Neem dan contact op met Lost & Found Schiphol, via 020 333 0333. Ook kan je je verloren voorwerp zelf opzoeken via onze Lost & Found service. Herken je jouw voorwerp dan kan je dat direct kenbaar maken.
Jaarlijks gaat het om 30 tot 40 miljoen stuks bagage en 1 op de 3.000 koffers wordt niet meer terug gevonden. De kans op het verliezen van een koffer is behoorlijk groot. Om deze reden reizen steeds meer passagiers alleen met handbagage.
Waarom staan er zoveel koffers op luchthavens? Op Schiphol en op vele andere luchthavens blijft de afgelopen maanden veel bagage achter. Dit zijn koffers van mensen die hun vlucht gemist hebben of van mensen die hun koffer niet hebben kunnen ophalen en al naar huis zijn.
Bij een vertraagde of verloren koffer heeft u 21 dagen de tijd en bij een beschadigde koffer 7 dagen om de claim in te dienen. Dient u de claim later in dan mag de luchtvaartmaatschappij uw claim weigeren.
Ga daarvoor naar de servicebalie van de luchtvaartmaatschappij waarmee u vloog. U krijgt daar een PIR-formulier. Op het PIR-formulier vult u uw gegevens in en wat er mis is. Als uw bagage niet is aangekomen, geeft u door waar u deze later wilt terugkrijgen.
Handbagage – € 6,- per stuk (max. 55x35x25cm) Ruimbagage – € 9,- per stuk. Afwijkende bagage – € 12,- per stuk.
Een passagier die op Schiphol aankomt, kan meestal 25 tot 40 minuten na aankomst van het vliegtuig zijn bagage van de aankomstband halen.
Volg het koffer op de voet
Een apparaatje dat reizigers kunnen gebruiken om exact te volgen waar een koffer zich bevindt. Het voorkomt bijvoorbeeld dat je eindeloos bij de bagageband staat te wachten op je koffer.
Bij een overstap op een vliegveld in Nederland gaat uw bagage soms automatisch mee op uw volgende vlucht. Soms moet u uw bagage zelf ophalen en vervolgens inchecken op uw volgende vlucht.
Er kan een maximale vergoeding voor bagage gelden
De reisverzekering dekt maximaal € 1000 tot € 5000 bij diefstal van een koffer met inhoud. Als er meerdere koffers worden gestolen, verwacht je een vergoeding per koffer. Vaak is dat ook het geval, maar de verzekeraar kan ook een maximale vergoeding per polis aanhouden.
Vergoeding als uw bagage kwijt is op Schiphol
Om uw kosten terug te kunnen vragen bij de airline moet u binnen 21 dagen een PIR-formulier hebben ingevuld. U mag kosten terugvragen voor noodzakelijke, passende en redelijke artikelen. Noodzakelijke artikelen is een breed begrip en is voor iedere passagier en reis anders.
Mueslirepen, chips, nootjes, fruit, snoep, koekjes; het mag allemaal mee in je handbagage. Je mag zelfs een 1-minute noodles meenemen zodat je met heet water in het vliegtuig lekker je eigen soepje kan maken. Eten dat echt sterk ruikt kan wel geweigerd worden.
Vloeistoffen en gels mag u alleen in uw handbagage meenemen onder de volgende voorwaarden: Vloeistoffen en gels moeten in een verpakking zitten van maximaal 100 milliliter. De verpakte vloeistoffen en gels moeten zitten in een doorzichtig en hersluitbaar plastic zakje. Het zakje mag maximaal 1 liter zijn.
Vloeistoffen zoals drank, tandpasta, cosmetische crèmes of gels mogen alleen met uw handbagage mee in een transparante plastic zak met een maximale inhoud van 1 liter. De verpakkingen mogen niet groter zijn dan 100 ml. Grotere verpakkingen moeten met de ingecheckte bagage in het laadruim mee.
Waar vroeger het meenemen van ruimbagage bij de ticketprijs zat inbegrepen, is dit nu al lang niet meer zo. De meeste luchtvaartmaatschappijen een extra fee voor iedere koffer die het ruim ingaat. Omdat deze bijkomende kosten soms variabel zijn, wordt de ticketprijs hierdoor een stuk minder doorzichtig.
Vliegtickets KLM duurder door gestegen olieprijzen: retourtje New York kost 30 euro meer. Luchtvaartmaatschappij KLM verhoogt vanaf aanstaande vrijdag de ticketprijzen voor langeafstandsvluchten vanwege de sterk gestegen olieprijzen. Ook de Franse zustermaatschappij Air France verhoogt haar prijzen.
Wil je (extra) ruimbagage bijboeken, dan kan dat bij de meeste airlines tijdens het reserveren toegevoegd worden. Nadat je je persoonsgegevens hebt ingevoerd, kom je bij de stap' bagage en stoelen'. Hier wordt aangegeven of er handbagage bij je ticket inbegrepen is en met welke afmetingen. LET OP!
Was u op tijd op het vliegveld, maar miste u uw vlucht door de lange wachtrijen? Dan kunt u door een tijdelijke regeling van Schiphol schadevergoeding krijgen. Bijvoorbeeld voor de kosten van een nieuw ticket of hotelovernachting. U kunt de vergoeding aanvragen tot 30 september 2022.
De vergoeding is maximaal € 600
Bij vluchten tot 1.500 kilometer: € 250. Bij vluchten van 1.500 tot 3.500 kilometer: € 400. Bij vluchten van meer dan 3.500 kilometer, tussen de 3 en 4 uur vertraging bij aankomst: € 300. Bij vluchten van meer dan 3.500 kilometer, meer dan 4 uur vertraging bij aankomst: € 600.
Er is sprake van verlies van inkomsten na een bedrijfsongeval wanneer u als gevolg van het arbeidsongeval uw werk (gedeeltelijk) niet meer kunt uitvoeren. Dit betekent dat u door het werkongeluk minder kunt verdienen dan daarvoor.
Met de BuitenDeDeur verzekering zijn je bezittingen die je mee naar buiten neemt in Nederland verzekerd. Denk aan je dure telefoon, laptop, tablet en camera. Maar ook medische hulpmiddelen, protheses en sieraden zijn meeverzekerd. Met de BuitenDeDeur verzekering zijn al deze bezittingen standaard meeverzekerd.
Om je voor diefstal buitenshuis te verzekeren, sluit je de dekking Kostbaarheden verlies en buitenshuisaf bij je inboedelverzekering. Dan is ook kostbare inboedel verzekerd die je onderweg bij je hebt. Bijvoorbeeld sieraden die je in je tas hebt zitten.