Een versleten aandrijfas kan trillingen van onder de auto tot gevolg hebben, die voelbaar zijn via het stuur of de vloer. Samen met andere verschijnselen zijn deze trillingen een duidelijke aanwijzing dat de as aan vervanging toe is. Meestal zijn de bussen voor auto's van de as versleten.
Als u het voertuig bestuurt en u voelt veel harde trillingen onder het voertuig komen, dan kan uw aandrijfas in de problemen komen. Dit is meestal het eerste symptoom dat mensen herkennen als er een probleem met de aandrijfas is. De trillingen zijn waarschijnlijk te wijten aan versleten bussen van de aandrijfas.
Als u even blijft doorrijden met een versleten aandrijfas zult u nog niet tegen problemen aanlopen, maar het is niet verstandig om hier te lang mee door te rijden.
Rijden met een defecte aandrijfas kan leiden tot ernstige mechanische en veiligheidsproblemen . Ten eerste legt het extra druk op andere componenten van de aandrijflijn en ophangingssystemen, wat mogelijk kan leiden tot uitgebreidere reparaties als het oorspronkelijke probleem niet op tijd wordt verholpen.
In het algemeen kost een aandrijfas tussen de €150,- en €200,- euro. Als u de aandrijfas vervangt, wilt u dit gelijk aan beide zijden doen. Als deze namelijk iets verschillen door slijtage of een ander merk, is er een kans dat de as onder het rijden wordt kromgetrokken.
Een versleten aandrijfas laat zich vooral horen in een scherpe bocht, met 'n beetje gas erop. Dan hoor je vooral het tokkende geluid van de homokineet die inwendige slijtage heeft.
Oorzaken van defecten kapot aandrijfas
De hoezen kunnen door invloeden van buitenaf beschadigd raken. Vuil en vocht dringen dan door tot de scharniergewrichten. Bovendien lekt het smeervet eruit, waardoor de gewrichten snel uitdrogen en vervolgens buitensporige slijtage ondergaan.
Moeilijkheden met draaien of sturen
Als de aandrijfas of de onderdelen ervan versleten of beschadigd zijn, kan dit de goede werking van het stuursysteem belemmeren. Het meest voorkomende teken van dit probleem is een merkbare weerstand bij het draaien van het stuurwiel, vergezeld van knarsende of klikkende geluiden.
Slijtage aan de aandrijfas kent vele oorzaken en wijst niet noodzakelijkerwijze op een productiefout. Gemiddeld bedraagt de levensduur mogelijk 150.000 km, maar wij hebben vaak genoeg aandrijfassen vervangen tussen de 70.000 en 120.000 km. Vervanging bij ruim 92.000 is dus niet abnormaal.
Versleten en beschadigde aandrijfassen vervullen hun rol niet goed. Dit kan resulteren in overmatige speling in de aandrijfas en homokinetische koppelingen, wat schade kan veroorzaken aan de aandrijfas, het differentieel, de transmissie en de transaxlebehuizing . Het is niet veilig om te rijden met een versleten of beschadigde aandrijfas.
De aandrijving van een auto is een samenspel van een aantal systemen. Na het motorblok komt de koppeling. Gevolgd door de versnellingsbak. Aan de bak zitten doorgaans twee aandrijfassen die de verbinding maken tussen de bak en de wielen.
Kan ik blijven rijden met een defecte homokineet? Hoewel u de auto niet direct aan de kant hoeft te zetten, is het niet slim om te blijven rijden met een kapotte homokineet. Een defecte homokineet zal snel verder kapot gaan en op den duur helemaal niet meer functioneren.
Hoe weet je of het differentieel kapot is? Een van de meest voorkomende tekenen van een defect differentieel is een abnormaal geluid tijdens het rijden, zoals een zoemend of brommend geluid.
U dient de aandrijfas – afhankelijk van de oorzaak – zo snel mogelijk te vervangen of te repareren. Het defect heeft een negatieve invloed op de rijveiligheid van uw auto. De verbinding kan barsten of breken tijdens het rijden.
Als u zich in een stads- of straatlimiet bevindt, is het veiliger om nog een paar kilometer door te rijden op een kapotte aandrijfas, maar dit op een snelweg doen is volkomen riskant. Dit mag echter alleen worden gedaan om uw auto van de weg te halen, te parkeren en contact op te nemen met een sleepwagen.
De aandrijflijn is een essentieel onderdeel van een voertuig, verantwoordelijk voor het overbrengen van vermogen van de motor naar de wielen. Een kapotte of slecht functionerende aandrijflijn kan leiden tot slechte prestaties, een lager brandstofverbruik en mogelijke veiligheidsrisico's .
Een defecte aandrijfas is vaak merkbaar door ongewone geluiden tijdens het rijden. Deze omvatten een luid ratelend of krakend geluid bij het rijden door bochten. Soms zijn er ook trillingen in het voertuig of een schudden van het stuur, bijvoorbeeld bij het optrekken of bij veranderingen van lading.
Wat zijn de kosten voor het vervangen van de aandrijfas
De prijzen voor het onderdeel zelf variëren voor dit model van € 71,70 tot € 112,89. De totale prijs van de aandrijfas, stofhoezen, bevestigingen en arbeidsloon voor de vervanging van de gemiddelde auto op beide assen bedraagt € 1000,- tot € 2000,-.
Controleer de aandrijfas op perspassing. Controleer of de omgeving van de aandrijfas is verontreinigd door vet. Controleer de aandrijfas op beschadiging en verbogen of ontbrekende onderdelen. Controleer de hoezen en klemmen: gescheurde, verschoven en poreuze hoezen zijn veel voorkomende oorzaken van gebreken.
Schud elke aandrijfas goed op en neer.Als u iets voelt bewegen en/of een kloppend geluid hoort, dan zit er iets los dat vervangen of vastgedraaid moet worden .
Een ander teken waar u op moet letten, is dat uw voertuig trilt wanneer het begint te accelereren. Overmatig schudden wanneer u van stilstand naar lage snelheden gaat, kan worden veroorzaakt door een versleten kruiskoppeling in uw aandrijfas , waardoor er ongecontroleerd schudden ontstaat wanneer u versnelt.
Klonkend geluid
Een veelvoorkomend symptoom van een defecte kruiskoppeling is een luide bonk wanneer u de auto in de vooruit- of achteruitversnelling zet.
Tekenen van een versleten of kapotte wiellager zijn: Een brommend of zoemend geluid dat sterker wordt als je sneller rijdt.Speling in het wiel als je de auto opgekrikt hebt.Trillingen in het stuur, vooral als je harder rijdt.
Een aandrijfas gaat normaal gesproken een gehele levensduur van de auto mee, zonder te hoeven worden vervangen. In de praktijk ziet het er vaak helaas ietsjes anders uit, omdat aandrijfassen ondanks hun robuuste ontwerp ook zwakke punten hebben.
Doorrijden met een een kapotte homokineet gevaarlijk? Homokineten zijn een integraal component van de cardanaandrijving van je auto. Een versleten of beschadigde koppeling vormt een potentieel gevaar, aangezien dit tot verlies van controle over de wagen kan leiden.