heb ik een 1 fase of 3 fase aansluiting nodig voor mijn laadpaal? U heeft de mogelijkheid om een 1 fase of 3 faseaansluiting laadstation te kiezen wanneer u een laadstation voor uw elektrische auto kiest. Er zit uiteraard een verschil in de keuze tussen de 1 fase of 3 fase aansluiting.
De meest toegepaste openbare laadpaal in Nederland levert 11 kW vermogen over 3 fasen. Elke fase levert 16A bij 230V ofwel 3,6 kW. Totaal dus 3 x 3,6 kW = 11 kW. Beschikt de auto over een 1 fase lader, dan kan slechts met maximaal 3,6 kW worden geladen.
Met een 1-faseaansluiting (of een auto die enkel 1-faseladen ondersteunt) haalt een laadpaal thuis doorgaans een maximaal laadvermogen van 3,7 kW. Dat maximale laadvermogen kun je ook bereiken door via het stopcontact te laden.
Als u een 1-fase groepenkast in uw meterkast heeft staat er 220/230V op uw elektriciteitsmeter. De 1-fase-aansluiting is op de factuur van de energieleverancier te herkennen als 1x25/1x30A. Wat is 3-fasen? Bij een 3-fasenaansluiting komen drie fasedraden van ieder 230 V uw meterkast binnen.
Je hebt een 3 fase groepenkast wanneer: Er 3x220/230V op je kWh-meter af te lezen is. Er 380/400V op je kWh-meter af te lezen is. Er 4 draden uit de onderkant van je groepenkast komen.
Driefasespanning wordt opgewekt door een generator waarin een draaiend magnetisch veld door inductie tegelijk in drie elektrische spoelen een wisselstroom opwekt. De drie wisselstromen die door de generator worden opgewekt, hebben ten opzichte van elkaar een faseverschil van 120°, 3 × 120° = 360°.
Benodigde grondkabel
De 5x2.5 YMVK kabel kunt u gebruiken voor de installatie van de 3 fase - 16A(11 kW) laadpaal tot en met 60 meter. De 4x2.5 YMVKas kabel kunt u gebruiken voor de installatie van de 3 fase - 16A(11 kW) laadpaal tot en met 60 meter.
Een laadpaal trekt 16 ampère vermogen van 1 groep. Op deze groep is er dus nog 9 ampère over als de auto is ingeplugd. Voor de Tesla is dat 3 x 16 ampère. Hiervoor is het kastje van Maxem gekomen (kastje tussen de laadpaal en de slimme meter).
Hoeveel zonnepanelen heb ik nodig voor een elektrische auto? Een gemiddelde elektrische auto heeft 8 zonnepanelen nodig om het verbruik van het opladen te dekken. Wanneer je een hybride auto hebt, dus zowel elektrisch als brandstof, heb je 5 zonnepanelen nodig.
Wil je een auto opladen met een 3-faselader en met maximaal laadvermogen van 22 kW opladen, dan moet je beschikken over minimaal een meterkastaansluiting van ten minste 3x32A. De netbeheerkosten lopen dan direct op, variërend van een kleine 800 tot dik 1.000 euro, afhankelijk van de leverancier.
Gemiddeld zijn de installatie van een laadpaal thuis kosten tussen de €350 en €400 exclusief btw. De vakman doet geen offerte. Dit omdat de situatie waar de laadpaal komt van belang is voor de uiteindelijke prijs. De vakman kijkt onder andere naar de meterkast.
Waarom je elektrische auto tot 80% opladen? Nadat een elektrische auto tot 80% opgeladen is aan een snellader, gaat het snelladen een stuk langzamer. De reden hiervoor, is de levensduur van de accu. De chemische structuur in de lithium-ion accu kan op termijn namelijk te maken krijgen met degradatie.
Als je meer dan 3680W (16A * 230V) kunt produceren, heb je meestal een 3-fase omvormer nodig. Maar als je systeem minder vermogen heeft, kan dat prima met een 1-fase omvormer. De vraag die vaak gesteld wordt is of het salderen wel goed gaat.
De gemiddelde kostprijs van een meterkast vervangen wordt onder ander bepaald door het soort meterkast dat moet worden geïnstalleerd. Gemiddeld kun je rekenen op kosten van €360 tot €850 voor een 1-fase groepenkast tot €540 tot €880 voor een 3-fase meterkast.
Waar je bij laden met zonnepanelen op moet letten, is of je laadpaal kan kiezen tussen netstroom en zonnepanelenstroom. Een slimme laadpaal checkt of er zonnestroom aanwezig is en gebruikt die om te laden. Heb je meer nodig en is de zon onder, dan kan netstroom worden toegevoegd, tegen nachttarief bijvoorbeeld.
Elektrische auto's hebben een boordlader die de accu's opladen. De laadpaal levert hiervoor de gewenste stroom. Heeft u bijvoorbeeld een auto met een laadvermogen van 7,4 kW dan is er een laadpaal nodig welke minimaal 7,4 kW kan leveren.
Drie fase? 3 fase wil zeggen dat je een hoofdzekering hebt van 3 x 25 ampère. Als je een hoofdzekering hebt van 3x 25 ampère dan heb je totaal 75 x 230 volt = 17.250 watt maximaal aan vermogen.