Een logo moet memorabel zijn
Vlak achter het principe van eenvoud volgt het principe van herkenbaarheid. Een ontwerp moet herkenbaar zijn. Dit wordt bereikt door het logo eenvoudig te maken en ervoor te zorgen dat het bij het bedrijf past. Een beeldmerk hoeft het bedrijf niet letterlijk uit te beelden.
Wat kost het om een logo te laten ontwerpen? Hoe duidelijker je bent over wat je verwacht van jouw logo, hoe goedkoper het zal zijn. Beginnende ontwerpers zullen voor het vervaardigen hiervan tussen de 35en 50 euro per uur vragen. Ervaren freelancers vragen tussen de 50 en 75 euro per uur.
Een logo of merkbeeld is meer dan een woord of beeld. Het zijn allemaal tekens in de logografie zoals letters dat zijn in de typografie. Tekens hebben pas zin als ze door de ontvanger begrepen worden. Je kan ze indelen in 3 grote groepen: het klank-logo of woord-logo, het beeld-logo en het gecombineerd logo.
Het is belangrijk rond om een logo een huisstijl te laten ontwerpen die verschillende kenmerken van uw identiteit versterkt. Over het algemeen bestaat een huisstijl uit richtlijnen omtrent het gebruik van kleuren (kleuren gamma), typografie, vormentaal en beeldgebruik.
Hoeveel kleuren ga je gebruiken? Doorgaans worden er twee of drie kleuren gekozen voor een huisstijl Dit is sterk en overzichtelllijk en komt de herkenbaarheid tengoede. Het is echter geen must. Er zijn voorbeelden van logo's die sterk genoeg zijn om meerdere kleuren te dragen.
Voor het grootste deel zijn 250 px (breedte) x 100 px (hoogte) de optimale logo afmetingen voor een webpagina. Als u echter de grootte van uw logo moet aanpassen, dan weten wij hoe we dat moeten doen!
Een gemiddeld bedrijfslogo zal tussen de €300,- en €2.000,- kosten.
De ontwikkeltijd voor het maken van een logo varieert van 8 tot 28 uur of meer. Dit is het verschil van een logo uit voorraad (dertien in een dozijn) en een maatwerk logo gerealiseerd met het nodige vooronderzoek en expertise.
Gemiddeld is de doorlooptijd van een logo ontwerp 1 tot 2 weken.
Dat is niet zo vreemd, want één simpel plaatje zegt soms meer dan honderd woorden. Een goed logo alleen zorgt natuurlijk niet voor een rinkelende kassa, maar het kan wel de uitstraling van je bedrijf versterken. Het geeft klanten direct een indruk van je bedrijf en zorgt voor naamsbekendheid en herkenbaarheid.
Een goed logo geeft je bedrijf een professionele en betrouwbare uitstraling. Het maakt deel uit van je merk – net als je eigen domeinnaam. Met het juiste logo-ontwerp communiceer je naar je klanten dat je serieus bent over je bedrijf.
Het is een beeldmerk, wat geassocieerd wordt/moet worden met het bedrijf waarvan het logo is. Een logo gebruik je op je website om de bezoeker bekent te maken met jou en jouw praktijk. Het is belangrijk dat het logo duidelijk zichtbaar is op je website.
Abstract beeldlogo
Deze logo's zijn zuiver abstract en hebben geen echte betekenis. Vaak lijken ze op elkaar. Dit type is niet interessant voor nieuwkomers: om herkend te worden, moet je met zo'n logo lang en vaak in de media aanwezig zijn.
Het is niet verwonderlijk dat zwart een van de meest populaire keuzes voor logo's is. Het is dé kleur voor bedrijven die een traditionele look willen. Door te kiezen voor een simplistisch zwart logo ziet uw merk er tijdloos, luxueus en zelfs mysterieus uit.
Paars. Straalt luxe, romantiek en mysterie uit. Historisch gezien wordt paars geassocieerd met klasse en luxe, tot een punt dat het zelfs als decadent kan worden gezien. De kleur straalt van nature gulheid en rijkdom uit.
Blauw. Blauw straalt betrouwbaarheid, veiligheid en kracht uit. Het heeft een rustgevende invloed op de geest en wordt het meest gebruikt bij medische bedrijven, overheid, gezondheidszorg, informatie en technologie, zorgsector, B2B … Denk bijvoorbeeld aan Facebook, Oral-B, de kleuren van de politie, Volvo.
Het is eigendom van een specifieke publieke of private organisatie. Logo's moeten op de eerste plaats de herkenbaarheid van het product en het bedrijf vergroten en hebben, in tegenstelling tot labels en pictogrammen, geen specifieke boodschap.
De algemene term logo verwijst naar alle logo's die een merk vertegenwoordigen. Een beeldmerk in een logo is een abstracte weergave. Deze abstracte weergave bestaat uit een icoon, vorm of symbool welke staat voor het bedrijf. Een woordmerk, ook wel letterlogo, bestaat alleen uit letters.
Een beeldmerk kan bestaan uit een woordmerk, een kleine afbeelding, lettermerk, monogram, embleem, zegel, mascotte dat symbool staat voor een woord of combinatie van woorden of uit een combinatie van een aantal van deze dingen. Een beeldmerk is een beeld dat overeenkomt met het merk.
Beginnende ontwerpers of de goedkopere ontwerpers vragen ongeveer € 700 tot € 1300 vragen voor een huisstijlontwerp. Je komt qua uurtarief ongeveer uit op tussen de 25 en de 46 euro per uur. Een huisstijl voor € 700 - € 1300 is niet duur. Zeker niet als hier maatwerk bij komt kijken.