In de Algemene Bankvoorwaarden staat dat banken niet de naam en het rekeningnummer hoeven te controleren. Dit betekent dat het geld gewoon wordt overgemaakt als het verkeerd ingetypte rekeningnummer bestaat. Heb je een fout nummer ingevoerd? Vraag dan aan je bank of ze het geld kunnen terughalen.
Een overschrijving naar een afgesloten rekening wordt automatisch teruggestuurd naar je rekening. Je tikt een fout in het rekeningnummer. Bij zo'n fout wordt de overschrijving niet uitgevoerd. Elk rekeningnummer heeft een controlegetal om zo'n vergissingen uit te sluiten.
Je bank is wel verplicht om redelijke inspanningen te leveren om het bedrag terug te vorderen. De bank van de ontvanger is op haar beurt verplicht om daaraan mee te werken. Ken je de ontvanger niet, dan zal je bank aan de bank van de begunstigde de gegevens opvragen van de persoon aan wie je geld hebt overgemaakt.
Bestaat een bepaald rekeningnummer niet meer, dan blijft dat geld staan op een soort wachtrekening. Dan zal de bank nagaan of zij een ander bekend rekeningnummer van jou heeft en dan kan ze terugbetalen. Zo niet, dan zal de bank met jou contact opnemen als ze nog gegevens heeft, maar dat is helemaal niet zeker.
Als iemand per vergissing een of twee verkeerde cijfers intoetst bij het ingeven van een betalingsopdracht, gaat die alarmbel af en verhindert de bank dat de verrichting wordt uitgevoerd. De kans dat iemand geld overmaakt naar een verkeerd rekeningnummer wordt daarmee nagenoeg onbestaande, aldus Febelfin.
In het geval van een bankblokkade kan je geen bankrekening, betaalrekening of hypotheek meer afsluiten bij financiële instellingen. Dit kan aanhouden voor een periode van maximaal acht jaar. Daarnaast mag de bank de klantrelatie opzeggen bij het vermoeden van vertrouwensbreuk door bijvoorbeeld fraude.
U bent verantwoordelijk voor de informatie (bankrekeningnummer, naam, bank, …) die u ingeeft bij de overschrijving. De bank heeft hierbij geen enkele verplichting om iets terug te betalen. Is de betaling nog niet uitgevoerd door de bank, dan zou de bank eventueel de overschrijving kunnen annuleren.
Een bank kan uw geld namelijk even vasthouden. Dit kan het geval zijn bij abnormale of bijzonder grote transacties, of overschrijvingen naar buitenlandse rekeningen. Als u een overschrijving doet die merkbaar groter is dan de bedragen die u normaal overmaakt, is dat geen reden tot paniek.
Als je geld naar een verkeerde bankrekening overmaakt, heb je dat onverschuldigd betaald. De ontvanger is wettelijk verplicht om het geld terug te storten. De bank staat hier in principe buiten. Je kunt eerst een betaalverzoek sturen.
De IBAN-Naam Check geeft een melding als de naam die je bij een betaling intoetst anders is dan de naam die bij de bank bekend is. Je kunt dan het IBAN (nogmaals) controleren. Dit kan fraude en vergissingen voorkomen.
Klik op de link 'Terugboeken incasso's' in het 'Alles in Mijn ING Zakelijk' gedeelte onderaan de pagina. Of zoek de incasso op in je Af- en bijschrijvingen. Open de incasso die je wilt storneren. Klik op de link 'Naar Incasso's en terugboeken (storneren)' onderaan de beschrijving van de Incasso.
De bank van de koper geeft geen informatie ivm privacy. Zij geven ook niet aan of een bankrekeningnummer uberhaupt bestaat. De bank van de verkoper ziet pas of er een transactie heeft plaatsgevonden als het geld op de rekening van de verkoper staat, maw de bank van de verkoper ziet evenveel als de verkoper zelf.
Soms ben je al terug van de vakantie als er nog bedragen afgeschreven worden. Ook door de feestdagen en storingen kan een overschrijving langer op zich laten wachten. Heb jij een overboeking gedaan hebben gewoon naar een andere rekening en is die niet direct verwerkt? Wacht dan enkele uren.
Terugboeken (storneren) in de app
Log in op je app. Tik op de afschrijving van de betreffende Betaalrekening. Kies onderaan 'Terugboeken' en volg de stappen.
Banken blokkeren de rekening van een klant wanneer ze zien dat er crimineel geld via die rekening wordt doorgesluisd. Vaak is dat omdat de rekeninghouder een oplichter heeft geholpen geld van een slachtoffer te innen. Die rekeninghouder is zich daarvan niet altijd bewust. De rekeninghouder is een 'geldezel' geworden.
Dit noemt men een 'uitgestelde betaling'. In deze situaties denk je dus betaalt te hebben, maar is het bedrag dus nog niet vrijgegeven en dus ook nog niet bijgeschreven op onze rekening.
Mijn rekening is geblokkeerd, waarom is dat? Je Betaalrekening is naar voren gekomen in een onderzoek naar fraude of oplichting. We hebben al je ING-producten geblokkeerd, zoals bijvoorbeeld ook je Betaalpas, Creditcard en/of Zakelijke Rekening.
Met alleen je IBAN nummer en je adres kan iemand nog geen geld van je rekening halen of geld overboeken van jouw naar zijn/haar rekening. Daarvoor heb je nog altijd een toegangscode of verificatiecode nodig of een identiteitsbewijs.
Als er onverschuldigd is betaald, ontstaat er een ongedaanmakingsverplichting. Als de prestatie bestaat uit de betaling van een geldsom, moet de geldsom worden terugbetaald. Als de prestatie bestaat uit het leveren van goederen dan moeten deze teruggeleverd worden.
Momenteel is de bank niet verplicht om bij een overschrijving na te gaan of het IBAN-nummer overeenstemt met de naam van de begunstigde die de consumenten op een overschrijving vermeldt. Meer nog: de klant is zelfs niet verplicht de naam van de begunstigde te vermelden opdat de overschrijving kan worden uitgevoerd.
Een geblokkeerde rekening is een rekening op naam van de huurder waarop de huurwaarborg gestort wordt. Het is een 'geblokkeerde' rekening: alleen als de verhuurder én de huurder daarvoor hun uitdrukkelijke toestemming geven, wordt het geld op de rekening gedeblokkeerd.
Een bank kan een bancaire relatie echter niet zomaar opzeggen. Zij hebben een bijzondere zorgplicht. Die zorgplicht houdt mede in dat een opzegging alleen mogelijk is bij een voldoende zwaarwegende grond.
De bank bevriest uw rekening en geeft uw saldo door
Maar u kunt er niets meer afhalen. Uw bank geeft binnen 2 weken informatie over uw banksaldo aan de deurwaarder. Dit heet een 'verklaring'. De deurwaarder stuurt u binnen 3 dagen een kopie van deze verklaring.