Ook via e-mail en mobiele telefoons wordt reclame verspreid. Ongevraagde reclame-uitingen via de e-mail heten spam. Daarnaast worden populaire vloggers gebruikt om bepaalde producten te vermarkten.
Vijf stappen voor een effectieve reclamecampagne
Pas de vier basisprincipes toe: zorg voor een hoge attentiewaarde (attention), positieve merkgevoelens (bonding), relevante boodschap (take out) en duidelijke afzender (branding). Betrek de doelgroep bij ontwikkeling van de uiting. Test de reclame-uiting.
Hoe werkt reclame? Reclamemakers vertellen ons wie we kunnen zijn en hoe we ons kunnen voelen, door de kleding die we dragen of door de telefoon waarmee je belt. Producten worden aangeprezen met als doel dat je ze koopt. Maar of je dat doet, blijft natuurlijk je eigen keus.
Goede reclame richt zich op duidelijke, meetbare doelen. Gaat het om meer naamsbekendheid en merkvoorkeur, beter imago, vergroten van merk- en productkennis bij consumenten, beïnvloeden van het aankoopgedrag (vaker, meer), verhogen van winkelbezoek en verkoop, etc.
De meeste reclamebureaus hebben wel een uurtarief. Dit tarief heeft een eerste indicatie van de prijs van een reclamebureau. Een kleine rondvraag leert ons dat de prijzen liggen tussen 60 en 150 euro per uur. Een goedkoop reclamebureau werkt aan een tarief tussen 60 euro en 80 euro per uur.
Reclametechnieken. Reclamemakers gebruiken verschillende technieken om consumenten te overtuigen. Herhaling: Om te zorgen dat hun product of merk goed herkend wordt, gebruiken veel reclamemakers herhaling. Een goed voorbeeld hiervan zijn de herhalingen binnen hetzelfde reclameblok.
Creatieve reclame is het meest effectief
Dit blijkt ook uit onderzoek van de Britse IPA en Thinkbox in combinatie met The Gunn Report. Een reclame die prijzen wint voor creativiteit blijkt elf keer effectiever te zijn dan andere reclame.
Door terugkerende reclames worden bepaalde merken geassocieerd met een levensstijl. Het dragen van een bepaald merk kleding of het hebben van een bepaald merk auto draagt bij aan het imago van iemand. Dit imago komt voort uit de reclame afbeeldingen en filmpjes.
Reclame stelt de wereld vaak rooskleurig voor. Daardoor kunnen we een verkeerd beeld krijgen van de werkelijkheid, wat gevolgen kan hebben voor ons zelfbeeld en geluk. We raken teleurgesteld omdat producten niet voldoen aan onze verwachtingen of omdat we er niet uitzien zoals de aantrekkelijke modellen in advertenties.
Dit is hoe vaak mensen je advertenties zien wanneer je de doelstelling Merkbekendheid gebruikt. Je advertenties bereiken je doelgroep standaard maximaal twee keer elke vijf dagen. Dit betekent dat mensen je advertenties ongeveer tien keer zien tijdens een campagne van vier weken.
Effectieve reclames zijn reclames die zorgen voor gedragsintenties, zoals een product kopen of een dienst afnemen.
Marketeers en reclamemakers
Dat is de marketingstrategie. Als ze reclame willen gebruiken, bepalen ze wát ze willen communiceren en hóe. Reclamemakers construeren daarna op creatieve wijze een geschikte communicatieboodschap, die past in de strategie.
Reclame heeft als voornaamste doel middels communicatie potentiële klanten te overtuigen om nieuwe producten of diensten aan te schaffen. Reclame is dikwijls bedoeld om consumptie te bevorderen. Goede reclame versterkt het merk imago en kan de loyaliteit aan een merk bevorderen.
Met reclame willen winkels of bedrijven een merk of artikel bekend maken. Door veel reclame te maken gaan mensen het merk of het artikel steeds meer herkennen. De winkels en bedrijven hopen dat klanten uiteindelijk het merk of artikel gaan kopen.
Marketing is de verzamelnaam voor de manier waarop je met je markt communiceert, waarmee je je boodschap, product, dienst, onderneming of project in de markt zet. Onder marketing vallen je marketingstrategie en je marketingacties (waaronder reclame).
De kosten voor een online marketeer lopen uiteen. Voor een freelancer betaal je tussen de 50 en 100 euro per uur exclusief BTW. Voor een online marketing bureau betaal je tussen de 90 tot 150 euro per uur exclusief BTW. Bij Marquant rekenen we een uurtarief van 80 euro per uur exclusief BTW.
Gemiddeld marketingbudget
Gaan we kijken naar wat een gemiddeld bedrijf uitgeeft aan marketing dan ligt dit ergens tussen de 0,5% en 20% van de omzet afhankelijk van sector, resultaten en type (B2B of B2C). Uit een onderzoek van Gartner blijkt dat de meeste bedrijven ongeveer 10% van hun omzet uitgeven aan marketing.
Wat kost een PR of content marketing bureau? Je kunt je eigen PR en content marketing doen, maar je kunt het ook uitbesteden aan een gespecialiseerd bureau. Het uurtarief voor een PR-, marketing- of communicatiebureau varieert grofweg van €75 tot €125 per uur.