Wanneer een bobine niet meer goed werkt, zal de laagspanning niet meer worden omgezet in hoogspanning en zal hij minder of zelfs helemaal geen vonken meer afgeven. Dan zullen de cilinders niet gaan draaien en zal de motor natuurlijk niet aanslaan.
Het is aan te raden om de auto zoveel mogelijk te laten staan tot de reparatie. Als de bobine niet goed werkt, kun je onverbrande benzine in de katalysator krijgen. Deze kan hierdoor stuk gaan. Als je toch met de auto gaat rijden, houd de motorbelasting dan zo laag mogelijk.
Kosten bobine vervangen
Er bestaan veel verschillende bobines. Daarom is het lastig aan te geven hoe hoog de kosten zijn voor het vervangen van een bobine, dit kan verschillen per merk en type auto. De kosten voor het laten vervangen kunnen dus verschillen tussen de 100 en 300 euro.
Een bobine gaat meestal zo'n 75.000 km tot 150.000 km mee.
Als je regelmatig de bougies vervangt gaat de bobine wat langer mee omdat er minder druk op de bobine komt te staan om een juiste vonk te maken.
De Wegenwacht meldt dat één van de vier individuele bobines er zo maar mee kan ophouden, waardoor de motor op drie cilinders gaat lopen. Niet mee doorrijden en als er snel aan een bobine is te komen, kan de Wegenwacht dit ter plekke herstellen.
Een bobine vervult als het ware de rol van transformator van het ontstekingssysteem: het zorgt voor hoogspanning die de bougie laat vonken. Bobines zitten in de cilinderkop op elke bougie gemonteerd en worden vaak erg heet. Soms zijn deze bobines samengebouwd tot een bobineblok.
Als je bobine goed werkt zul je blauwe vonken zien op de elektrode van de bougie als de auto word gestart, Als je geen blauwe vonk ziet kan je bobine stuk zijn. Deze moet je dan vervangen.
Rijd je in een moderne auto dan is de kans groot dat een bobine meer kost in vergelijking met oudere bobine's. De kosten om een bobine te vervangen liggen tussen de 120 en 180 euro, afhankelijk van de bobine die je nodig hebt en hoeveel arbeid er nodig is om de bobine erin te plaatsen.
Een gemiddelde (nieuwe) set bougies moet ongeveer 50.000 kilometer mee gaan. Bougies van edelmetaal gaan vaak ook nog wel 75.000 kilometer mee. Het is verstandig om bougies te vervangen na 50.000 tot 60.000 kilometer.
Kun je blijven rijden met kapotte bougies? Wanneer u denkt dat een of meerdere van uw bougies defect zijn, is het slim om dit zo snel mogelijk te laten repareren. Weliswaar kunt u zolang niet alle bougies kapot zijn nog blijven doorrijden, maar dit is niet bevorderlijk voor de staat (en waarde) van uw auto.
Rijd je in een moderne Opel Corsa dan is de kans groot dat een bobine meer kost in vergelijking met oudere bobine's. De kosten om een bobine te vervangen liggen tussen de 120 en 180 euro, afhankelijk van de bobine die je nodig hebt en hoeveel arbeid er nodig is om de bobine erin te plaatsen.
Versleten bougies kun je gemakkelijk herkennen, want ze veroorzaken tijdens het rijden duidelijke symptomen: de motor hapert of draait onrustig. het motorstoringslampje gaat branden. de auto trekt niet zo snel meer op.
Rijd je in een moderne Opel dan is de kans groot dat een bobine meer kost in vergelijking met oudere bobine's. De kosten om een bobine te vervangen liggen tussen de 120 en 180 euro, afhankelijk van de bobine die je nodig hebt en hoeveel arbeid er nodig is om de bobine erin te plaatsen.
Ik zou in ieder geval voor een bekend merk als Bosch, BERU of NGK kiezen. Controleer wel even wanneer de bougies voor het laatst vervangen zijn. Bougies met een hoge overgangsweerstand kunnen de oorzaak van de defecte bobine zijn.
De bougie is een onderdeel van het ontstekingssysteem van een verbrandingsmotor. De bougie ontsteekt het samengeperste lucht-brandstof mengsel in de verbrandingsmotor door middel van een elektrische vonk.
Verwijder de bobine uit de auto.
Als je beschikking hebt tot een weerstandsmeter of een multimeter kun je de weerstand meten van de bobine.
Het vervangen van de bougies kan binnen een half uur gedaan worden. Afhankelijk van de bougies zelf kosten ze tussen de 4 en 10 euro per stuk, hoewel er ook aanzienlijk duurdere bougies verkrijgbaar zijn. Vooral bij krachtige motoren kunnen individuele bougies tot wel 50 euro.
De kosten voor het vervangen van de katalysator kost voor een gemiddelde auto €250,- / € 350,-. Natuurlijk is dit moeilijk te zeggen, dit varieert per type, model en bouwjaar van de auto. Wat de vervanging van de katalysator uiteindelijk in totaal gaat kosten kan eventueel oplopen.
Vroeger waren de meeste motoren uitgerust met slechts één bobine, die iedere bougie onder spanning zetten. Tegenwoordig is vrijwel iedere motor uitgerust met aparte bobines, dus één bobine per bougie. Heeft uw motor dus vier cilinders? Dan heeft u vier bougies en vier bobines in uw auto zitten.
Bobine-ontsteking:
De primaire spoel (aan de contactslot kant) heeft weinig windingen van dik draad. De secundaire spoel heeft heel veel wikkelingen van dun draad. Op de primaire spoel staat een spanning van 12 volt. Door deze primaire spoel wordt een stroom gestuurd van 3 tot 8 Ampère.
Bougies en bobine hebben massa nodig
Vonkt de bougie niet, probeer dan een nieuwe bougie en kijk of die wel vonkt op dezelfde manier. Als de bougie wel vonkt dan weet je zo goed als zeker dat je geen elektrisch probleem hebt. Geeft je bougie geen vonk en een nieuwe bougie ook niet dan is het zaak verder te gaan zoeken.
De bobine is een transformator die er voor zorgt, dat de bougie van een hoge spanning wordt voorzien. De spanning van de accu is namelijk onvoldoende om een vonk te laten ontstaan die het mengsel tot ontbranding brengt. Via de bougiekabels, die speciaal zijn toegerust voor deze taak, wordt de spanning overgebracht.
Rijd je in een moderne BMW dan is de kans groot dat een bobine meer kost in vergelijking met oudere bobine's. De kosten om een bobine te vervangen liggen tussen de 120 en 180 euro, afhankelijk van de bobine die je nodig hebt en hoeveel arbeid er nodig is om de bobine erin te plaatsen.