Wordt de bougie te heet, kan dit leiden tot voortijdige en ongecontroleerde ontbranding. Dit wordt ook wel pingelen of kloppen genoemd. De bougie krijgt in zo'n geval het karakter van een gloeibougie in een diesel. Dit kan gebeuren vanaf 850 graden Celsius.
Warmtegraad: Het is belangrijk dat de centrale elektrode de juiste temperatuur heeft. Als de temperatuur te laag is, vervuilt de bougie en zal de vonk niet zo goed overspringen. De temperatuur mag ook niet te hoog worden, want dan gaat hij gloeien waardoor het mengsel al ontbrand wordt voordat de vonk plaatsvindt.
Een warmere bougie kan vergeleken met een koudere bougie veel minder warmte afgeven aan de cilinderkop. Als de temperatuur van de elektrode te hoog is dan zal de brandstof op de elektrode te snel verdampen. Dit resulteert in een te hoge compressie en te vroege ontsteking van het brandstof/lucht mengsel.
De meeste bougies werken het best tussen 400 en 700 graden. Onder deze temperatuur zal er roetvorming plaatsvinden op de bougie. Boven deze temperatuur zullen de elektrodes erg slijten. Als de warmtegraad te hoog is kan de warmte niet snel genoeg afgevoerd worden.
Bij het rijden op LPG kun je kiezen voor het monteren van koudere bougies. De verbrandingswarmte bij het rijden op LPG is hoger dan bij benzine, koudere bougies kunnen deze warmte beter afvoeren en mogelijk de motorprestaties bevorderen.
Gebruik je een te warme bougie dan kan er op den duur een gat in zuiger komen. Ook dan is de vonk niet goed. Vandaar dat men alles heeft geprobeerd en gemaakt men een diversiteit aan materialen.
Koffiebruin en schoon
Zo moet je bougie eruit zien. Koffiebruin. Dit duid op een goed mengsel en goedeonsteking! Je bougie moet er in grote lijnen zo uit zien!
De warmtegraad is een maat voor de thermische structuur van een bougie. Deze waarde geeft de maximale warmtebelasting van de bougie weer, als evenwicht tussen warmteabsorptie en warmteafvoer.
Zwarte bougies is teveel benzine of te weinig zuurstof... of ingeval van originele W* te hoog olie nivo.
11.1 SCHADE AAN DE BOUGIE Een dikke ouderwetse bougie zet je met zo'n 25 à 35 Nm vast, maar als je dat bij een moderne bougie zal doen, dan heb je grote kans dat het keramisch gedeelte onder de kraag gaat scheuren. Dat zie je niet aan de buitenkant, want de kraag zit achter het metalen gedeelte.
Een gemiddelde (nieuwe) set bougies moet ongeveer 50.000 kilometer mee gaan. Bougies van edelmetaal gaan vaak ook nog wel 75.000 kilometer mee. Het is verstandig om bougies te vervangen na 50.000 tot 60.000 kilometer.
Een electronische ontsteking bouwt een spanning op, deze spanning word zo hoog, dat er op een gegeven moment een stroom MOET lopen. Er slaat dan een vonk over op het punt van minste weerstand, dat is dan meestal tussen de electroden van de bougie.
een bougie kan in principe binnen een minuut wel stuk gaan.. alleen al door bijv. verkeerd starten , maar kan ook andere oorzaken hebben zoals bijv. verkeerd afgesteld, versleten en/of slechte andere onderdelen die ervoor zorgen dat de bougie kapot gaat , of zoals hierboven , een verkeerd type bougie gebruiken...
Kun je blijven rijden met kapotte bougies? Wanneer u denkt dat een of meerdere van uw bougies defect zijn, is het slim om dit zo snel mogelijk te laten repareren. Weliswaar kunt u zolang niet alle bougies kapot zijn nog blijven doorrijden, maar dit is niet bevorderlijk voor de staat (en waarde) van uw auto.
Je begint met een check van de kleur van je bougie nadat je een eind volgas hebt gereden. Aan de kleur van je bougie kun je namelijk aflezen hoe de verbranding van je gassen is. Is de kleur lichtgrijs tot grijs; dan is de sproeier te klein. Is de kleur zwart dan is de sproeier te groot.
Dit doe je door de bougie in de bougiekabel te klikken. Vervolgens kan je de zijkant van de bougie aarden door tegen iets van metaal te houden op je auto. Als je nu de startmotor laat ronddraaien (sleutel in contract en starten dus) zou de bougie moeten gaan vonken.
Een goede vonk is plat/ breed tussen de electroden en blauw van kleur. Je kan testen of de vonk krachtig genoeg is door de bougie enkele milimeters van het blok te houden (maximaal 15), maar let erop dat je geen terugslag krijgt (geïsoleerde tang gebruiken) want dan heb je een halve dag geen gevoel meer in je arm.
“Iridium is een zeer slijtvast metaal, zes keer harder dan platina. Met een zeer hoog smeltpunt van 2450 0C is de vonkerosie minimaal. Daardoor gaan de IX-bougies veel langer mee dan gewone nikkel bougies.
Een hoger getal (bv 9) betekend dat het een warme bougie is, een warme bougie kan de warmte beter afvoeren waardoor hij koeler blijft. Een lager getal (bv 5) betekend dat het een koude bougie is, deze zal dus eerder heet (of heter) worden omdat die de hitte slechter kan afvoeren.
U vraagt naar het kwaliteitsverschil en prijsverschil van bougies per merk. Het prijsverschil van bougies heeft niet zo zeer te maken met merk maar meer met type bougie. Een platina bougie is ongeveer 2x de prijs van een standaard bougie en een Iridium bougie ongeveer 4x de prijs van een standaard bougie.
Het vervangen van de bougies kan binnen een half uur gedaan worden. Afhankelijk van de bougies zelf kosten ze tussen de 4 en 10 euro per stuk, hoewel er ook aanzienlijk duurdere bougies verkrijgbaar zijn. Vooral bij krachtige motoren kunnen individuele bougies tot wel 50 euro.
Let er dan op of je een 2-takt of 4-takt bougie nodig hebt. Hier zit namelijk een groot verschil in. De verkeerde bougie werkt vaak niet en kan bovendien schade aan de cilinderkop aanrichten omdat de schacht te lang is of het schroefdraad anders is. Een 4-takt bougie gebruik je bij een 4-takt brommer of scooter.
Gasnaald losmaken
De gasnaald zit aan de bovenkant van je carburateur. Vaak kun je het dopje van je carburateur er af halen en daarmee de gasschuif met de gasnaald er uit halen. De gasnaald kun je vervolgens los maken en het ringetje kun je hoger of lager zetten.