Gastvrijheid bestaat namelijk uit 2 onderdelen: Gastgerichtheid: de manier waarop de organisatie een dienst of product levert aan een gast. In concrete, tastbare en registreerbare eigenschappen. Gastheerschap: vanuit je hart een gast oprechte aandacht, veiligheid en comfort bieden.
Waarom gastvrijheid belangrijk is
Om ervoor te zorgen dat klanten voor jou kiezen, is het verzorgen van een excellente klantbeleving ontzettend belangrijk. Wanneer je de verwachtingen van je gasten overtreft, creëer je ambassadeurs voor je product of dienst. En ambassadeurs creëren op hun beurt weer nieuwe business.
Als gastvrijheid van de gast is, wat heeft een horecabedrijf dan in huis om de gast blij te maken? Gastgerichtheid en gastheerschap. Gastgerichtheid is alles wat van tevoren bedacht en georganiseerd kan worden – noem het de horecaformule.
Mensen leven voor waardering, het gevoel dat ze voor een ander belangrijk zijn. De wederkerigheid van gastvrijheid maakt dat je plezier in je werk hebt. Er is dus een directe relatie tussen gastvrijheid, passie en werkplezier. Als jij gepassioneerd bent, kun je gastvrijer zijn en geeft dat je werkplezier.
Gastvrijheid krijgt in de dikke Van Dale betekenissen als 'gulheid in het onthalen of herbergen van gasten' en 'het opnemen, respectievelijk opgenomen worden als gast' óf 'gastvrijheid aanbieden, bewijzen, genieten, verlenen. ' Het Engelse woord voor gastvrijheid is hospitality.
Gastgerichtheid: de manier waarop de organisatie een dienst of product levert aan een gast. In concrete, tastbare en registreerbare eigenschappen. Gastheerschap: vanuit je hart een gast oprechte aandacht, veiligheid en comfort bieden. Uiteraard naar beste kunnen.
Gastvrijheid is een omgeving creëren waar de bewoners zich op hun gemak voelen en familie en andere gasten zich welkom voelen. Hierdoor ontstaat meer openheid, meer aandacht en betrokkenheid en meer levendigheid.
In het woordenboek vinden we deze definitie: "Gastvrijheid ~ eigenschap of situatie dat je hartelijk en gul bent in het ontvangen van gasten - voorbeeld: een hotel waar ze je met grote gastvrijheid ontvangen".
Kenmerken van een goed gastheer en van een goede gastvrouw zijn: Je vindt het oprecht leuk om andere mensen te ontmoeten. Mensen interesseren jou en je bent bereid om naar de verhalen van de ander te luisteren. Je hebt geduld met jouw gasten.
Gastvrijheid verbindt én draagt bij aan het geluk tussen mensen. De input uit deze stappen gebruik je om per doelgroep te bepalen op welke manier je de waarde van jouw organisatie wil laten ervaren.
Hospitality is niet alleen van belang voor klanten, maar ook voor medewerkers. Door een cultuur van gastvrijheid en respect te bevorderen, voelen medewerkers zich gewaardeerd en gemotiveerd.
Gastvrijheid verwijst naar de relatie tussen gast en gastheer/gastvrouw. Indien er sprake is van een gastvrije relatie, ontvangt de gastheer/gastvrouw de gast met welwillendheid. Nauw verbonden hiermee is het gastrecht. Oorspronkelijk was gastvrijheid eerder een zaak van bescherming en het aanbieden van voedsel.
Gastvrijheid is de relatie tussen een gast en een gastheer, waarbij de gastheer de gast ontvangt met een zekere mate van welwillendheid, inclusief de ontvangst en het vermaak van gasten, bezoekers of vreemden.
- De brief aan de Hebreeën vermaant de christenen: 'En vergeet de gastvrijheid niet; door haar hebben sommigen zonder het te weten engelen onthaald.' (Hebr 13,2) Engelen laten altijd een geschenk achter als ze gastvrij worden ontvangen.
Wees een goede gastheer. Zodat uw klanten zich welkom voelen.
U wilt dat uw klant zich gast voelt. U besteedt zorg aan vriendelijke en correcte communicatie, aan een goede ontvangst, aan de inrichting van uw vergaderkamer of de andere ruimte(s) waarin de gast verblijft. Dat is goed gastheerschap.
Volgens de Mood Maker filosofie/gastvrijheidsmodel heeft iedereen de rol van gastheer in gastvrije bedrijven. Het is een onderdeel van ieders beroep. Dit betekent dat als een organisatie door gasten als gastvrij ervaren wil worden, iedereen hierin zijn verantwoordelijkheid moet nemen.
Hogere kwaliteit en een betere concurrentiepositie
Uit diverse onderzoeken is gebleken dat goed opgeleide medewerkers efficiënter werken, productiever zijn en een hogere kwaliteit van werk afleveren. Goed opgeleid personeel krijgt meer werk af in dezelfde tijd en maakt minder fouten.
Een goede onderlinge samenwerking tussen verschillende zorgpartijen is belangrijk voor het gevoel van veiligheid en rust bij ouderen en mantelzorgers. Dit geeft hen het vertrouwen dat zorgverleners elkaar weten te vinden en er snel actie genomen kan worden als dit nodig is. Dat blijkt uit onderzoek van het RIVM.
Samen beslissen
De meeste cliënten geven aan dat ze willen meebeslissen. Het is aangetoond dat gezamenlijke besluitvorming leidt tot positieve resultaten als meer cliënttevredenheid, beter geïnformeerde cliënten, een hogere therapietrouw en een betere relatie tussen zorgverlener en cliënt.