Als u een klacht hebt ingediend, start de politie een onderzoek. De inhoud van uw klacht bepaalt om wat voor soort onderzoek het gaat. Normaal gesproken leidt een afdelingschef het onderzoek. Als het gaat om een zeer ernstige klacht, doet de hoofdofficier van justitie dit.
Zoals al eerder gezegd, zullen niet alle klanten rechtstreeks bij je komen klagen. Klanten kunnen online feedback geven op diverse platforms, zoals fora, vergelijkingssites en social media. Als er niets met deze klachten gebeurt, kunnen ze een eigen leven gaan leiden en zelfs viraal gaan.
Een klacht is volgens het woordenboek een uiting van ontevredenheid. Je kunt een klacht indienen als je bijvoorbeeld niet tevreden bent over het gedrag van een medewerker of over de kwaliteit van het onderwijs of een onderwijsvoorziening. Je kunt een klacht indienen die over een individuele kwestie gaat die jou raakt.
Doe geen beloftes die je niet kunt waarmaken. Laat zien dat je met de cliënt meeleeft en dat je hem of haar begrijpt. Als de cliënt het gevoel heeft dat jullie op een lijn zitten, zal hij of zij eerder geneigd zijn om mee te werken. Op die manier is de kans groter dat de klacht onderling wordt afgehandeld.
Begin de slotalinea met het aangeven dat je uitkijkt naar een reactie op je klacht. Dit herinnert de lezer eraan dat je een antwoord op je klachtenbrief verwacht. Je kunt bijvoorbeeld iets schrijven als: 'Ik zie uw antwoord op mijn brief graag tegemoet' of 'Ik hoop op een spoedige reactie op mijn klacht.
Absolute klachtdelicten
meineed, belediging (niet zijnde gericht tegen opsporingsambtenaar of openbaar gezag), schending geheimen, schaking, bedreiging met smaad, belaging, afdreiging en bepaalde drukpersmisdrijven.
nabestaande bent; ouder van een minderjarige (<16) patiënt bent; collega van een zorgverlener bent.
Als u aangifte doet bij de politie, dan stellen we samen met u de aangifte op. Wij stellen u vragen over het misdrijf en we vertellen wat uw rechten als slachtoffer zijn. Tijdens het aangifte doen of als klacht meldt, legt u een officiële verklaring af.
Van ernstige misdrijven moet u aangifte doen bij de politie. Bij andere strafbare feiten bepaalt u zelf of u aangifte doet. Bent u slachtoffer van een klachtdelict, dan kan de verdachte alleen vervolgd worden als u aangifte doet.
er is geen bewijs of onvoldoende bewijs. het belang van de aangifte is te klein. Dat kan bijvoorbeeld het geval zijn bij een gestolen fiets. er is al te veel tijd verstreken sinds het strafbare feit is gepleegd.
Een aangifte is iets anders dan een klacht(e). De wetgever heeft bepaald dat een zgn. klachtdelict slechts vervolgd kan worden als het slachtoffer dat wil, blijkend uit een formele klacht(2). Waar iedereen aangifte kan doen die getuige is van een strafbaar feit, kan alleen het slachtoffer een klacht indienen.
Nee. Alleen de ambtenaren die daarvoor geautoriseerd zijn door de politie. Omdat de politie zulke gevoelige persoonsgegevens verwerkt, stelt de wet strikte eisen aan het systeem dat regelt wie waar toegang toe heeft.
U kunt uw klacht indienen bij de politie met het digitale klachtformulier. U kunt uw klacht ook schriftelijk of mondeling doorgeven. U moet uw klacht indienen binnen 1 jaar na de gebeurtenis waarover u wilt klagen.
Door klachten goed en snel af te handelen, kun je de klanttevredenheid verbeteren. Daarnaast biedt een klacht belangrijke informatie hoe je jouw bedrijfsvoering kunt verbeteren.
Met een klacht over een zorgverlener of arts kunt u ook naar het Tuchtcollege voor de Gezondheidszorg. Lees waarover u een klacht kunt indienen op de website van het tuchtcollege. U kunt daarbij hulp van een onafhankelijke tuchtklachtfunctionaris krijgen.
Een procedure bij de Geschillencommissie kost geld. Hoeveel dat is, hangt af van je klacht. Je betaalt gemiddeld tussen de €25 en €152,50. Dat is dus veel goedkoper dan een procedure via een rechter.
Geef kort, maar precies aan waar de brief over gaat. Omschrijf uw klacht of uw mening over het conflict. Maak duidelijk wat u eist van de ander en binnen hoeveel tijd. Voeg bewijzen toe als u die heeft.
Wanneer u niet tevreden bent over een product of dienst, kunt u een klacht indienen bij de ondernemer. Als de ondernemer niets van zich laat horen, of u komt er samen niet uit, dan kunt u een klacht indienen bij een van de commissies van De Geschillencommissie.