Een flink vliegtuig zoals de Boeing 747 (bij de start zo'n 375.000 kilo), heeft 3000 meter baanlengte nodig om op te stijgen. Aangekomen bij zijn bestemming heeft hij brandstof verbruikt en weegt hij nog 285.000 kilo. Dan is er 1900 meter nodig voor de landing.
De vleugels van een vliegtuig zijn plat aan de onderkant en bol aan de bovenkant. De luchtmoleculen die tegen de vleugel botsen, bewegen daardoor aan de bovenkant sneller.Dit zorgt ervoor dat de lucht aan de onderkant harder tegen de vleugel drukt. Zo gaat het vliegtuig omhoog.
Er zijn vier primaire krachten betrokken bij de vlucht: lift, gewicht (zwaartekracht), stuwkracht en weerstand . Lift: Dit is de opwaartse kracht die een vliegtuig in staat stelt om van de grond te komen. Het wordt gegenereerd door de vorm van de vleugels en de aanvalshoek, evenals de snelheid van het vliegtuig.
Om op te stijgen is er opwaartse stuwing nodig, de snelheid die hiervoor nodig is wordt voor de vlucht berekend. De snelheidsmeter werkt niet op lage snelheden, als deze begint te werken wordt dit benoemd als “airspeed alive” of “speed is live”. Doorgaans zit de gemiddelde opstijg snelheid rond de 300 km/u.
Hoe lang duurt het om kruishoogte te bereiken? Normaal gesproken duurt het ongeveer 10 tot 20 minuten voordat een commercieel vliegtuig zijn kruishoogte heeft bereikt. Tijdens sommige vluchten kan de piloot een aankondiging doen zodra de kruishoogte is bereikt en de hoogte vermelden waarop het vliegtuig vliegt.
De snelheid waarbij een vliegtuig kan opstijgen is niet de grondsnelheid, maar de snelheid waarmee de lucht over de vleugels stroomt. Daarbij hebben bovenstaande factoren ook invloed op de benodigde snelheid. Vliegtuigen stijgen dan ook het beste op tegen de wind in.
Prepare for Landing / Prepare for Takeoff
Wanneer vóór het opstijgen "Prepare for Takeoff" of vóór het landen "Prepare for Landing" over de boordluidsprekers klinkt, is dit in luchtvaarttermen een teken dat het cabinepersoneel alle veiligheidsgerelateerde taken snel en nauwgezet moet uitvoeren.
Wanneer je je op 10 km hoogte bevindt, is die afstand 10.000 keer groter. Daar, bovenin de troposfeer, is de temperatuur circa -50°C. Het afstandsverschil van 10 km dat totaal onbelangrijk is voor de afstand tot de Zon, is dus zeer significant voor de afstand tot het aardoppervlak.
De afstand die een vliegtuig nodig heeft om op te stijgen, staat bekend als Take off distance. De takeoff distance kan niet worden bepaald tenzij het type vliegtuig wordt genoemd (ten minste). Commerciële vliegtuigen hebben een takeoff distance van 2-3 km, terwijl kleine vliegtuigen binnen 1 km opstijgen .
En bij hevige turbulentie kan dat een heel stuk zijn. Dat gebeurde in dit geval ook, het toestel zakte zelfs 2000 meter, maar het is nog de vraag in hoeverre dat door de turbulentie kwam en in hoeverre doordat de piloten besloten snel te dalen om uit die heftige turbulentie te komen."
Voorbereiding op de vlucht
Vóór elke vlucht moeten piloten alle informatie verzamelen die van vitaal belang is voor de aard van de vlucht, beoordelen of de vlucht veilig zou zijn en vervolgens een vluchtplan indienen . Piloten kunnen een briefing ontvangen die voldoet aan de regelgeving zonder contact op te nemen met Flight Service.
Een vliegtuig blijft in de lucht, doordat het verschil in luchtdruk tussen de bovenzijde en onderzijde van de vleugel voor opwaartse stuwing zorgt. Zolang het vliegtuig voldoende snelheid heeft en daarmee voldoende luchtdrukverschil creëert, blijft het vliegtuig door de opwaartse stuwing in de lucht.
