Raakt het pakket zoek, dan hangen je rechten af van wat er staat in de advertentietekst. Staat daarin dat de verkoper het product verzendt of bezorgt, dan draagt die het risico. Als het pakket zoekraakt, moet de verkoper het koopbedrag teruggeven of het product opnieuw verzenden.
Neem dan eerst contact op met die winkel als je pakje is zoekgeraakt. De webshop is jouw eerste aanspreekpunt en moet zorgen voor een oplossing. De verzender kan na jouw melding in conclaaf met het postbedrijf, zodat zij een onderzoek naar jouw verdwenen pakketje kunnen opstarten.
Je hebt namelijk met de verkoper een (koop)overeenkomst afgesloten. De verkoper is verplicht om je bestelling in goede staat te leveren. Als er bij het post- of koeriersbedrijf iets misgaat, is de verkoper hiervoor verantwoordelijk. De verkoper kan zich op zijn of haar beurt wenden tot het postbedrijf.
Dit gebeurt in de loods van de koeriersdienst. Als de inhoud van het pakket niet is toegestaan in de Europese Unie, dan zijn er verschillende mogelijkheden: Er wordt een monster genomen dat naar het laboratorium van de Douane gaat.
Ik heb mijn pakket niet opgehaald. Wat nu? Het PostNL-punt bewaart je pakket maximaal 1 week.Daarna sturen we het terug naar de afzender.
"Je moet je in het standpunt van de handelaar plaatsen.Die moet het pakje na een retour uitpakken en beslissen of het nog in staat is om opnieuw verkocht te worden. De handelaar moet ook mensen betalen om die handelingen te doen.
Als u op zoek bent naar manieren om verloren postpakketten van DHL en PostNL te verkopen, is Zerostock wellicht een goede optie voor u. Zerostock is een opkoper die zich richt op het opkopen van restpartijen en retourzendingen van grote bedrijven, waaronder DHL en PostNL.
Hoewel de bezorger de taak heeft om het pakket af te leveren en de ontvanger op de hoogte te houden van de voortgang, draagt een webwinkel de verantwoordelijkheid om het pakket bij de consument te krijgen.
Op Facebook circuleren advertenties voor pakketten van Amazon te kopen die niet opgehaald zijn. Voor een paar euro zou je een pakket met de waarde van enkele duizenden euro's kunnen kopen. Deze advertenties zijn vals en zijn een vorm van abonnementsfraude.
Neem contact op met de bezorger
De bezorger is bijvoorbeeld PostNL of DHL. Zij kijken of ze het pakketje kunnen vinden. Lukt dat niet, dan verwijzen ze door of terug naar de webwinkel. Leden van de Consumentenbond helpen we op weg met onze voorbeeldbrieven postbezorging.
Uw artikel is bezorgd door een koerier
Als u hiermee akkoord bent gegaan, is het niet de verantwoordelijkheid van de verkoper als uw bestelling zoekraakt. Als uw artikel niet op de afgesproken locatie is afgeleverd, is het de wettelijke verantwoordelijkheid van de verkoper om het probleem op te lossen .
Vraag de verkoper om contact op te nemen met het postbedrijf dat de bestelling moet afleveren. Je kunt uiteraard zelf contact zoeken met het post- of koeriersbedrijf, bijvoorbeeld als je over een track & trace-nummer beschikt. Aan de hand van die gegevens kun je meer te weten komen over de status van je pakket.
Hoewel de manier waarop de consument het pakket ter verzending heeft aangeboden afwijkt van de normale gang van zaken is PostNL toch aansprakelijk voor het zoekraken en moet het de consument de gevraagde vergoeding betalen.
De USPS-verwerkingscentra sturen al hun onbestelbare post naar het Mail Recovery Center . Ze scannen en openen de pakketten om te zoeken naar identificerende informatie die kan helpen het pakket bij de rechtmatige eigenaar te krijgen als het item een waarde heeft van $ 25 of meer. Pakketten met een waarde van minder dan $ 25 worden weggegooid en/of gerecycled.
Verplichtingen van de vervoerder
Als het pakket toch zoekraakt, zal de vervoerder moeten zorgen voor het achterhalen van de locatie van het pakket en het alsnog bezorgen bij de juiste persoon. Mocht blijken dat het niet terug kan worden gevonden, dan kan het zijn dat je als verkoper recht hebt op een vergoeding.
In de meeste gevallen komt de zoekgeraakte post uiteindelijk wel weer opdagen , maar soms kan het weken duren voordat de post bij u aankomt, als het überhaupt bij u aankomt.
De MRC verwijdert niet-opgeëiste goederen en artikelen die niet voldoen aan de bewaarrichtlijnen op de volgende manier: Goede doelen of welzijnsorganisaties - donaties aan non-profitorganisaties. Afval, recyclen en versnipperen - etenswaren, metalen, karton, papier, etc.
We zullen hieronder uitleggen wat dat inhoudt en waar u op kunt letten. Wat is pakketjesfraude? Een oplichter koopt op internet een product onder een valse naam en kiest voor de mogelijkheid om achteraf te betalen. De oplichter voert het adres in van het slachtoffer.
Heb je er ooit over nagedacht wat er gebeurt met die niet-bezorgde pakketten of Amazon-retourzendingen? Deze geliquideerde Amazon-dozen belanden vaak op een lokale swap meet of liquidatiesites zoals Swap Madness . Ook bieden veilingen van niet-opgeëiste pakketten een oplossing voor het afvalprobleem van niet-opgeëiste pakketten.
Aansprakelijkheid voor verloren of vermiste pakketten
Als het pakket kwijtraakt of beschadigd raakt tijdens het transport met een externe verzender of bezorgservice, zoals de United States Postal Service (USPS) of FedEx, is de verkoper verantwoordelijk en moet deze het artikel doorgaans vervangen of u een vergoeding geven.
Een PostNL onderzoek waarbij een handtekening nodig is voor ontvangst duurt tot 30 dagen, geen 2 weken zoals mijn collega's aan hebben gegeven.
Als het gestolen USPS-pakket verzekerd was, krijgt u direct een terugbetaling van de koerier . Als het niet verzekerd was, moet u contact opnemen met de verkoper voor een terugbetaling of vervanging.
De MRC is de afdeling "lost and found" van de Postal Service, die een belangrijke klantenservicerol vervult door onbestelbare en verloren items te verwerken. De MRC ontvangt items die als "onbestelbaar" worden beschouwd van Postal Service-faciliteiten in het hele land, waaronder postkantoren, bezorgeenheden en distributiecentra .
De dingen die werden aangeboden, zijn kwijtgeraakt of nooit opgehaald door de persoon die het heeft besteld. Soms gaat het om fouten met adressen, beschadigde labels of situaties waarbij de geadresseerde niet meer bereikbaar is of overleden is. "Deze pakketten worden daardoor vaak vernietigd.
Elk pakket dat niet kan worden bezorgd en niet is opgehaald gedurende 90 dagen is fair game. Amazon verkoopt niet-opgehaalde goederen op zijn website . Pro tip: Sommige artikelen hebben krankzinnige bezorgkosten, dus controleer dit voordat u enthousiast wordt over een deal. Hetzelfde geldt voor pakketten van andere retailers die via de US Postal Service worden verzonden.