Als je van domicilie veranderd bent en je nieuwe adres dus in het rijksregister staat, wordt je adreswijziging automatisch doorgegeven aan de meeste overheidsinstellingen.
Je riskeert dat je: geschrapt wordt op het adres waar je gedomicilieerd bent; ambtshalve ingeschreven wordt op het adres waar je effectief woont. Je moet je domiciliëren op het adres waar je je hoofdverblijfplaats hebt. Als je verhuist, dan moet je dat aangeven bij de gemeente.
Hoe moet ik dit in orde brengen? Als je verandert van adres ben je verplicht om dat te melden, zelfs als je binnen dezelfde gemeente verhuist. Na je verhuizing heb je 8 werkdagen de tijd om je nieuwe adres te melden bij de dienst bevolking van uw nieuwe woonplaats.
Woonstcontrole. Nadat de stedelijke administratie de politie op de hoogte heeft gebracht van je adreswijziging, komt de wijkagent langs op je nieuwe adres. Hij zal controleren of je werkelijk daar woont en er dus geen sprake is van domiciliefraude. Hang daarom onmiddellijk je naam op je nieuwe brievenbus en deurbel.
Wanneer geef je je adreswijziging door? Doe je aangifte van adreswijziging binnen de 8 dagen nadat je verhuisd bent. Je kunt je adreswijziging al vóór je verhuis melden, maar pas na je verhuis wordt de wijziging effectief doorgevoerd.
De meeste overheidsinstanties worden automatisch op de hoogte gebracht van je adreswijziging nadat je domicilie is gewijzigd. Je domicilie kan je pas wijzigen nadat je verhuisd bent en je bij je nieuwe gemeente bent geweest.
Kan een kind twee officiële adressen hebben? Een kind kan maar op één adres officieel worden ingeschreven. Bij een scheiding zal de keuze dus nog steeds gemaakt moeten worden. Wel is het mogelijk om in het bevolkingsregister een vermelding toe te voegen van het adres van de andere ouder.
De wijkagent kan op verschillende tijdstippen langskomen. Kan de wijkinspecteur je niet aantreffen? Dan zal hij of zij je nog op andere tijdstippen proberen thuis te vinden. Je kunt steeds informatief doorgeven wanneer je wel of niet thuis bent.
Ben je niet thuis? Dan zal de wijkagent op een later tijdstip terugkomen of je per brief uitnodigen op het politiekantoor.
Als de wijkagent bij een eerste bezoek niet voldoende informatie heeft, moet hij een nieuw bezoek brengen. De wijkagent kan een afspraak met je maken, maar hij kan ook onaangekondigd langskomen. Als je niet thuis was, moet hij wel een briefje nalaten.De wijkagent stelt een rapport op van zijn woonstcontrole.
Een wijkagent onderhoudt nauwe contacten met de buurt. Hij of zij treedt bemiddelend op en is zichtbaar aanwezig in de wijk. Een wijkagent staat in voor de uitvoering van administratieve en gerechtelijke opdrachten zoals: Controleren van adresveranderingen, nazicht verblijf ...
Een tijdelijke afwezigheid mag niet langer dan 1 jaar duren.
briefadres (waar men volgens de burgerlijke stand ingeschreven staat, ook domicilie genoemd) postadres (waar men de post naartoe laat komen; kan ook een postbus zijn) verblijfadres (waar men op dat moment daadwerkelijk verblijft; kan de camping zijn)
Als resident ingeschreven staan in beiden landen is niet toegestaan, dus woonachtig zijn in Nederland b.v. en tegelijkertijd in bezit zijn van een “Certificado de Registro de Ciudadano de la Unión” (Spaans groen kaartje of A4), waaruit blijkt dat de persoon resident is in Spanje..
Wat is een domicilie? Een domicilie is het officiële adres waarop je bent ingeschreven in het bevolkingsregister, omdat het wettelijk verplicht is een domicilie te hebben op de plaats waar je officieel verblijft.
Is er op 1 januari niemand ingeschreven in het bevolkingsregister, dan riskeert u tweedeverblijftaks te moeten betalen voor uw huurwoning. Voorzie daarom uitdrukkelijk dat u die taks mag doorrekenen aan uw huurder, als dat te wijten is aan zijn laattijdige inschrijving.
Als je de politie niet vrijwillig toestemming geeft je woning te betreden, zal de rechter moeten onderzoeken of er ten tijde van het binnentreden bij de politie voldoende verdenking was om tegen jouw wil je woning te betreden.
geweld gebruiken;onderzoek verrichten in een woning met een huiszoekingsbevel;telefoon tappen;personen observeren.
Na elke adreswijziging doet een wijkagent een woonstcontrole. Daarbij wordt er gecontroleerd of je effectief op het opgegeven adres woont en er dus geen sprake is van domiciliefraude. Zowel de dienst burgerzaken van de gemeenten als de politie zijn betrokken bij die adreswijziging.
De wijkagent is een ervaren politieagent. Samen met zijn collega's van het basisteam, zoals surveillanten en rechercheurs werkt hij aan een veilige wijk door handhaving en opsporing. Vaak is de wijkagent een eerste aanspreekpunt in de wijk en een bekend gezicht.
Zelf adresregistratie controleren of wijziging doorgeven
Staat u juist geregistreerd in de BRP? U kunt uw eigen adresregistratie controleren via MijnOverheid.
Hij is bezig met de totale politiezorg binnen zijn of haar wijk. Denk aan de aanpak van sociale problemen, zoals overlast gevende jongeren, milieudelicten en criminaliteit. De wijkagent krijgt daarbij natuurlijk wel hulp van andere collega's, maar uiteindelijk is hij/zij wel het aanspreekpunt voor de wijk.
U kunt een 'bestuurlijke boete' krijgen als u bewust of onbewust bijdraagt aan onjuiste informatie in de Basisregistratie Personen (BRP). Bijvoorbeeld als u uw verhuizing niet doorgeeft. Of als u iemand toestemming geeft om zich in te schrijven op uw adres, terwijl die persoon er niet woont.
Wanneer moet ik mij in de Basisregistratie Personen (BRP) laten inschrijven als ingezetene? Komt u langer dan 4 maanden in Nederland wonen, dan moet u zich als ingezetene laten inschrijven in de Basisregistratie Personen (BRP).
Een referentieadres is bedoeld voor een persoon die geen vaste woonplaats heeft. Een referentieadres is een officieel adres, omdat alle officiële instanties je er kunnen bereiken. Een referentieadres heeft dezelfde voordelen als een gewoon adres, behalve je mag er niet wonen.