Hoe hoger het vliegtuig vliegt, hoe lager de luchtdruk is.Als gevolg kunt u buikpijn ervaren, een opgeblazen gevoel hebben of zelfs moeite met uw stoelgang hebben. Dit vervelende gevoel kunt u voorkomen door goed te drinken, regelmatig te bewegen en geen heftige etenswaren te eten voor vertrek.
astma of bloedarmoede) en doorbloedingsstoornissen (bijv. hartinfarct) kunnen verergeren tijdens een vlucht op grote hoogte. Daarnaast is er ook een constante verandering van de luchtdruk in het vliegtuig, waardoor ook de druk verandert in gesloten holtes, zoals de sinussen en het middenoor.
Naast het opruimen van de natuur zijn vliegen een voedselbron voor andere dieren. Vliegen worden door verschillende dieren in de natuur opgegeten. Ze zijn bijvoorbeeld een voedselbron voor spinnen, vogels, vleesetende planten, padden, kikkers, vissen en vleermuizen.
Te weinig frisse lucht
En als je hartslag laag is, voel je je vermoeider. Daarbij helpt het gebrek aan frisse lucht in veel vervoermiddelen ook niet mee. Als je te weinig zuurstof binnenkrijgt, voel je je minder fit.
"Door de hoogte van het vliegtuig en het feit dat de luchtdruk in de cabine lager is dan gemiddeld, zet gas in het maag-darmkanaal uit. Hierdoor kun je last krijgen van winderigheid", zegt Gareth Corbett, MDL-arts in het ziekenhuis van de universiteit van Cambridge.
Opgeblazen buik
Een opgeblazen gevoel gedurende de vlucht is een vervelend gevoel. Het is echter wel verklaarbaar waarom u dit ervaart tijdens het vliegen. Het zit namelijk als volgt: in elk lichaam zit gas, wat kan uitzetten als de luchtdruk laag is. Hoe hoger het vliegtuig vliegt, hoe lager de luchtdruk is.
Hoe hoger je vliegt, des te ijler de lucht. En dat betekent dat je minder luchtweerstand ondervindt en minder brandstof verbruikt. 'Het probleem is dat er op een gegeven moment niet genoeg zuurstof meer in de lucht zit om de motoren goed te laten functioneren', zegt luchtvaartdeskundige Joris Melkert van de TU Delft.
Wanneer je last hebt van luchtziekte ben je zeker niet de enige. Eén op de drie mensen heeft last van wagenziekte en kan zich ziek voelen tijdens het vliegen. Luchtziekte wordt ook wel bewegingsziekte genoemd en ontstaat als je evenwichtsorganen beweging ervaren, terwijl je ogen dit niet registreren.
Vliegen vs mensen
Babyvliegen hebben bijvoorbeeld veel slaap nodig, maar naarmate ze ouder worden neemt hun behoefte aan slaap af. Ook worden de vliegen net als wij alerter door cafeïne en slaperiger door antihistaminica. En, als je een fruitvliegje de ene dag wakker houdt, slaapt hij de volgende dag des te meer.
Doordat vliegtuigen op grote hoogte vliegen (meestal op ongeveer 10 kilometer) is de luchtdruk erg laag. Om te zorgen dat er toch voldoende zuurstof is voor de crew en passagiers moet er dus lucht ingepompt worden. Deze lucht wordt via de motoren opgezogen, gecompresseerd, gekoeld en gefilterd.
De vlieg maakt spectaculaire vliegmanoeuvres, past zijn snelheid in een fractie van een seconde aan, weet obstakels te ontwijken, en gaat gevaar moeiteloos uit de weg. Niet zo boeiend, zou je denken… totdat je beseft dat de vlieg dat alles doet met een minuscuul brein van slechts honderdduizend neuronen.
Vliegen zitten vaak hun poten tegen elkaar te wrijven. Dat doen ze om pollen en stof te verwijderen om beter te kunnen ruiken, voelen en proeven. Hoe meer vocht, hoe beter. Daarom richten vliegen zich altijd op de vochtigste gebieden van het lichaam: het speeksel in de mondhoeken en het traanvocht in de ooghoeken.
