Als je klacht niet levensbedreigend is, kun je op werkdagen het beste naar je eigen huisarts gaan. Als het nodig is kan de doktersassistente een spoedafspraak inplannen of de huisarts op visite laten komen. In de avond of in het weekend is de huisarts niet open, maar kun je kunt wel naar de huisartsenpost.
De Spoedeisende hulp is 24 uur per dag geopend. Spoedeisende hulp is de afdeling voor acute problemen, diagnoses en behandeling. In de meeste gevallen heeft u een verwijzing van de huisarts nodig maar bij duidelijke spoedgevallen kunt u natuurlijk direct langskomen.
Kosten van de huisartsenpost
De zorg op de huisartsenpost wordt volledig vergoed. De zorg gaat ook niet ten koste van uw verplichte eigen risico.
Je mag niet op eigen houtje zomaar naar de Spoedeisende Hulp (SEH) van het ziekenhuis gaan. Daar heb je altijd een verwijzing voor nodig van de huisarts of huisartsenpost (HAP) De assistente aan de telefoon stelt je enkele vragen en beslist dan of je zelf iets kunt doen of dat je langs mag komen.
De huisartsenpost is er voor spoedeisende gezondheidsklachten, waarvoor u anders uw huisarts zou bellen. De Spoedeisende Hulp bij het ziekenhuis is bedoeld voor ernstige situaties, waarbij inzet van een medisch specialist nodig is.
Een huisartsenpost (HAP) of dokterswacht is een regionaal centrum voor huisartsgeneeskundige spoedzorg buiten de normale praktijktijden.
De huisartsenpost is bedoeld voor patiënten met spoedeisende klachten, die niet kunnen wachten tot ze op het spreekuur van de eigen huisarts terecht kunnen. Op de huisartsenpost proberen wij iedereen zo snel mogelijk te helpen. We schatten de ernst van uw klacht in. Iemand met zeer ernstige klachten krijgt voorrang.
Een gezondheidsklacht is spoedeisend wanneer het levensbedreigend is of als de behandeling door een huisarts niet kan wachten tot de volgende dag of het volgende spreekuur. Bij spoedzorg heb je vaak te maken met verschillende zorgverleners.
U kunt naar een willekeurige huisarts, apotheker of, in noodgevallen, naar een eerste hulppost bij u in de buurt. Een arts of zorgverlener moet alle medisch noodzakelijke en spoedeisende zorg bieden.
Pijn is vervelend, maar meestal niet gevaarlijk. Heeft u veel pijn of maakt u zich zorgen, bel uw huisarts. Bewegen is meestal goed. Ook bij pijn.
Huisartsenpost gratis, spoedeisende hulp kost eigen risico
Huisartsenzorg wordt volledig vergoed. De zorg gaat niet ten koste van uw verplichte eigen risico. Dat geldt ook voor de zorg op een huisartsenpost. De zorg bij een spoedeisende hulppost heeft plaats in een ziekenhuis.
Als je geen zorgverzekering hebt, kun je wel naar de huisarts, maar je moet dan zelf de kosten betalen. Een bezoek aan de specialist is over het algemeen alleen mogelijk met een verwijzing van de huisarts. Je kunt de kosten van een huisarts of specialist pas declareren vanaf de datum waarop je verzekerd bent.
Zorg bij huisartsenpost is gratis
Ga je in het weekend naar de huisartsenpost dan betaal je niets voor de zorg die je krijgt. Want zorg van de huisarts, en ook van de huisartsenpost, gaat niet ten koste van het eigen risico. In veel gevallen kun je met bovenstaande klachten prima worden geholpen bij de huisartsenpost.
De basisverzekering dekt de kosten van de huisarts en dus ook van de huisartsenpost. Bent u verzekerd, dan gaat de rekening rechtstreeks naar uw zorgverzekeraar. Bent u niet verzekerd, dan betaalt u de kosten van het consult of recept direct op de huisartsenpost.
Onder een levensbedreigende situatie wordt verstaan: elke situatie waarbij een of meer van de vitale functies gestoord zijn of dreigen gestoord te raken. De 3 vitale functies zijn: het bewustzijn, de ademhaling en de circulatie (bloedsomloop).
Wat is 'met spoed?'
Spoed staat bij de huisartsenpost voor “een ziekte of letsel waarbij een eerste onderzoek of behandeling om medische redenen niet kan worden uitgesteld tot het eerstvolgende spreekuur van de eigen huisarts”.
Als patiënt heeft u rechten in de zorg. Uw huisarts moet u helpen bij uw gezondheid en u informatie geven over uw gezondheid. U heeft bijvoorbeeld recht op informatie, recht om uw medisch dossier in te zien, recht op privacy en recht om zelf een hulpverlener te kiezen.
Een huisarts mag in bepaalde gevallen weigeren om een nieuwe patiënt aan te nemen. Huisartsen moeten deze keuze zelf maken. Ze mogen dus niet onderling afspreken om geen patiënten van elkaar over te nemen. Ook mogen huisartsen geen patiënten of gebieden onderling verdelen.
Het startsalaris ligt rond de €5800,- bruto per maand. Het gemiddelde salaris van een huisarts in loondienst komt uit op ongeveer € 6900,- bruto per maand. Wanneer je meer dan tien jaar ervaring hebt, zal het salaris stijgen naar zo'n € 8000,- bruto per maand.
In de acute zorgketen werken zorgaanbieders in de ambulancezorg, farmaceutische zorg, huisartsenzorg, medisch-specialistische zorg, kortdurende zorg, langdurige zorg en ggz samen.
Bij direct levensgevaar moet je denken aan shock, hartaanval, en dergelijke. Bij het niet naar de praktijk kunnen moet je denken aan letsels waarmee je onmogelijk zelf kan reizen. Voorbeeld: been of heupbreuken, rug of nekletsel. Is er geen spoed dan moet je dus eerst langs een huisarts en deze kan je doorverwijzen.
je kunt op eigen initiatief naar de spoedgevallendienst komen, nadat je bent doorverwezen door je huisarts of specialist, als je een ziekenwagen via oproepnummer 112 of 100 aanvroeg, als een ziekenwagen van het systeem 112 je op een openbare plaats ophaalde.
Houd uw legitimatiebewijs (paspoort, ID-kaart of rijbewijs), zorgverzekeringspas en een overzicht van medicijnen die u momenteel gebruikt bij de hand als u belt. Neem deze gegevens ook mee als u een afspraak heeft op de huisartsenpost! Legitimatie is wettelijk verplicht op de huisartsenpost.
U kunt bij de doktersassistente een afspraak maken om op het spreekuur (op de praktijk) te komen. Afhankelijk van uw klachten, zal de assistente u dezelfde dag laten komen of een paar dagen later. Sommige praktijken hebben vaste tijden waarop u de praktijk kunt bellen voor het maken van een afspraak.
De belangrijkste vraag is: is er hulp nodig en zo ja welke? Een triagist stelt altijd vragen volgens een geprotocolleerd systeem van vragen, de Nederlandse Triage Standaard (NTS).