Voordat wij een akte van verdeling op kunnen maken hebben wij de volgende stukken van u nodig: - Legitimatiebewijzen; - Van u beiden een e-mailadres en telefoonnummer; - Nieuw adres van de vervreemder; - heeft u schriftelijke afspraken gemaakt in bijvoorbeeld een convenant?
Voor een akte van verdeling moet u naar de notaris. De notaris zal de akte inschrijven bij het Kadaster en hierdoor zal de woning op naam van één van beide partners komen te staan.
Wat kost een akte van verdeling? De kosten van een akte van verdeling zijn €499. Meestal betaalt degene die het huis overneemt deze kosten. Dit bedrag zal DoeHetZelfNotaris bij jullie in rekening brengen.
Je zult een afspraak moeten inplannen bij de notaris, die heeft informatie nodig en dan wordt de akte opgesteld. De akte van verdeling wordt vervolgens ingeschreven bij het Kadaster, deze stap voert de notaris uit. Dit proces kan dagen tot weken in beslag nemen.
De akte van verdeling is de notariële akte die je na de echtscheiding moet maken om de echtelijke of gezamenlijke woning en hypotheek tussen jullie te verdelen. Het regelt daarmee de eigendomsoverdracht van de gezamenlijke woning en onder welke voorwaarden dat gebeurt.
De kosten van een notaris zijn afhankelijk van je vraag en situatie. Gemiddeld kost een notaris €105,-per uur. Het laten opstellen van een samenlevingscontract kost ongeveer €180,- tot €300,- en een testament tussen de €150,- en 300,-. Een hypotheekakte opstellen door een notaris kost €500,- tot €1.200,-.
De wet bepaalt niks over wie de kosten van de akte van verdeling moet betalen. Jullie moeten dus samen afspreken wie de kosten van de akte van verdeling gaat betalen of hoeveel ieder zal betalen. Het is gebruikelijk dat de kosten door beide echtgenoten voor de helft worden betaald.
In principe geen notaris nodig
In beginsel zijn het de erfgenamen zelf die gezamenlijk verdelen, tenzij er een executeur-afwikkelingsbewindvoerder (ook wel drie sterren executeur genoemd) is die op grond van het testament bevoegd is om zelfstandig te verdelen.
De akte van verdeling is alleen nodig als de woning van de ene partner naar de andere gaat. Als jullie besluiten dat de woning wordt verkocht is er geen akte van verdeling nodig. De winst (of het verlies) delen jullie samen.
Beide partijen betalen alle notariskosten idealiter samen, maar in realiteit moet de uitkopende partij dat bedrag vaak alleen ophoesten.
JUST Notarissen is het goedkoopste notariskantoor in Nederland. Wij werken met all-in prijzen, inclusief alle bijkomende kosten zoals kadasterkosten, recherchekosten, inschrijving Centraal Testamenten Register en de BTW.
Rekenvoorbeeld partner uitkopen
Wil jij je ex-partner uitkopen en is er sprake van overwaarde? Dan zal je de helft daarvan aan je ex-partner moeten betalen. In dit rekenvoorbeeld leggen we je uit hoe dat werkt. Bij een overwaarde van € 150.000 heeft de vertrekkende partner recht op de helft hiervan.
Een akte is een ander woord voor een overeenkomst of schriftelijke verklaring. Een akte moet zijn voorzien van ondertekening en zijn gedagtekend. In het document worden feiten, handelingen, gebeurtenissen en/of verklaringen vastgelegd. De akte is het bewijs van wat er in geschreven staat.
Een akte van verdeling beschrijft wie de erfgenamen zijn en hoe de erfenis onder hen verdeeld wordt. Ook kan er een boedelbeschrijving in opgenomen zijn en kan beschreven zijn hoe bepaalde zaken geleverd moeten worden.
In een akte van verdeling wordt het huis dat eerst eigendom was van u en uw ex-echtgenoot/-partner samen, toegedeeld aan een van u beiden. Deze akte wordt na ondertekening bij de notaris ingeschreven bij het Kadaster.
Rechtbank heeft meer informatie over erfenissen
In een openbaar boedelregister staan bijvoorbeeld: gegevens over het ongedaan maken van de wettelijke verdeling door de langstlevende echtgenoot; verklaringen van erfgenamen die de erfenis hebben aanvaard of hebben verworpen; de aanwijzing van een boedelnotaris.
Bij een wettelijke verdeling zijn de echtgenoot van de overledene en de kinderen voor gelijke delen erfgenaam. Maar de hele erfenis (bezittingen en schulden) gaat direct naar de echtgenoot van de overledene. De kinderen hebben wel recht op een deel van de erfenis - hun wettelijk erfdeel - maar zij krijgen dit nog niet.
Beide echtgenoten bezitten alle goederen. Alles zal bij echtscheiding voor de helft aan elke ex-echtgenoot toebehoren, ook het passief. In een stelsel van algehele gemeenschap wordt de gezinswoning bij echtscheiding in helften verdeeld.
Zelf online uw scheiding regelen is op dit moment de meest snelle en goedkope manier van scheiden in Nederland. Dit kan alleen als u nog goed met elkaar kunt communiceren en afspraken kunt maken over alles wat met de scheiding te maken heeft.
Bij de aankoop van de enige eigen woning is vanaf 1 januari 2022 3 procent (voorheen 6 procent) registratiebelasting verschuldigd. Bij een ingrijpende energetische renovatie (IER) of sloop en herbouw van deze woning betaalt u nog maar 1 procent (voorheen 5 procent) registratiebelasting.
In principe rekent een notaris je niets aan als je een afspraak maakt om advies te vragen: als je bijvoorbeeld een huis wil kopen of meer uitleg wilt over een huwelijkscontract. Dat soort zaken is gratis. Maar als een notaris speciaal voor jou opzoekingen moet doen of een document moet opstellen, dan kost het WEL geld.
Heb je nood aan persoonlijk advies? Dan maak je best een afspraak met een notariskantoor. Een eerste gesprek is doorgaans gratis. Indien er een grondige dossierstudie nodig is, maak dan vooraf duidelijke afspraken over de vergoeding.