De cilinderinhoud kan worden berekend volgens de formule: 0,785 x boring² x slag x het aantal cilinders. De eenheid is liter of cc (1 liter = 1.000 cc). De cilinderinhoud speelt een rol bij de wettelijke definiëring van de bromfiets/bromscooter (50 cc) en de motorfiets (125 cc voor categorie A2).
De cilinderinhoud van een auto (CC) is een term die wordt gebruikt om aan te geven hoeveel gas er in de cilinders van een verbrandingsmotor kan worden verbrand. De stelregel hierbij is eenvoudig: hoe groter het volume, hoe meer energie de motor kan leveren.
cm3 is hetzelfde als cc, dat is namelijk gewoon de Engelse vertaling Cubic Centimeter. Cc staat letterlijk voor de inhoud van de cilinders. De cilinders zijn de ruimtes in het motorblok waar de zuigers op en neer in bewegen wat het bewegen van de motor veroorzaakt.
De cilinderinhoud wordt meestal aangegeven in milliliters (symbool cc van cubieke centimeter) voor brommers en motoren. Voor grotere motoren zoals in auto's, schepen en stationaire toepassingen wordt veelal gerekend in liters (1000 cc = 1 liter). Cilinderinhoud mag men niet verwarren met het begrip slagvolume.
Je kunt een e-mail ook als cc (kopie) of bcc (blinde kopie) mailen. Het grote verschil tussen deze twee is dat in het eerste geval alle ontvangers zien aan wie de e-mail nog meer is gestuurd. Typ je alle contacten echter in het bcc-veld dan ziet de ontvanger alleen zijn eigen adres, vandaar de term 'blinde kopie'.
De minimum leeftijd hiervoor is 24 jaar. Wil je dus vanaf je 18e motorrijden, dan rijd je eerst op een motor tot 125 cc, vervolgens vanaf je 20e op een motor met maximaal 35 kW en weer twee jaar later op een motor met onbeperkt vermogen. Wil je direct een motor met onbeperkt vermogen, dan moet je wachten tot je 24e.
De nieuwe Micra is er inderdaad in een 998 en 898 cc versie met respectievelijk 71 en 90 pk. Met een kleinere cilinderinhoud méér pk's.
Bij normaal gebruik en onderhoud zijn er wat dat betreft geen onderlinge verschillen tussen 3 of 4 cilinders. Op basis van uw gebruik kan een drie cilinder motor prima volstaan, óók wanneer er op de kogel twee fietsen mee moeten. Let wel van de betreffende auto op de toegestane kogeldruk volgens opgave autofabrikant.
Het bekende bochtentraject 'Wasserscheide' is in de bochten voorzien van motorvriendelijke geleiderails, mocht het eens verkeerd gaan, maar hier geldt tevens een maximum snelheid van 70 km/uur.
In Nederland zal een 100cc niet veel harder dan 110 gaan, en de kans is groot dat er dan ook een tandwielverhouding voor een Nederlandse baan op de kart gemonteerd is. In het buitenland zijn er inderdaad banen waar de karts veel harder gaan, en 140 is dan best haalbaar.
250-500 cc: in de stad én op de snelweg rijden
Daarmee kun je in feite alles doen: stadsverkeer en ritten op de snelweg. Een kruissnelheid van 110 km/uur is gemakkelijk haalbaar. Door het geringe gewicht zijn ze ook wendbaar. Voor echt lange ritten op de snelweg zijn deze motoren minder geschikt.
In het rijtje snelste motors ter wereld, hoort de Honda CBR 1000 RR zeker bij. Honda introduceerde dit model reeds in 2004 en sindsdien heeft de motor veel liefhebbers versteld doen staan. Met een 999 cc vier-in-lijn cilinder en door vloeistof gekoelde motor, haalt de machine met gemak 291 km/u.
Het indrukwekkende type, de Yamaha YZF R1, zag in 2015 het licht. Het model bezit een 1000cc vloeistofgekoelde motor, voorzien van een parallelle viercilinder. De Yamaha heeft een maximum vermogen van 197,3 pk en kan snelheden halen tot 297 kilometer per uur.
De cilinderinhoud kan worden berekend volgens de formule: 0,785 x boring² x slag x het aantal cilinders. De eenheid is liter of cc (1 liter = 1.000 cc). De cilinderinhoud speelt een rol bij de wettelijke definiëring van de bromfiets/bromscooter (50 cc) en de motorfiets (125 cc voor categorie A2).
Meer bepaald de cilinderinhoud, uitgedrukt in cm³ of aantal kilowatt (kW). Een voorbeeld: één fiscale PK is gelijk aan 200 cm³ cilinderinhoud. Een auto met een cilinderinhoud van 1600cc heeft dus 8 fiscale PK.
In principe is het zo dat hoe groter de cilinderinhoud is hoeveel meer kracht de motor kan leveren. Dit is niet helemaal zo want de kracht is afhankelijk van meerdere zaken, maar het is een goede richtlijn.
Met uw inschatting van minimaal 150 pk en minimaal 200 Newtonmeter zit u aan de goede kant van de streep. Méér vermogen en koppel is uiteraard prettig en comfortabel. Er zijn ook driecilinders die een dergelijk vermogen en koppel leveren. Het is gunstig als het maximum koppel bij een laag toerental wordt bereikt.
Voor- en nadelen
De kleinere hoeveelheid cilinders van de driecilinder ten opzichte van een viercilinder zorgt er voor dat de motor compacter en lichter is, sneller warm wordt, minder wrijving heeft en dus zuiniger is.
Een turbomotor biedt een gunstiger brandstofverbruik, zeker over langere afstanden. De brandstof in een turbomotor wordt beter verbrand en daardoor vermindert de uitstoot van schadelijke stoffen.
Maximaal 125 cc, maximaal vermogen van 11 kW en maximaal 0,1 kW per kilo ledig gewicht. Elektrisch maximaal vermogen van 11 kW en minder dan 0,1 kW per kilo ledig gewicht. Gemotoriseerde driewieler met maximaal 15 kW.
De wetgever heeft het in ieder geval over een lichte (tot 11kw), een middelzware (tot 35 kw) of een zware motor (onbeperkt).
Wanneer rijles en rijexamen zware motor (categorie A)?
Een zware motor heeft een motorvermogen van 35 kW of meer. U mag rijexamen op een zware motor doen als u 21 bent. U behaalt dan een rijbewijs A met de aantekening code 80. U mag dan de eerste 2 jaar alleen op zware motoren met 3 wielen rijden.