De bank geeft uw eindsaldo en beginsaldo door aan Belastingdienst en geeft door wat u aan rente heeft ontvangen en betaald. De bank is dat wettelijk verplicht. Als u belastingaangifte doet via de computer, staan deze gegevens al vooraf ingevuld. U hoeft ze alleen nog maar te controleren.
Highlights. Banken zijn wettelijk verplicht om bepaalde gegevens van klanten door te geven aan de Belastingdienst. Bijvoorbeeld gegevens die nodig zijn om vast te stellen of en hoeveel iemand belasting moet betalen. Maar ook: in welk land iemand belasting moet betalen.
De Belastingdienst controleert alle 12 miljoen aangiftes inkomstenbelasting die elk jaar binnenkomen. Want controleren behoort tot onze kerntaak. Dat moeten we doen, zodat we juist en volledig belastingen kunnen heffen en innen.
Uit cijfers van de Belastingdienst blijkt dat kleine ondernemingen een kans van 0,4% hebben om bezocht te worden door de fiscus voor een boekenonderzoek. Een middelgrote onderneming heeft een iets grotere kans. Hiervoor geldt een bezoekpercentage van 2,5.
Vandaag kunnen de fiscus en het gerecht in de databank van het Centraal Aanspreekpunt (CAP) alleen zien welke bankrekeningen iemand heeft. Pas als er vermoedens van fraude zijn, kan een bankonderzoek bevolen worden. Daarna kan de bank verplicht worden inzage te geven in het saldo van iemands rekening.
Contant betalen in een winkel is verboden vanaf een bedrag van €3.000. Als je meer dan dit bedrag stort dan is je bank of de winkelier verplicht dit te melden bij het Meldpunt Ongebruikelijke Transacties.
In kader van de belastingaangifte en privacy. Welke gegevens vraagt de belastingdienst op bij de bank? Is dit beperkt tot algemene informatie zoals het saldo betaal en spaarrekening, of wordt ook standaard de transactiegegevens (alle bij en afschrijvingen) opgevraagd.
Zo kan de fiscus, bij een aantoonbaar vermoeden van fraude, inzage krijgen in het bedrag op een bepaalde rekening. De regeling moet het de fiscus makkelijker maken om de saldi van rekeningen te bekijken bij vermoedens van onder meer fraude en witwassen, en bij het invorderen van fiscale schulden.
De Belastingdienst richt zich in 2021 op vier fraudethema's: btw-fraude, turboliquidaties, onverklaarbare uitgaven en fraude met steunmaatregelen. Daarnaast verandert er het een en ander in het toezicht. Cm: zet negen thema's van de fiscus in 2021 op een rij.
U moet de fiscus toegang verlenen tot de beroepslokalen en inzage geven in de fiscaal relevante documenten. Weigert u, dan kan de fiscus een boete opleggen en een aanslag van ambtswege toepassen. Hij mag de toegang niet forceren, zonder akkoord kasten openen, uw computer bedienen of documenten nemen.
Voor winkels geldt dat ze maximaal een bedrag van 3.000 euro aan mogen nemen. Stort je meer of betaal je in een winkel met meer dan 3.000 euro contant, dan is de bank en is de winkelier verplicht een melding te doen bij het Meldpunt Ongebruikelijke Transacties.
U bepaalt zelf of en waarvoor u precies toestemming geeft. U kunt een bedrijf inzage geven in uw banksaldo en transacties. Of een bedrijf de mogelijkheid geven om rechtstreeks een betaling van uw rekening te starten. Of een bedrijf laten bekijken of uw banksaldo voldoende is voor een bepaalde transactie.
We controleren ook door bedragen te beoordelen
We kijken of de bedragen die u invult, wel juist zijn. Als u bijvoorbeeld ergens een heel hoog of laag bedrag invult, dan stellen we u soms een vraag daarover. Dat betekent niet meteen dat u iets verkeerd hebt ingevuld.
Hoeveel spaargeld mag je hebben 2021? In het jaar 2021 mag je een heffingsvrij vermogen hebben van € 50.000. Met een partner is het heffingsvrij vermogen vastgesteld op € 100.000.
De Belastingdienst krijgt gegevens van burgers en bedrijven zelf. Soms omdat het wettelijk verplicht is om gegevens aan ons te geven, zoals bij het doen van belastingaangifte of bij het aanvragen van een toeslag.
Als je op 1 januari 2022 niet meer dan €50.650,- aan spaargeld of beleggingen hebt, betaal je geen vermogensrendementsheffing. Voor fiscale partners ligt de belastingvrije grens bij €101.300,-. Het spaargeld en beleggingen die je belastingvrij mag hebben is groter dan voorgaande jaren.
De Belastingdienst kan niet alle aangiften controleren. Op jaarbasis signaleert de Belastingdienst circa 1 miljoen meldingen van mogelijke fouten in de aangiften, terwijl er daarvan uiteindelijk 350.000 door een belastinginspecteur nader bekeken kunnen worden.
De bank geeft elk jaar je banksaldo door aan de belastingdienst. Op basis daarvan controleert de fiscus je aangifte inkomstenbelasting. Maar dezelfde gegevens kunnen ook gebruikt worden voor het opsporen van verzwegen schenkingen.
Voor wie? Voor iedereen die in 2022 een inkomen in de hoogste schijf heeft én aftrekbare kosten. Zoals persoonsgebonden aftrekposten (bijvoorbeeld alimentatie en zorgkosten), aftrekbare kosten van de eigen woning, ondernemersfaciliteiten en/of andere aftrekbare kosten.
DNB en de AFM houden toezicht op de financiële sector in Nederland. Onderdeel van dat toezicht is dat wij controleren of bedrijven zoals banken, trustkantoren, pensioenfondsen en verzekeraars op een goede manier uitvoering geven aan de sancties.
Hij mag enkel de gevraagde informatie inkijken. Ook mogen zij kopieën vragen van de gegevens die op de computers aanwezig zijn. Wel mag de fiscus geen inzage verleent worden in uw homebankingprogramma dat met private bankrekeningen verbonden is. Wel indien fraude kan worden aangetoond.
Bankafschriften opvragen door de gemeente
De Sociale Dienst van de gemeente mag in principe altijd - zonder specifieke reden - onderzoek doen of iemand wel (volledig) recht heeft op een bijstandsuitkering. Onderdeel van dat onderzoek kan zijn dat de gemeente financiële gegevens opvraagt.
Wanneer u een belastingschuld niet betaalt, kunnen wij met een zogenoemde betalingsvordering beslag leggen op uw bankrekeningen en spaarrekeningen. Wij doen dit via uw bank.
Ongebruikelijke transacties zijn bijvoorbeeld: een contante storting van een groot bedrag voor een creditcard. als er een groot bedrag aan contant geld wordt omgewisseld in een andere valuta of van kleine naar grote waardebiljetten (coupures) als uw klant grote bedragen opneemt of uitgeeft.
In Nederland geldt er geen limiet voor de hoeveelheid geld die u in huis mag hebben. Contante bedragen boven de €560 euro moet u wel opgeven bij uw belastingaangifte. Dit is €1120 als u een fiscale partner heeft.