Alle ontwikkelingen die op technologisch, economisch, ecologisch, politiek of sociaal vlak bijdragen aan een gezonde aarde met welvarende bewoners en goed functionerende ecosystemen, zijn duurzaam.
Het 5P's model van duurzaamheid – People, Planet, Profit, Peace en Partnership – biedt een uitgebreid kader voor het begrijpen en toepassen van duurzaamheid in je bedrijf.
De 4 duurzaamheidsprincipes richten zich op socialiteit, mensen, economie en het milieu. Daarmee lijken deze principes op de 3P's van duurzaamheid; people, planet, profit.
Duurzaamheid wordt door de Brundtland-commissie van de Verenigde Naties gedefinieerd als: “voldoen aan de behoeften van het heden zonder het vermogen van toekomstige generaties om in hun eigen behoeften te voorzien in gevaar te brengen”.
Introductie van de vier pijlers van duurzaamheid: menselijk, sociaal, economisch en ecologisch .
De “5 P’s” van de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen van de VN – Mensen, Planeet, Welvaart, Vrede en Partnerschappen – vormen de basis van Agenda 2030, een ambitieus plan om een gelijkwaardiger, rechtvaardiger, duurzamer en welvarender wereld te creëren voor toekomstige generaties.
In de wereld van marketing is het belangrijk om een helder en effectief plan te hebben dat jouw merk onderscheidt en je doelgroep effectief bereikt. Dit is waar de Marketing Mix, oftewel de 5P's, een belangrijke rol speelt. De 5P's staan voor Product, Prijs, Plaats, Promotie en Personeel.
Het doel van duurzaamheid is om in een wereld te leven waar de impact op het klimaat zo klein mogelijk is bij alles wat we doen. Duurzaam eten kan met minder vlees, duurzaam reizen kan met een elektrische auto of met het openbaar vervoer, duurzaam shoppen kan door tweedehands spullen te kopen.
In 2024 zijn gestandaardiseerde duurzaamheidsrapportagekaders zoals de CSRD begonnen met het veranderen van de verantwoordingsplicht van bedrijven . Deze kaders vereisen uitgebreide openbaarmakingen, zodat de claims van bedrijven overeenkomen met hun impact op het milieu.
People, Planet, Profit (Triple P) De basis onder MVO en duurzaamheid is een juiste balans tussen People, Planet en Profit (Triple P), ofwel tussen de sociale, de milieu- en de economische aspecten (Bergmans, 2003).
Duurzaamheid wordt vaak uitgedrukt met de drie P's: People (mens), Planet (milieu) en Profit (economie). Het gaat er bij duurzaamheid om dat deze drie met elkaar in evenwicht zijn. Het voorzien in onze eigen behoeften (en die van de toekomstige generaties) moet in evenwicht zijn met dat wat de aarde aankan.
Biodiversiteit omvat alle soorten planten, dieren en micro-organismen, maar ook de enorme genetische variatie binnen die soorten en de variatie aan ecosystemen waarvan ze deel uitmaken, van weiland tot wetland, van rivier tot estuarium en van bos tot woonwijk.
Alles wat te maken heeft met maatschappelijk verantwoord werken, milieu en denken aan de toekomst wordt onder duurzaamheid geschaard. Bij leefomgeving en openbare ruimte gaat duurzaamheid over vraagstukken als energieverbruik, verantwoorde materialen, en klimaatadaptatie.
Duurzaamheid is het vermogen om een proces in de loop van de tijd te onderhouden of te ondersteunen . Duurzaamheid wordt vaak onderverdeeld in drie kernconcepten: economisch, milieutechnisch en sociaal. Veel bedrijven en overheden hebben zich gecommitteerd aan duurzame doelen, zoals het verkleinen van hun ecologische voetafdruk en het behouden van hulpbronnen.
Het Rijk werkt aan een duurzame bedrijfsvoering: groen, circulair, sociaal en innovatief.
Duurzaam ondernemen in vijf P's
Maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) houdt in dat je met je bedrijfsactiviteiten waarde toevoegt aan people, planet, prosperity, peace en partnerships, de zogenaamde vijf P's.
De Wereldcommissie voor milieu en ontwikkeling omschrijft duurzaamheid als “ontwikkeling die aansluit op de behoeften van het heden zonder het vermogen van toekomstige generaties om in hun eigen behoeften te voorzien in gevaar te brengen”.
Op breed niveau is de betrokkenheid van het IMF bij de SDG's afgestemd op de vijf SDG-pijlers: mensen, welvaart, planeet, vrede en partnerschap .
De 3 pijlers van duurzaamheid: milieu, sociaal en economisch . Duurzaamheid is een essentieel onderdeel van het aangaan van huidige en toekomstige wereldwijde uitdagingen, niet alleen die gerelateerd aan het milieu.
Met duurzaam ondernemen wordt bedoeld dat een bedrijf bewust is van haar vervuiling en actie onderneemt om dit te minimaliseren. Een vergrotende trap is ook mogelijk, waarbij een onderneming nieuwe kansen, winst of markt creëert door duurzame producten of diensten te ontwikkelen.
'Een duurzame samenleving' verwijst naar een betekenis die pas eind jaren tachtig opgekomen is. Een duurzame samen- leving is een samenleving met een hoge levenskwaliteit, waarin mensen rechtvaardig behandeld worden, die binnen ecologische grenzen blijft en die democratisch georganiseerd is.