U moet uw volledige e-mailadres typen, zoals [email protected]. Uw gebruikersnaam is afhankelijk van uw e-mailprovider, maar gewoonlijk is dit uw volledige e-mailadres of het gedeelte van uw e-mailadres voor het teken @. Dit is het wachtwoord voor uw account. Dit wachtwoord is meestal hoofdlettergevoelig.
De inkomende server (POP3) is pop.gmail.com (met SSL-beveiliging, poort 995). De uitgaande server (SMTP) is smtp.gmail.com (met SSL-beveiliging, poort 465).
Met POP3 download je je e-mail vanaf de server naar je apparaat (computer of telefoon). Je e-mail wordt doorgestuurd naar je apparaat en blijft niet bewaard op de server. Met IMAP kun je e-mailberichten op de server bekijken via je e-mailprogramma.
Oorzaak: Uw internetprovider of netwerk heeft een firewall die verbindingen met de server voor uitgaande e-mail (SMTP) van uw e-mailservice blokkeert. Oplossing: Kijk of uw internetprovider of netwerkbeheerder een alternatieve SMTP-server biedt die u voor uw POP- of IMAP-account kunt gebruiken.
Zo vind je de SMTP server van Gmail
Gmail SMTP serveradres: smtp.gmail.com. Gmail SMTP naam: Je volledige naam. Gmail SMTP gebruikersnaam: Je volledige Gmail adres (bijvoorbeeld jij@gmail.com) Gmail SMTP wachtwoord: Het wachtwoord dat je gebruikt om in te loggen bij Gmail.
IMAP (Internet Messaging Access Protocol)
Met IMAP-accounts worden berichten opgeslagen op een externe server. Gebruikers kunnen zich aanmelden via meerdere e-mailclients op computers of mobiele apparaten en dezelfde berichten lezen.
Zoek in het Configuratiescherm naar het pictogram E-mail en open het. Klik in het venster E-mailconfiguratie - Outlook op E-mailaccounts... Selecteer in het venster Accountinstellingen het account dat u probeert op te lossen en selecteer Wijzigen.
server: smtp.ziggo.nl
@ziggo.nl.
De instellingen voor het account dat je gebruikt voor 'Mail verzenden als' zijn niet correct of zijn verouderd. Controleer deze instellingen en probeer je bericht opnieuw te verzenden.
Zorg ervoor dat je bent verbonden met wifi of mobiele data. Als je een langzame verbinding hebt, kan het enige tijd duren voordat je e-mail wordt verzonden. Als je de e-mail hebt verzonden via een e-mailclient zoals Apple Mail of Outlook, probeer je de e-mail te verzenden via mail.google.com of de Gmail-app.
Verbinding maken met een computer of bestandsserver
Tik op 'Verbind met server'. Geef de naam van een lokale host of een netwerkadres op en tik op 'Verbind'. Tip: Nadat je verbinding met een computer of bestandsserver hebt gemaakt, verschijnt deze in de lijst 'Recente servers' in het scherm 'Verbind met server'.
Computer die diensten verleent aan andere computers. Servers kunnen verschillende diensten verlenen, bijvoorbeeld webadressen uitdelen (domeinnaamserver), webpagina's beschikbaar stellen (webserver), e-mails verzenden (mailserver), bestanden opslaan (fileserver) of gegevens bewaren (databaseserver).
Het klinkt wat voor de hand liggend maar een niet werkende netwerkverbinding is vaak een belangrijke oorzaak van server problemen. Test daarom altijd eerste of je wel verbinding hebt. En daarna ook andere verbindingen, bijvoorbeeld via een hotspot in plaats van WiFi.
Om te zien welk protocol je gebruikt dien je naar de account instellingen van je mail app of programma te gaan. Daar zie je dan staan IMAP, POP. Meestal kun je dit ook zien door in te loggen op de webmail. Als al je mail daar netjes aanwezig is en het zelfde als in je mailprogramma, maak je gebruik van IMAP.
Instellingen uitgaande mailserver (SMTP)
Deze serverinstellingen zijn voor het verzenden van e-mail naar de mailserver van uw e-mailprovider. Het e-mailadres dat u wilt instellen. Het wachtwoord dat is gekoppeld aan uw e-mailaccount.
In Outlook moet een POP3-account altijd eerst helemaal worden verwijderd om daarna opnieuw als IMAP-account te kunnen worden toegevoegd. Dit laatste is niet altijd zonder gevaren. Bij het verwijderen van een POP3-account worden namelijk ook de berichten verwijderd.