De safety car heeft zowel gele als groene lichten op het dak. Het groene licht geeft de rijders achter de safety car de toestemming om voorbij te rijden. Als eenmaal de raceleider de eerste wagen achter de safety car is, gaan de gele lichten aan en mag niemand nog voorbij rijden.
Tijdens een VSC situatie gaat er geen safety car de baan op, maar krijgen de coureurs een melding op hun stuurwiel en moeten ze hun snelheid aanpassen tot een vastgesteld minimum. De virtual safety car zorgt ervoor dat de race sneller hervat kan worden en dat er minder onderbrekingen zijn.
De achterliggende gedachte is dat auto's een veilig tempo aanhouden tot ze de safety car bereiken. De lichten van de pitstraat blijven op groen staan gedurende de neutralisatie. Coureurs mogen de pits echter alleen betreden als het voor een pitstop met bandenwissel is.”
Bernd Mayländer is al sinds 2000 de vaste bestuurder van de Formule 1-safety car. De Duitser komt de baan op zodra de wedstrijdleiding het niet veilig genoeg acht om de F1-coureurs zelf de snelheid te laten inschatten.
Dit zorgt ervoor dat hij de auto goed kent. Ook zit er een bijrijder naast Maylander. De bijrijder houdt zich onder andere bezig met de communicatie met de wedstrijdleiding, de positie van de safety car op de baan en houdt onveilige situaties (zoals olie op de baan) nauwlettend in de gaten.
"Ik ben een freelancer en kan alleen een factuur sturen als ik heb gewerkt. Dat kan ik nu dus niet, omdat er niet geracet wordt. Daarom heb ik momenteel geen inkomen." "Ik voel me veilig, maar ik hoop voor iedereen in deze business dat we snel weer gaan beginnen", vervolgt Maylander.
Alle Formule 1-coureurs moeten achter de safety car blijven rijden, mits er wordt aangegeven dat de achterblijvers de safety car mogen inhalen. Tijdens een safety car periode mogen de coureurs elkaar niet inhalen.
Ze zijn natuurlijk wel een beetje opgevoerd, aangezien ze worden achtervolgd door Max Verstappen en co die gemiddeld 350 kilometer per uur horen te rijden. Hoewel ze het achter de safety car op 250 kilometer per uur en minder moeten houden.
De totale racetijd mag nooit meer dan 2 uur bedragen. Na 2 uur wordt er dus ook afgevlagd. BTW nr. Niets meer missen?
Met de safetycar kunnen marshals obstakels onder veilige omstandigheden weghalen of kunnen rijders gunstiger weersomstandigheden op de baan afwachten. Tijdens een 'neutralisatie' komt de safetycar (meestal een passend aangepaste high-performance productieauto) de baan op voor de leider in de race.
De hoogste topsnelheid van een Formule 1-bolide gemeten in een officieel Grand Prix-weekend staat op naam van Valtteri Bottas: 378 kilometer per uur. Dat noteerde Mercedes F1-coureur in de vrije training van de Grand Prix van Azerbeidzjan in 2016.
730 pk en een prijskaartje boven de vier ton: dit is de nieuwe Mercedes safetycar voor de F1. Mercedes heeft de nieuwe safetycar en medical voor F1 seizoen 2022 gepresenteerd.
In de Formule 1 mag niet meer gereden worden met startnummer 17. Met dit getal reed Jules Bianchi op het moment van zijn zware ongeval op Suzuka in 2014. Later bezweek hij aan de verwondingen van die crash. Als eerbetoon besloot de F1-organisatie dit startnummer terug te trekken.
Eén set van vier banden kost dus ongeveer 1500 euro. De dertien sets die elke coureur mee moet nemen naar een Grand Prix-weekend leveren een totaalbedrag van 19.500 euro op, aangezien een team twee rijders heeft komt dat getal per raceweekend voor een Formule 1-renstal op 39.000 euro te liggen.
Een witte vlag wordt gezwaaid als er er een Formule 1-wagen op de baan is die langzaam rijdt en dat de coureurs daarvoor op moeten passen. Een rode vlag betekent dat de sessie per direct wordt onderbroken, wat meestal te maken heeft met de veiligheid van de coureurs.
4: Rijd niet te hard
Je auto verbruikt aanzienlijk minder als je 100 in plaats van 130 km/h rijdt. Nog langzamer is zelfs nóg efficiënter, maar is op de snelweg vaak niet wenselijk en soms zelfs gevaarlijk. Bij een snelheid van 80 km/h gedijt een verbrandingsmotor over het algemeen het best.
Heeft F1 of IndyCar de hoogste topsnelheid? De topsnelheid van een IndyCar-bolide ligt ongeveer op 390 kilometer per uur met een 2.2 liter V6-motor. De Formule 1 haalt een topsnelheid van zo'n 360 kilometer per uur uit de 1.6 liter V6 hybride turbomotor.
Winst van Aston Martin op de F1-safetycar
De speciale Vantage kost ruim 180.000 euro. Zo zou er maximaal voor ruim 73 miljoen euro aan safetycars verkocht zijn.
Hoeveel vermogen genereren de elektrische motoren? Het maximale vermogen dat de MGU-K kan produceren is 120kW, wat ongeveer 160 pk is.
Om te controleren of een auto (en coureur) samen netjes aan het minimumgewicht voldoen, weegt de FIA zowel de auto als coureur na afloop van een Grand Prix.
Maar de verdeling van prijzengeld is in de Formule 1 nogal complex, stellen betrokkenen. Inkomsten worden verdeeld onder de teams, die volgens vaste percentages bedragen doorgeven aan de coureurs. Max Verstappen is met een inkomen van zo'n 64 miljoen euro per jaar momenteel de best verdienende Nederlandse sporter.
Bonussen Verstappen
Max Verstappen krijgt zelfs een premie als hij de snelste ronde rijdt tijdens de wedstrijd. Een zege levert Verstappen naar verluidt $1 miljoen op, waardoor de teller bij een succesvol seizoen snel op kan lopen.
Dit betekent dat Nyck de Vries ook geen contract meer heeft voor het volgende seizoen in de Formule E. Wat verdiende de Nederlander nou per jaar bij het Formule E-team van Mercedes? In het jaar 2021-2022 was het salaris van Nyck de Vries rond de €800.000 euro.
De Formula One Group is een groep bedrijven verantwoordelijk voor de promotie en exploitatie van het FIA Formule 1-wereldkampioenschap. De groep is eigendom van Liberty Media, een bedrijf dat gecontroleerd wordt door telecommagnaat John C. Malone die ook een belangrijk belang heeft in Warner Bros. Discovery, Inc.