0W20 olie is relatief dunne motorolie. Deze aanduiding stamt uit de SAE klasse voor motoroliën. De 0W geeft de viscositeit bij koude temperatuur aan, terwijl de 20 de viscositeit bij hoge temperatuur aangeeft. Tegenwoordig schrijven steeds meer autofabrikanten dunnere olie voor.
Waarom 0W-30 olie
Ter vergelijking, een 0W20 heeft ongeveer een viscositeit van 46 bij 40 graden Celsius. Normaal gesproken heeft een 0W30 een hogere viscositeitsindex dan een 5W30 motorolie. Bij 100 graden ongeveer even dik, bij koude temperatuur dunner. Boven de 100 graden moet het product dan dikker zijn.
0w20 is een veelgebruikt type synthetische motorolie. Het wordt gebruikt in auto's, vrachtwagens, SUV's, trekkers en andere auto's. Het bepalende kenmerk van 0w20 motorolie is de lage viscositeit bij koud weer. Alle soorten motorolie volgen een vergelijkbaar formaat.
De reden van 0W-20 olie
De grootste reden voor de keuze van 0W20 olie is de brandstofbesparing die deze producten realiseren. Met dunnere olie heeft de motor minder werk om olie rond te pompen, en dat zorgt voor een x% brandstofbesparing.
De 0W geeft de viscositeit bij koude temperatuur aan, terwijl de 30 de viscositeit bij hoge temperatuur aangeeft. Een 0W30 olie is dus dikker bij warme temperatuur dan een 0W20 olie, maar bij koude temperatuur hebben ze dezelfde viscositeit.
Motorolie met verschillende eigenschappen/specificaties mengen wordt altijd afgeraden. De olie verliest zijn specifieke eigenschappen en de kwaliteit gaat in vrijwel alle gevallen achteruit. Als in het boekje meerdere geschikte olien staan vermeld, kun je meerdere soorten gebruiken. Maar nooit gemengd gebruiken.
Wij raden u af om minerale motorolie te mengen met synthetische of semi synthetische olie. Wanneer u verschillende soorten motorolie gaat mengen kan dit leiden tot flinke problemen. Uw motor kan door verschillende oliën schade oplopen en de auto kan zijn prestaties verliezen.
Voordelen van motorolie 0w20
De 0w20 motorolie zorgt voor een makkelijke koude start en beschermt tegen slijtage. Olie 0w20 staat bekend om zijn brandstofbesparing. Hierdoor wordt deze motorolie veel gebruikt door fabrikanten in nieuwe en moderne auto's.
0W20 wordt als 1ste keus aanbevolen door de fabrikant (en ook 1ste keus via externe olie-advies leveranciers). Als alternatief (het woord zegt het al) kan een 5W30 gebruikt worden en in dit geval onder bepaalde voorwaarden.
Check altijd het serviceboekje van je auto. In dit boekje heeft de fabrikant vaak al aan de hand van een origineel olie nummer aangegeven welke olie je moet gebruiken. Het maakt geen verschil welk merk je koopt. als het soort olie altijd maar hetzelfde blijft.
Een SAE 0W20 heeft dus dezelfde vloeibaarheid bij koude start als bijvoorbeeld een SAE 0W30 terwijl de 0W20 dunner (vloeibaarder) is op bedrijfstemperatuur.
De viscositeit van een olie wordt bepaald door de weerstand tegen stromen. De viscositeit van een olie wordt aangeduid met twee getallen. Na het eerste getal staat altijd de letter 'W' (voor Winter). Deze aanduiding heeft betrekking op de weerstand tegen stromen van olie wanneer die koud is, zoals bij een koude start.
Het eerste getal met de letter W: hoe lager het getal, des te dunner is de olie bij lage temperaturen (bij koude starts). De meest voorkomende zijn: 0W, 5W, 10W, 15W, 20W. Het tweede getal na de letter W: hoe hoger het getal des te dikker de olie blijft bij hoge motortemperaturen (van belang in de zomer).
Een 5W-30 motorolie zal dunner worden bij lage temperaturen dan een 10W-30, maar zal nog steeds trager vloeien dan een 0W-30. Een motor in een kouder klimaat, waar motorolie de neiging heeft om dikker te worden door lagere temperaturen, zou baat hebben bij 0W of 5W.
Antwoord van Jos
Afwijkend tussen de twee olieën is het eerste getal. Wanneer Peugeot het gekozen voor 0W30 voorschrijft is deze olie koud wat dunner dan de oorspronkelijke 5W30. Wanneer na de laatste beurt op uw aandringen de gebruikelijke 5W30 weer is toegepast zal deze ook met deze olie weer aangevuld moeten worden.
De populairste en beste motorolie van dit moment is de 10w-40 motorolie van Mobil 1. In dit geval gaat het specifiek om de Mobil 1 Mobil Super 2000 X1. Dit is een semi-synthetische motorolie die een lange levensduur heeft.
Hoe dik een motorolie warm of koud is, kun je dus aflezen aan de SAE-nummers op de fles. Een 10W-50 olie is bij een warme motor dikker dan een 10W-40 olie, een 10W-30 olie is dan dunner. En een 0W-40 olie is bij warme motor even dik als een 10W-40 olie.
Wanneer een motorolie voor een voertuig is goedgekeurd, garanderen de fabrikanten dat deze met andere goedgekeurde oliën kan worden gemengd. Viscositeit en prestaties zijn in dit geval niet belangrijk. U kunt dus synthetische olie mengen met minerale olie.
5w30 olie is zowel in volsynthetische uitvoering als in halfsynthetische motorolie verkrijgbaar.
Wat is goede olie? Eigenlijk is dit vergelijkbaar met de motorbanden, de grote merken leveren allemaal kwalitatief goede olie. Daarnaast kun je vaak ook aan de prijs de kwaliteit afleiden, een duurdere olie zal meer additieven (dopes) hebben en daardoor beter en/of langer functioneren.
Normaal genomen gaat motorolie tussen de 10.000 en 15.000 km mee en wordt vervangen bij een onderhoudsbeurt in de garage.
Auto verbruikt veel olie – In het kort
Met name TSI-motoren, BMW, Subaru en Volvo staan bekend om hun hoge olieconsumptie. Naast een laag oliepeil zijn ook lekkende olie, brandende dashboardlampjes, blauwe rook en vreemde geluiden onder de motorkap symptomen van een te hoog verbruik.
Alhoewel de viscositeitsindex belangrijk blijft, zal het gebruik van de foute olie geen grote invloed hebben op de werking van de motor.
Verkeerde olie kan schadelijk zijn voor de motor. Gebruik de olie die de autofabrikant adviseert. De auto is namelijk gebouwd met het idee dat hij op deze specifieke oliesoort rijdt.
In basis zijn deze motorolieën mengbaar, beter een andere soort olie dan te weinig olie. Na het mengen is echter niet meer bekend wat nu precies de eigenschappen van de aanwezige motorolie zijn.