Toegevoegd na 1 minuut: Nieuwe treinen worden voorzien van gesloten toiletten. Daarin wordt alles opgevangen in een opvangtank, die regelmatig wordt geleegd tijdens onderhoud. Als een trein zo'n nieuw gesloten toilet heeft, mag je dus wel gewoon op het station naar het toilet.
Onze Intercity's en nieuwe Sprinters beschikken allemaal over een toilet. Daarnaast worden nu 131 oudere sprinters vernieuwd en deze krijgen dan ook een toilet. Dat betekent dat eind 2021, op een handjevol na, al onze treinen een toilet hebben.”
Doordat alle SLT's zijn omgebouwd en de eerste generatie Sprinters (SGMm) zaterdag uit dienst gaat, zijn nu alle NS-treinen voorzien van een toilet. Alleen enkele regionale treinen in Nederland hebben nog geen toilet.
Maar met wifi in de trein loop je nog meer risico's: Cybercriminelen kunnen een wifi-netwerk opzetten met dezelfde naam als de internetverbinding in de trein. Maak je verbinding met dit malafide netwerk, dan kan de hacker jouw internetdata verzamelen. Het openbare netwerk in de trein wordt nooit versleuteld.
In Nederland is de Nationale Spoorwegen (NS) een paar jaar geleden begonnen met het aanbieden van gratis wifi aan zijn treinreizigers. De voorziening is in bijna alle Intercity's beschikbaar en te herkennen aan het wifi-logo aan de buitenland van het treinstel.
In alle Intercity's is een toilet aanwezig. Op de zijwanden staat aangegeven waar het toilet zich bevindt. In langere treinen zijn meerdere toiletten aanwezig. De toiletten worden regelmatig schoongemaakt en gecontroleerd.
Een BENELUX treinstel heeft een lengte van 51,14 meter, een gewicht van 115 ton en een continu vermogen van ongeveer 490kW. De treinstellen van Plan V hebben jarenlang de ruggegraat gevormd van de stoptreindiensten van de NS, ze zijn vanaf 1964 gebouwd.
Sneltreinen rijden in Nederland met snelheden van 30 tot 35 m/s en hebben een minimale remweg van ruim een kilometer. Hogesnelheidstreinen rijden met snelheden in de orde van 60 tot 100 m/s waardoor hun minimale remweg een lengte bereikt in de orde van 4 tot meer dan 10 km.
Een treinstel is een vaste combinatie van rijtuigen (bakken in het spoorjargon) met eigen aandrijving en twee stuurstanden. De aanschafkosten kunnen afhankelijk van het type oplopen van 2 - 60 miljoen.
Elektrodynamische (ED) remmen
Hierbij wordt gebruik gemaakt van de aandrijfmotoren (tractiemotoren) van de trein. Tijdens het remmen worden deze motoren gebruikt als dynamo. Dit levert weerstand op waardoor de trein afremt. Daarnaast levert het ook elektrische energie op.
Een trein met een snelheid van 140 kilometer per uur heeft een remweg variërend van vijfhonderd meter tot een kilometer, afhankelijk van verschillende factoren zoals onder andere de lengte van de trein, belading en de weersomstandigheden.
Elke nieuwe trein bestaat uit 8 afzonderlijke rijtuigen en biedt plaats aan maximaal 460 passagiers. Dat zijn er 30 meer dan zijn voorganger kan vervoeren. De hogesnelheidstrein heeft een vermogen van 8000 kilowatt ( ongeveer 11.000 pk) en kan snelheden tot 320 kilometer per uur bereiken.
Treinstellen kunnen worden aangedreven door dieselmotoren (dieselhydraulisch of dieselmechanisch treinstel), met elektromotoren (elektrisch treinstel) of met een combinatie van beide (dieselelektrisch).
Je hebt gewone rijtuigen en stuurrijtuigen, deze hebben een stuurcabine, maar geen motor.
Toegevoegd na 1 minuut: Nieuwe treinen worden voorzien van gesloten toiletten. Daarin wordt alles opgevangen in een opvangtank, die regelmatig wordt geleegd tijdens onderhoud. Als een trein zo'n nieuw gesloten toilet heeft, mag je dus wel gewoon op het station naar het toilet.
Toiletafval gaat via buizen door het hele vliegtuig en wordt vervolgens opgevangen in een tank. Het afval wordt soms wel met 130 kilometer per uur weggesluisd. In de tank zitten chemische stoffen die de plas en poep afbreken. Zo past er meer in een afvaltank en verlicht het de stank.
De vorm lijkt op het stuur van een auto, maar de functie ervan is beter te vergelijken met die van een gaspedaal. Met het tractiewiel regelt de machinist het vermogen dat de elektromotoren van de trein leveren.
Deze wielen zijn van ijzer en aan de binnenkant van het wiel steekt nog een stuk wiel uit. Dit noemen ze een "flens" en die zorgt ervoor dat de trein op de rails blijft. Een trein heeft geen stuur en is dus onbestuurbaar.
De treinen worden gevoed door de bovenleidingen en hebben een vermogen van vele honderden kilowatts, per motor. Treinen bevatten van 2 tot 6 motoren, en soms zelfs meer. Per motor leveren ze een vermogen van 50 tot 1200 Kw.
In 2015 heeft JR-Maglev in Japan een snelheid gehaald van maar liefst 603 kilometer per uur. Het record is gevestigd op een 18,4 km lange testbaan. De Maglev, zoals de magneettrein ook wel is genoemd, is ook in reizigersdienst het snelst ter wereld.
Het netwerk in Nederland kan niet overal hoge snelheden aan. Wever: "Een trein weegt honderden tonnen. 200 tot 300 kilometer per uur, betekent veel meer belasting van het spoor dan bij 140 km/u. Een spoor moet dan een stevigere ondergrond hebben."
Thalys. Thalys is dé hogesnelheidstrein tussen Nederland, België en Frankrijk.
TGV – Is onze keuze voor Snelste Treinen in Europa
TGV treinstel heeft zelfs bereikt 515.3 km / h (320 mph) onder speciale testomstandigheden en wordt nooit verstoord door weersomstandigheden zoals dichte mist of andere.
Hoe weet een machinist waar hij moet stoppen? Langs de sporen staan borden (vierkant, met een punt naar beneden, blauw met witte rand) waar getallen als 2, 4, 6 op staan of zelfs helemaal niks. Die geven in principe aan tot hoe ver de machinist zijn trein moet laten stoppen, afhankelijk van de lengte.