Wat zijn de onderdelen van een jaarrekening? Een jaarrekening bestaat uit een balans, een winst- en verliesrekening en een toelichting. Afhankelijk van de bedrijfsklasse waarin je bedrijf valt, moeten deze onderdelen uitvoerig worden beschreven, vergezeld van meerdere toelichtingen.
Meestal maakt de accountant of boekhouder de jaarrekening voor u, maar u mag het ook zelf doen. Bij grotere bedrijven met een bepaalde omvang moet een accountant de jaarrekening goedkeuren.
Een jaarrekening bestaat uit verschillende onderdelen waaronder de balans, winst- en verliesrekening en toelichting. Hoeveel informatie er beschikbaar is ligt aan de grootte van het bedrijf. Grote bedrijven moeten meer financiële informatie openbaar maken dan kleine bedrijven.
Het opstellen van een jaarrekening kan best moeilijk zijn. Het vereist specifieke kennis en behoorlijk wat tijd in beslag nemen. Dat hangt af van hoe complex jouw boekhouding is, hoe bekend je bent met de cijfers en hoe veel tijd je aan de jaarcijfers wilt besteden.
De kosten voor het laten opstellen van de jaarrekening liggen tussen de 450 en 1200 euro. De kosten zijn afhankelijk van de grootte van de onderneming.
De jaarrekening bestaat uit drie hoofdonderdelen: de balans, de winst- en verliesrekening en de toelichting, zoals een jaarverslag. De hoeveelheid gegevens die een onderneming openbaar moet maken, hangt af van haar grootte. Grotere ondernemingen moeten meer informatie publiceren dan kleinere.
Grote ondernemingen, zoals BV's, NV's, coöperaties, CV's, VoF's, onderlinge waarborgmaatschappijen en verenigingen zijn wel verplicht om hun jaarrekening te deponeren bij de Kamer van Koophandel.
Wat is een jaarrekening? De jaarrekening is het financiële eindverslag van je onderneming, waarin de financiële balans wordt opgemaakt. De jaarrekening moet aansluiten bij je bedrijfsadministratie (bonnen en facturen) en overeenkomen met de berekeningen van de Belastingdienst.
Een balans laat de stand van het bedrijf op dit moment zien – en verandert dus met elke transactie. Een jaarrekening wordt slechts eenmaal per jaar opgemaakt, een balans is een doorlopend overzicht dat telkens wordt bijgewerkt.
Kosten opstellen jaarrekening
De kosten voor het opstellen zijn € 325,- voor een eenmanszaak of vof en € 520,- voor een BV of stichting.
Bij een ZZP'er vind je deze in de meeste gevallen terug in de aangifte inkomstenbelasting, je kunt de aangifte inkomstenbelasting dus jouw jaarrekening ZZP noemen.
Hoewel het niet verplicht is voor zzp'ers om een jaarrekening op te stellen, kan het toch voordelen hebben om dit wel te doen. Een jaarrekening geeft namelijk inzicht in de financiële situatie van je onderneming en kan gebruikt worden om je bedrijf te evalueren en te vergelijken met voorgaande jaren.
De algemene vergadering van de aandeelhouders stelt de jaarrekening vast. Hierbij is het belangrijk om te weten dat het alleen vaststellen van de jaarrekening niet ervoor zorgt dat decharge is verleend door de commissarissen en/of bestuurders.
Zeker als de jaarstukken alsnog gedeponeerd zijn, zal niet de maximale boete van € 22.000 worden opgelegd, maar zal in de praktijk een boete volgen van tussen de € 400 en € 900. Ook kan het Openbaar Ministerie bij een valide reden besluiten af te zien van strafvervolging.
Wat kost een accountantsverklaring? Een accountantsverklaring wordt door een accountant aangesloten bij de NBA afgegeven. De geschatte kosten hiervoor liggen tussen de circa € 1.000,- en € 4.000,-.
Zzp'ers hoeven geen jaarrekening bij de KVK te deponeren. Als eenmanszaak moet je aan het eind van het jaar wel een balans opstellen met een winst- en verliesrekening. Dat is dan meteen een jaarrekening, voor eigen administratie. Deze gegevens gebruik je bij je aangifte inkomstenbelasting.
Kleine ondernemingen
Er hoeft geen jaarverslag geschreven te worden. Dit is het bestuursverslag waarin het bestuur verslag uitbrengt van financiële als niet financiële gegevens. Een beperkte toelichting op de jaarrekening is toegestaan.
Iedere bestuurder en commissaris van een BV of een NV die ten tijde van het opmaakbesluit in functie is, dient de opgemaakte jaarrekening te ondertekenen. Voor wat betreft de bestuurder wordt met onderte- kening uitgedrukt, dat deze kennis heeft genomen van de inhoud van de jaarrekening en daarmee in- stemt.
Deze organisaties moeten niet publiceren
Natuurlijke personen die handelaar zijn. Eenmanszaken. Kleine vennootschappen waarvan de vennoten onbeperkt aansprakelijk zijn, zoals vennootschappen onder firma en gewone commanditaire vennootschappen.
Het opmaken van de jaarrekening voor een eenmanszaak kost 480 euro exclusief BTW.
Houd voor de boekhouding van een kleine BV rekening met een vergoeding van tussen de €2.000 tot €5.000 per jaar. De uiteindelijke hoogte van de kosten hangt mede af van de complexiteit van je BV en je administratie.
Door een jaarrekening te maken of op te vragen, krijg je inzicht in hoe je bedrijf het afgelopen jaar gedraaid heeft. De meeste organisaties zijn verplicht om na ieder boekjaar een jaarrekening te deponeren bij de Kamer van Koophandel, maar ook voor jezelf is het ontzettend fijn om in te zien.