Vliegtuigvleugels zijn zo gevormd dat lucht sneller over de bovenkant van de vleugel beweegt. Als lucht sneller beweegt, neemt de druk van de lucht af. De druk op de bovenkant van de vleugel is dus lager dan de druk op de onderkant van de vleugel. Het drukverschil creëert een kracht op de vleugel die de vleugel omhoog tilt in de lucht.
Om niet naar beneden te vallen wekt een vliegtuig 'lift' of draagkracht op die precies de zwaartekracht opheft. In horizontale richting wordt het vliegtuig tegengewerkt door weerstand van de lucht. Om toch vooruit te komen zijn er straalmotoren of propellers die het vliegtuig voortstuwen.
Op 17 juli 2014 stortte vlucht MH17 van Malaysia Airlines neer in oost-Oekraïne. Daarbij kwamen alle 298 inzittenden om het leven. Uit onderzoek bleek dat het vliegtuig neergehaald werd door een BUK-raket.
Er werd vastgesteld dat de gemiddelde dagtemperatuur van de stratosfeer ongeveer -60°C bedraagt van 50.000 tot 60.000 voet. Daarboven stijgt de gemiddelde temperatuur met een snelheid van ongeveer 0,5°C per 1000 voet tot een temperatuur van ongeveer -30°C op 120.000 voet.
Lucht met een temperatuur onder het kookpunt van water, bevat een mengsel van gasvormig en vloeibaar water (condens). Bij gelijke temperatuur is waterdamp lichter dan lucht.
De juiste kledingkeuze. Wie tot nu toe aandachtig heeft gelezen, weet dat de lucht in het vliegtuig sterk geklimatiseerd is. Daarom is het in de cabine van het vliegtuig vaak iets kouder dan in de buitenlucht. De temperatuur aan boord verschilt bovendien ook bij dag- en nachtvluchten.
De piloot meld zich door te beginnen met de woorden "Mayday Mayday Mayday". Daarna zij callsign(waarschijnlijk per ongeluk zijn verkeerde callsign van de vlucht daarvoor), zijn probleem en zijn intentions.
“ Dames en heren, alle mobiele telefoons en andere draagbare elektronische apparaten, zoals cd-spelers en laptops, moeten voor vertrek worden uitgeschakeld en opgeborgen.Dank u wel .” “Dames en heren, gaat u zitten. Onze vlucht is klaar voor vertrek.”
Toestellen gebouwd voor korte start- en landingsbanen ("STOL") kunnen opstijgen met een aangewezen luchtsnelheid van 40 knopen, 74 km/h en bij voldoende tegenwind zelfs verticaal opstijgen. Straaljagers die opstijgen van een vliegdekschip hebben een extra hulp nodig om de vereiste startsnelheid te bereiken.
Melding over veiligheid vliegverkeer
U kunt bijvoorbeeld een melding doen bij de ILT als: er boven uw woonplaats naar uw gevoel onveilig wordt gevlogen; het vliegtuig waarmee u reist zichtbare gebreken of defecten vertoont; 2 vliegtuigen elkaar bijna lijken te raken in de lucht.
Hoewel het misschien vreemd lijkt, proberen alle vliegtuigen tegen de wind in te vliegen bij het opstijgen. De redenen hiervoor liggen in de fysica van actie-reactie en aerodynamica. Bij het opstijgen tegen de wind in, veroorzaakt de tegemoetkomende kracht op de vleugels een opwaartse stuwkracht, waardoor het vliegtuig daadwerkelijk met een lagere snelheid de lucht in kan gaan .
Vliegtuigen hebben in weinig last van de wind als ze eenmaal in de lucht zitten. Het grote probleem doet zich voor als vliegtuigen moeten opstijgen en landen. Hier speelt vooral de windrichting een rol. Bij windkracht 6 kunnen vliegtuigen prima landen zolang ze tegen de wind in landen.