In de zomer hebben all seasonbanden en winterbanden minder grip op de weg dan zomerbanden. Het verschil in grip is kleiner dan het verschil in remweg. Het is beter om in de zomer op zomerbanden te rijden, ook al zijn de rijomstandigheden minder kritisch.
In de zomer hebben winterbanden een langere remweg
Bij hoge temperaturen zijn winterbanden veel minder effectief en wordt je remweg dus langer. Vooral als het warmer is dan 30 °C graden wordt het rubber te zacht en kunnen er gevaarlijke situaties ontstaan. Kortom, rij veilig in de zomer, rij op zomerbanden.
Er is onderzoek uitgevoerd naar de remweg van een zomerband en daaruit is gebleken dat een zomerband bij een temperatuur van 20 graden Celsius en een snelheid van 100 kilometer per uur een remweg heeft die gemiddeld drie meter korter is dan die van een winterband tijdens dezelfde omstandigheden.
Zeker als er ook nog eens sprake is van een zomerbuitje. De achterwielen glijden dan makkelijker weg, omdat zomerbanden nu eenmaal minder grip hebben op een nat wegdek. Het combineren van zomerbanden en winterbanden is dan ook geen goed idee – het kan zelfs ronduit gevaarlijk zijn.
Onthoud simpelweg deze eenvoudige regel: “Bij temperaturen onder de 7 graden wordt het tijd om uw winterbanden van stal te halen!”
Checklist voor seizoensbanden
Wanneer de seizoenstemperatuur onder de 7 °C (46 °F) zakt, is het tijd om over te stappen op winterbanden. Winterbanden presteren goed in alle koude weersomstandigheden, variërend van sneeuw en ijs tot natte en koude droge wegen. Wanneer de seizoenstemperaturen boven de 7 °C (46 °F) uitkomen, monteer dan uw wielen met zomerbanden.
De naam zegt het eigenlijk al: de winterband is geschikt voor de winter, terwijl de 4-seizoenenband (ook wel all-season of all-weather band genoemd) geschikt is voor alle seizoenen in Nederland. Het grootste verschil is dat een winterband écht geschikt is voor winterse omstandigheden zoals gladheid en sneeuw.
Heeft een winterband een maximale snelheid? Bij winterbanden ligt de snelheidslimiet normaalgesproken tussen de 160 en 190 km/u. De volgende categorieen worden gehanteerd: 160 km/h (Speed Index Q), 190 km/h (T), 210 km/h (H), 240 km/h (V) en boven 240 km/h (ZR).
U mag nooit all-season-, winter- of zomerbanden mengen . Deze banden zijn ontworpen met dramatisch verschillende soorten tractie en handling in gedachten. Het mengen van het type band op uw voertuig kan leiden tot verlies van handling, wat uw risico op ongelukken vergroot.
Volgens Veilig Verkeer Nederland (VVN) bieden winterbanden wel degelijk extra veiligheid en is het 'verstandig' ze te nemen. VVN vindt het niet nodig ze verplicht te stellen, omdat we in Nederland geen lange en extreme winters hebben.
In hoeverre u concessies moet doen op veiligheid, dus concreet het verschil in veiligheid tussen de oude en nieuwe winterbanden, is lastig in te schatten en dat zou alleen een praktijktest kunnen uitwijzen. Er is wettelijk ook geen maximale leeftijd voor banden waarop deze vervangen moeten worden.
Let erop dat er tussen 1 mei en 30 september geen winterbanden staan op uw auto en dat uw banden geen spijkers of kettingen hebben. Zorg ervoor dat uw banden voorzien zijn van de juiste bandendruk.
Meer belasting in de schouders leidt tot snellere bandenslijtage aan de buitenranden. Een band die niet hard genoeg is opgepompt, buigt te veel door en wordt warmer. Hierdoor slijt het rubber sneller en wordt de rolweerstand hoger, waardoor uw voertuig meer brandstof verbruikt.
Zomerbanden of oude winterbanden? Je mag in Duitsland zelfs in de winter met zomerbanden rijden, mits er geen winterse omstandigheden zijn. Ook oude winterbanden zonder het 3PMSF-symbool zijn in dat geval toegestaan.
Maar gemiddeld zouden uw winterbanden gemakkelijk 4 tot 6 seizoenen mee moeten gaan, ongeacht de situatie of omstandigheden. Een algemene vuistregel is om de profieldiepte te controleren. Zodra u een profieldiepte van 5/32-inch of lager hebt, is dit waarschijnlijk een teken dat u uw winterbanden moet vervangen.
Voor een gemiddelde set van 4 banden ben je zo om en nabij de € 300 kwijt, maar de prijs van winterbanden is natuurlijk van meerdere factoren afhankelijk. Het goede nieuws is: winterbanden zijn vaak lang niet zo duur als de meeste mensen denken.
Bovendien moeten bestuurders nooit winterbanden combineren met all-season/zomerbanden , of runflatbanden combineren met non-runflatbanden. In een ideale situatie slijten alle banden van een voertuig tegelijkertijd.
Als mengen echter onvermijdelijk is vanwege een gebrek aan beschikbaarheid of budgetbeperkingen, dan is het mogelijk om bandenmerken en loopvlakpatronen te mengen - maar alleen als bestuurders een paar banden met hetzelfde loopvlakpatroon en merk op dezelfde as monteren .
U bent in Nederland niet verplicht om winterbanden te gebruiken. Bij winterse omstandigheden is het wel verstandig om voor winterbanden te kiezen.
De waarde wordt uitgedrukt met speciale codes die bestaan uit letters, al dan niet met een cijfer. Elke staat voor een andere maximumsnelheid. Snelheidsindex H in de code 225/50 R16 96H staat bijvoorbeeld voor een maximale toegestane snelheid van 210 km/h.
Eén van deze banden, de Winrun Winter-max A1, is als onveilig bestempeld. De Winrun Winter-max A1 scoorde slecht op nat wegdek, met te weinig grip en een te lange remweg. Hierdoor wordt het risico op slippen en het verlies van controle over de auto aanzienlijk vergroot.
Verhoog de druk met 0.2 bar
De bandenspanning van winterbanden is dus lager dan die van zomerbanden. Een temperatuursverschil van 10 °C gaat komt overeen met een verschil van 0.07 bar.
De nadelen van vierseizoenenbanden
Vierseizoenenbanden slijten sneller: ze gaan gemiddeld 8 à 10 procent minder lang mee. Met de combinatie zomer- en winterbanden kan je ongeveer 60.000 kilometer rijden, met vierseizoenenbanden gemiddeld 54.000 kilometer.
Winterbanden hebben in feite een betere grip bij -30°C dan all-seasonbanden bij +4°C. Ze hebben ook diepere loopvlakdieptes en patronen, die zijn ontworpen om u te helpen door sneeuw en smeltende sneeuw te rijden zonder dat er sneeuw in uw banden ophoopt.