Agora is de Griekse benaming voor 'plein' of 'marktplaats': het hart van de stad en dé plek om kennis en wijsheid te delen en op te halen. Het is de plek waar ontmoeting en inspiratie centraal staan.
Agora-onderwijs is een leercommunity waar men elkaar ontmoet, waar zelfkennis groeit en waar eigen kracht, passie en ongekende mogelijkheden worden ontdekt. Dat gebeurt aan de hand van challenges (leer-/studievragen) met een zelfgekozen reisdoel.
De oprichters zien Agora onderwijs als een leercommunity (een plein), waar leerlingen elkaar ontmoeten en waar ze kracht, passie en mogelijkheden ontdekken. 'Je kunt een mens niets leren, je kunt hem alleen helpen het zelf te ontdekken in zichzelf', is het motto van Agora, een uitspraak van Galileo Galilei.
De coach – beter gezegd: de Agoriaanse Meester – helpt het kind, zodat hij of zij het zelfgekozen reis-/leerdoel gaat bereiken. Agora garandeert dat ieder kind zich optimaal ontwikkelt en individueel gecoacht wordt vanuit vertrouwen, vrijheid en vreugde. En altijd met respect voor de autonomie van de lerende.
Agora (Oudgrieks: ἀγορά) was de marktplaats en het hart van een polis in Hellas, zoals de Agora van Athene in de 5e eeuw v. Chr. (cf. forum te Rome).
Agora is de stichting voor bijzonder primair onderwijs en heeft 24 basisscholen in de Zaanstreek: in Zaandam, Zaandijk, Koog aan de Zaan, Westzaan, Assendelft, Krommenie, Wormerveer, Wormer en Oostzaan.
Van de stoa van Zeus, waar Socrates zijn filosofische leer uiteenzette, resteert alleen nog het fundament. Dat geldt ook voor de overige gebouwen, zoals het bouleuterion (waar de 500-koppige senaat vergaderde) en de ronde tholos (waar de regering zetelde). In het odeon waren concerten en in het bronhuis werd gebaad.
Agora heeft met 24 scholen en 7000 leerlingen in bijna elke wijk in de Zaanstreek wel een school.
Agora begon in september 2014 met het idee dat elk kind op zijn eigen manier moet leren, gedreven door zijn eigen interesses en vragen. Kinderen opdelen in niveaus doen ze er niet. Leerlingen met vmbo-, havo- en vwo-advies zitten bij elkaar in de klas. Hoewel, klas.
Montessori is een onderwijsconcept voor de voorschool, basis- en voortgezet onderwijs. Op een montessorischool leren kinderen zelfstandig werken en zitten zij met meerdere jaargroepen in een klas. Tegenwoordig combineren montessorischolen vaak montessorimateriaal met reguliere taal- en rekenmethodes.
De vrijeschool is een onderwijsconcept dat is gebaseerd op persoonsvorming. Met het woord 'vrij' wordt bedoeld dat een leerling zich in vrijheid op elk vlak van zijn persoonlijkheid moet kunnen ontwikkelen. Daarom zijn er naast de gewone leervakken ook standaard veel creatieve- en doevakken.
Agora is Grieks voor 'plein'. Het oude Athene kende de Agora, waar filosofen als Aristoteles, Plato en Socrates 'lesgaven' aan iedereen die iets van hen wilde leren. Agora-onderwijs is een leercommunity waar je elkaar ontmoet, waar zelfkennis en zelfbewustzijn groeit en waar je jouw interesses en talenten ontdekt.
Er zijn vele 'soorten' scholen, met elk hun eigen manier van werken: Het onderwijsconcept maakt duidelijk hoe de school het onderwijs vorm en inhoud geeft. Er zijn in ons land verschillende concepten: Dalton, Montessori, Jenaplan, Vrije school en Freinet.
Leerlingen mogen niet alleen zelf bepalen wat en hoe ze leren, ze hebben ook net zoveel recht als docenten om beslissingen te nemen over hun school. Dusver zijn er zeven democratische scholen in Nederland aangesloten bij het Eudec (European Democratic Education Community).
Ervaringsgericht onderwijs. Dit onderwijsconcept gaat uit van betrokkenheid en het welbevinden van kinderen. De gedachte daarachter is dat kinderen een optimale ontwikkeling doormaken als ze betrokken werken en met plezier naar school gaan. De grondlegger van dit concept is Ferre Laevers.
Een van de meest belangrijke monumenten op de Agora is zonder twijfel de tempel van Hephaestus die in 1975 gereconstrueerd is. Andere belangrijke monumenten zijn de Vasileios Stoa, de Centrale Stoa, het Odeon van Agrippa, Nymphaion en Tholos. Een bezoek aan het museum van de Agora van Athene mag niet ontbreken.
Het laagste niveau is praktijkonderwijs. Dit is bedoeld voor kinderen met een IQ onder de 80. Er staat voor dit onderwijs niet een bepaald aantal jaren. Je kan dit onderwijs volgen tot je achttiende jaar.
Een leraar in het primair onderwijs (po) verdient tussen € 3.500 en € 7.190 per maand. Dat is inclusief onder andere vakantiegeld en een eindejaarsuitkering. Het primair onderwijs bestaat uit het (speciaal) basisonderwijs en (voortgezet) speciaal onderwijs.
Montessorionderwijs is voor elk kind geschikt. Het montessori-onderwijs besteedt veel aandacht aan de individuele begeleiding van leerlingen: elk kind krijgt de begeleiding die het nodig heeft. Een montessorischool probeert uit elk kind het beste te halen. Op een montessorischool heeft de leerkracht een specifieke rol.
Op een Waldorf school leren kinderen dezelfde dingen als op een reguliere basisschool, maar dan méér en breder. Ze leren niet alleen basisvaardigheden als lezen, schrijven en rekenen, maar krijgen ook les in vreemde talen en in dansen, toneelspelen, zingen en schilderen.
Een steinerschool, genoemd naar grondlegger Rudolf Steiner (1861-1925), is een methodeschool waar les wordt gegeven op basis van de steinerpedagogie. Het steineronderwijs maakt deel uit van een internationale schoolbeweging en omvat scholen voor basisonderwijs en secundair onderwijs.
Vooral de vrije middelbare scholen maakten een groeispurt door. Volgens De Vereniging van Vrije Scholen zijn de voornaamste redenen voor ouders om voor de vrije school te kiezen de lagere prestatiedruk en de nadruk op de brede vorming van het kind.
Een verschil tussen het Daltononderwijs en Montessorionderwijs is dat een Daltonschool vaak iets specifieker is in hoe de opdracht moet worden uitgevoerd in vergelijking met een Montessorischool. De belangrijkste ankerpunten in het Daltononderwijs zijn samenwerken, zelfstandigheid en vrijheid in gebondenheid.
In een montessoriklas (onderbouw, middenbouw of bovenbouw) zitten twee of drie leeftijdsgroepen leerlingen door elkaar. Volgens Maria Montessori is dit essentieel voor een harmonische ontwikkeling. Ook in een gezin is een kind omringd met oudere en jongere kinderen.