De eitjes van vliegen worden verteerd door het maagzuur. Het verhaal wordt anders als het om eitjes gaat van o.a. lintwormen. Deze komen wel uit in ons lichaam. Het gevaar met vliegen e.d. zit hem juist in de bacteriën die ze achterlaten, niet de eitjes.
De lucht bevat minder zuurstof. Om het lichaam toch van voldoende zuurstof te voorzien, moet het hart harder werken. Voor hart- en vaatpatiënten die klachten hebben in rust of matige inspanning, kan dit zeker (bij een lange vlucht) problemen opleveren.
Behalve tcp, welke gevaren zijn er nog meer? Radioactiviteit: op de hoogte waarop passagiersvliegtuigen gemiddeld vliegen, gemiddeld zo'n tien kilometer, is de radioactieve straling uit de ruimte vele malen hoger dan op zeeniveau. Een veelvuldige blootstelling aan die straling in vliegtuigen moet vermeden worden.
Als u een oude openstaande boete heeft, mag u niet verder reizen. Behalve als u meteen betaalt of laat zien dat u een betalingsregeling heeft afgesproken. U wordt alleen gecontroleerd op openstaande boetes, niet op schulden.
Huisvlieg: Kan niet bijten, prikken, steken. Komt veel voor in huis. Stalvlieg: kan steken, komt veel voor bij stallen, maar soms ook in woningen. Dazen: kunnen bijten, ook wel bekend als paardenvlieg.
Hoe lang leeft een vlieg? Een huisvlieg leeft - als hij de vliegenmepper lang genoeg weet te ontwijken - 2 tot 4 weken. Een vleesvlieg haalt maximaal 5 weken. Een vlieg is binnen drie dagen nadat ze is verpopt al geslachtsrijp en zorgt tijdens haar korte leven voor 500 tot 2000 nakomelingen (eitjes).
Het is eigenlijk een zeshoekig vlak met duizenden samengestelde ogen. Al die oogjes hebben lensjes. Vliegen kunnen met die ogen goed zien, maar ze kunnen niet focussen, dus ze zien niet heel scherp. Ze zien wel beweging, dus je hand of een krant zien ze aankomen en kunnen ze gemakkelijk ontwijken.
Gelukkig wordt de luchtdruk in het vliegtuig kunstmatig gehandhaafd op het 2400-meter-niveau – skihoogte zeg maar – en het zuurstofgehalte op 21 procent, zoals op zeeniveau. Alleen adem je op vlieghoogte door de lagere druk per ademteug minder zuurstof in dan beneden.
Luchtdruk en zuurstof
In een vliegtuig heerst een zelfde luchtdruk als je normaal op 2000-2400 meter hoogte tegenkomt. Deze luchtdruk bedraagt ongeveer 80% van de luchtdruk op zeeniveau. Dat betekent ook, dat de lucht in een vliegtuig zo'n 20% minder zuurstof bevat dan lucht op zeeniveau.
Verhoogd risico op trombose bij vliegen met koorts
Op deze manier wordt het bloed dikker en er kunnen zich bloedproppen, de zogenaamde tromboses, vormen. Als een reiziger koorts heeft, worden de effecten soms nog versterkt: wie al verzwakt is, zal zich tijdens de vlucht nog minder bewegen dan een gezonde passagier.
Als een vliegtuig stijgt of daalt verandert de lucht om je heen sneller dan de lucht in je oren. Als je ooit hebt gevlogen weet je dat dit zwaar oncomfortabel is – maar tijdelijk. Om de druk een beetje te verzachten kun je kauwgum eten, inademen en uitademen terwijl je je mond en je neus dichthoudt, of gapen.
De temperatuur in het vliegtuig kan sterk verschillen. Buiten het vliegtuig kan het namelijk -27 graden zijn, maar ook wel -15 graden. Het heeft effect op de warmte binnenin het vliegtuig.