Zwakke spellers hebben wel behoefte aan meer (instructie- en oefen) tijd, maar niet aan andere leerstof. Dus remedieer binnen de methode. Sommige methodes kennen verlengde instructie in de klassikale lessen en remediëringslessen na een toets.
Wat is juist: spellingregel of spellingsregel? Het is allebei officieel juist. Als je een samenstelling met een tussen-s uitspreekt, mag je die s ook schrijven.Klinkt de samenstelling het best zónder tussen-s, dan schrijf je de tussen-s niet.
HOOFDREGEL: Schrijf een medeklinker met een dubbel teken na een korte klinker als er op die medeklinker nog een klinker volgt. Het gaat om de medeklinkertekens b, c (als /k/ uitgesproken), d, f, g, k, l, m, n, p, r, s, t, v en z na de korte klinkers /a/, /e/, /i/, /o/ en /u/.
Een open doekje staat voor applaus middenin een voorstelling. Meestal applaudisseert men alleen achteraf, of na een lied. Maar soms is een act zo grappig, goed gespeeld of gezegd dat er een spontaan applaus op volgt. Dit noem je: een open doekje krijgen.
De stam van stressen is stres. Bij de stam van een werkwoord van Engelse oorsprong behouden we de dubbele medeklinker alleen als die nodig is voor een correcte uitspraak van de voorafgaande klinker. Bij stressen is dat niet het geval, vandaar dat we bijvoorbeeld ik stres, hij strest en wat een gestres schrijven.
cadeau actie contant c=k
Woorden als cadeau, actie, contant, cake, cavia enz.
Je kind schrijft namelijk geen tussen -n als er maar één van is. Zo is het bijvoorbeeld 'zonnestraal' en geen 'zonnenstraal'. Er is namelijk maar één zon.
Je kunt allebei voor zowel dingen als mensen gebruiken. Beide(n) is formeler dan allebei. Mocht je over de spelling twijfelen: beide, beiden en allebei schrijf je met een korte -ei.
Het maken van veel spellingsfouten. Bijvoorbeeld spelfouten bij het vormen van zinnen. Ze blijven lang steken in het stadium van beginneling. Het maken van schrijffouten bij woorden die hetzelfde klinken, maar er verschillend uitzien (zoals rauw en rouw; pijl en peil).
Kinderen met dyslexie maken vaak langdurig veel spellingfouten en hebben, om dat te voorkomen, veel steun nodig van spellingsregels. Het kan zijn dat ze één bepaald woord op een bladzijde op verschillende manieren spellen. Kinderen met dyslexie proberen vaak de spelling van specifieke woorden te onthouden.
De fopletter (ook: plaagletter) is een didactiek die toegepast kan worden in de niet-klankzuivere periode van het aanvankelijk lees- en spellingproces. Klankverkleuring van de letter eu onder invloed van de letter r. Leerlingen horen een u, terwijl er een eu moet worden geschreven.
De tussen-n bij samenstellingen: -n- of -en-
Als het eerste woord van de samenstelling een zelfstandig naamwoord is, dan kijk je naar het meervoud van dat woord: meervoud op –(e)n: tussenletters –(e)n- (dus -en- of -n-) meervoud (ook) op -s: geen tussenletter -n.
De zon staat op ongeveer 150 miljoen kilometer van de aarde. Het zonlicht doet er dus 150.000.000 / 300.000 = 500 seconden over om ons te bereiken, dat is 8 minuten en 20 seconden. Wij zien de zon dus zoals ie er iets meer dan 8 minuten geleden uitzag.
Hoe werkt het kaartspel? Maak woorden compleet door de juiste letterkaarten uit je hand aan te leggen. Pest andere spelers, controleer de letters met de antwoordkaart en win zoveel mogelijk woordkaarten. Veel speelplezier!
De correcte spellingen zijn product en productie.
Net zoals vroeger betalen veel mensen nog altijd met contant geld; chartaal geld als bankbiljetten en munten. Betalen met contant geld houdt dus in dat je met tastbaar geld betaalt. Contant betalen is het tegenovergestelde van fiduciair geld, dat is geld dat geen fysieke waarde heeft.
Verschijnselen. Stress kan leiden tot psychische klachten zoals slaapproblemen en moeheid, somberheid en psychose. Ook kan je last krijgen van lichamelijke klachten, zoals hartkloppingen, een gejaagd gevoel, een hoge bloeddruk en veel zweten. Dit zijn signalen dat de stress te veel wordt of te lang duurt.
de sisklank
naamw. (m.) [taalkunde] een medeklinker die geproduceerd wordt met een gedeeltelijke obstructie ergens in het spraakkanaal.
Jongeren hebben het meest stress over hun drukke leven, over school of studie, en over hun toekomst. Grofweg 40 procent van alle jongeren zegt hier vaak of regelmatig gestrest over te zijn. Daarna hebben ze met ongeveer 20 procent relatief vaak stress over het uiterlijk en over geldzaken.