Als je weigert de invoerkosten te betalen, zullen we je zending niet kunnen leveren en wordt ze teruggestuurd naar de afzender. Je kan contact opnemen met de afzender om te zien of de waarde van de aankoop (deels) aan jou kan worden terugbetaald.
Als de ontvanger de zending weigert of weigert te betalen, is de afzender uiteindelijk aansprakelijk voor mogelijke btw en invoerrechten inzake de zending.
Eventuele douanekosten moet je op voorhand betalen, zodra het pakje België binnenkomt. Je kan deze kosten online betalen via de My bpost app of via Track & Trace. Ook daar kan je de zending weigeren als je dat wil. Als je weigert, wordt je pakje automatisch teruggestuurd naar de afzender.
Dat is simpel: je moet de verschuldigde inklaringskosten en de btw betalen. Betaal je niet? Dan gaat de zending op termijn retour afzender en ontvang je niks.
Je kunt invoerheffingen vermijden als je goederen die van buiten de Europese Unie komen, opslaat in een douane-entrepot. Als je deze goederen daarna uitvoert naar landen buiten de EU, hoef je geen invoerrechten te betalen.
Die moet u altijd betalen, vanaf 1 juli 2021 is er geen btw-vrijstelling meer voor pakketjes tot € 22. Reken op 21% btw, voor een aantal producten geldt een verlaagd tarief van 9%. Is uw aankoopbedrag € 150 of meer?Dan betaalt u ook invoerrechten.
Het antwoord is nee. Het is niet mogelijk om de inklaringskosten terug te vragen. De enige kosten die je kan terugvragen bij het importeren van goederen uit de EU is de BTW bij invoer.
Bel 0800 0143 (gratis) van maandag tot en met vrijdag van 7:00 tot 23:00 uur, en op zaterdag en zondag van 08:00 tot 16:30 uur. Bel dit nummer als u vragen hebt over douanezaken. Bijvoorbeeld over internetaankopen, souvenirs kopen in het buitenland en invoertarieven. We kunnen u niet vertellen waar uw pakketje is.
Dat kan, want sommige webshops brengen de btw meteen in rekening op het moment dat je iets koopt. Maar niet iedere webshop biedt die optie aan. Daarom betaal je in de meeste gevallen inklaringskosten op het moment dat je pakket in Nederland aankomt.
Bij een PostNL-punt
Dan kun je het pakket aan de balie weigeren of het doorgeven via de app of je track & trace. Daarna sturen we het pakket terug naar de afzender. Haal je je pakket niet op bij het PostNL-punt? Dan sturen we het na 1 week automatisch terug.
Hoe hoog is de boete? De hoogte van de verzuimboete bedraagt € 140,- tot € 355,- voor bedrijven die stelselmatig de regels overtreden en dus in verzuim zijn.
Dit kan betekenen dat uw zending mogelijk documentatie mist, wacht op inklaringsinstructies, of dat de autoriteiten mogelijk meer informatie nodig hebben om de goederen vrij te geven.
De aanhouding kan direct na het waarnemen van het strafbare feit en het aantreffen van de verdachte gebeuren, dan wel nadat de verdachte eerst is staande gehouden. In de praktijk van de douane gaat het meestal om aanhouding op heterdaad (artikel 53 WvSv).
Btw en invoerrechten worden geheven om belastinginkomsten en lokale bedrijven te beschermen. U moet ze meestal betalen tijdens het importeren, voordat de douane de goederen vrijgeeft.
Je hebt in totaal 14 dagen de tijd om de inklaringskosten te betalen. Daarna gaat je pakket retour naar de afzender.
Douane inklaring kan een paar werkdagen, maar ook weken duren. Het is afhankelijk van wat je verstuurt, de bestemming en de daar geldende douaneregels en -beperkingen. Je kunt contact opnemen met douane van het land voor specifieke informatie. Op onze website vind je ook douane informatie per land.
Als je weigert de invoerkosten te betalen, zullen we je zending niet kunnen leveren en wordt ze teruggestuurd naar de afzender. Je kan contact opnemen met de afzender om te zien of de waarde van de aankoop (deels) aan jou kan worden terugbetaald. Weigeren kan je online.
Indien er invoerrechten verschuldigd zijn, brengt CBP een verwerkingsvergoeding in rekening voor het inklaren van uw pakket .
Vraag aan het post- of koeriersbedrijf of zij een bezwaar willen indienen bij de Douane. Dit kan tot 6 weken nadat de kosten aan u in rekening zijn gebracht. Als wij instemmen met het bezwaar, krijgt u het te veel betaalde bedrag terug van het post- of koeriersbedrijf.
Onvolledige documentatie
Onvolledige of onjuiste documentatie is een van de meest voorkomende redenen waarom pakketten vastlopen bij de douane. Douaneambtenaren vertrouwen op gedetailleerde documentatie om pakketten te beoordelen en vrij te geven. Ontbrekende of onjuiste informatie kan leiden tot aanzienlijke vertragingen.
Dit hangt af van waar uw pakje wordt verzonden. De douane is bevoegd om alle zendingen binnen de Europese Unie te controleren. Het gaat dan eerder over verdachte zendingen vanuit EU-lidstaten en zendingen met accijnsgoederen binnen de Europese Gemeenschap. Doorgaans loopt uw pakje daar geen extra vertraging op.
Als je inklaringskosten moet betalen, ontvang je een betaalverzoek via e-mail of met de post. Let daarbij goed op: wij sturen je nooit een link om direct te betalen. We verwijzen je altijd eerst naar onze track & trace-pagina.
Verwerkingskosten voor goederen (MPF)
Deze douanekosten worden berekend op 0,3464% van de ingevoerde waarde (de kosten van de goederen, zoals vermeld op de commerciële factuur die u aan uw douaneagent verstrekt), met een minimum van $ 31,67 en een maximum van $ 614,35 (op het moment van schrijven).
Ben je het niet eens met de inklaringskosten? Dan kun je bezwaar indienen. Chatbot Daan opent zich vanzelf wanneer je naar beneden op deze pagina scrolt. Je kunt direct in Chatbot Daan bezwaar maken.