Een hoger
Wel vermindert het op dat moment de motorprestaties. Als u een auto heeft die op euro 98 hoort te rijden en u tankt euro 95, dan zal dit de prestaties op het moment dus verslechteren, maar de motor beschadigt niet als de wagen over een pingelsensor beschikt.
Bij 2 Takt motoren kan door slechte ontbranding van oudere benzine de piston aan de uitlaatkant smelten en de motor onherroepelijk beschadigd worden.
Na een of twee keer tanken zal de motor weer lopen zoals je gewend bent. Ethanol (E85) in benzine: als je geen bi-fuel auto hebt, dan moet je ook hier de auto niet starten en een pechhulpdienst bellen. Die zal in de meeste gevallen de tank leeg laten halen. Ook moeten mogelijk onderdelen worden gereinigd.
Octane 87 is ongeveer gelijk aan RON 91 in Europa. Octane 91 is ongeveer gelijk aan RON 95 in Europa. Octane 93 is ongeveer gelijk aan RON 98 in Europa. RON 87 is een bijzonder lage kwaliteit brandstof die in Europa niet verkrijgbaar is.
Hoe hoger het octaangetal, hoe stabieler de brandstof. Tankstations in de Verenigde Staten verkopen drie hoofdklassen benzine op basis van het octaangetal: Regular (de brandstof met het laagste octaangetal, doorgaans 87)Midgrade (de brandstof met het middelste octaangetal, doorgaans 89-90)
87 = regular - 89 = midgrade - 91 = premium, in de meeste gebieden. De meeste auto's rijden prima op regular, in welk geval het gebruik van een hogere grade gewoon geldverspilling is. Het kan geen kwaad om de grades te mengen; mensen doen het opzettelijk of onopzettelijk elke dag. 89 (midgrade) is een mengsel van 87 & 91 gemengd bij de pomp.
Als uw auto geen flex-fuel voertuig is en u per ongeluk E85 aan uw tank toevoegt, merkt u mogelijk een verminderde prestatie en een lager brandstofverbruik . Uw motorstoringslampje kan ook gaan branden, maar het ongeluk zal de motor waarschijnlijk niet beschadigen. Ze raden aan om de tank meerdere keren bij te vullen met gewone benzine.
Als u de verkeerde brandstof getankt heeft is het belangrijk de motor niet te starten of te laten lopen, en de brandstof spoedig af te laten tappen. Dit moet gebeuren door een professional met de juiste apparatuur.
Het is echter NIET aan te raden om E85-brandstof in een ander voertuig dan een flex-fuelvoertuig te doen. Dit kan de motor kapotmaken en de garantie van de fabrikant ongeldig maken . Naast dat E85 in een flex-fuelvoertuig moet worden gebruikt, is het in sommige delen van de Verenigde Staten niet zo algemeen verkrijgbaar.
Particulieren kunnen hun oude benzine kwijt bij daarvoor bestemde inzamelpunten, zoals milieustraten, recyclingpunten of gespecialiseerde bedrijven die chemische stoffen verwerken (bijvoorbeeld bij een KCA depot of chemokar).
Benzine kan drie maanden tot drie jaar meegaan, afhankelijk van het type gas en of het goed wordt opgeslagen . Het is belangrijk om op te merken dat hoewel alle gas op natuurlijke wijze zal beginnen af te breken na verloop van tijd door blootstelling aan zuurstof (ook bekend als oxidatie), niet alle gas gelijk is.
Om oude benzine bruikbaar te maken, meng je het met nieuwe benzine in een verhouding van 1:3 . Giet er dan een brandstofstabilisator bij. Benzine wordt slecht en is niet langer bruikbaar als het er donker, troebel uitziet en in lagen uiteenvalt.
Het mengen van loodvrije benzine met verschillende octaangetallen is geen probleem, zolang u zich aan de minimumvereisten van de fabrikant houdt. " Ja [het is oké om 91 en 95 of 98 te mengen], mits de motor van uw voertuig is ontworpen om te draaien op minimaal 91 octaan ," zei de heer Pyke.
Ja, dat mag zeker. Benzines kun je in elke verhouding met elkaar mengen.Je motor moet wel geschikt zijn om deze verschillende benzines (met verschillend octaangetal) te verbranden.
Als 91 wordt gebruikt in auto's die brandstof met een hoger octaangehalte nodig hebben, loopt u het risico op voorontsteking of "kloppen" . Dit gebeurt wanneer de benzine te vroeg ontbrandt en tegen een zuiger drukt terwijl deze nog omhoog beweegt tijdens de compressieslag.
Meestal kom je er na een paar honderd meter achter dat je de verkeerde brandstof hebt getankt. De brandstof is dan rondgepompt, waardoor de motor zal afslaan. Zet in dit geval de auto zo snel mogelijk langs de kant van de weg. Iedere seconde die je langer doorrijdt maakt de kans op onherstelbare schade groter.
Bellen aan een tankstation is absoluut verboden. "Benzine is een licht ontvlambaar product en tijdens het tanken komen er brandbare benzinedampen vrij. Je gsm kan in theorie vonken geven in een omgeving met benzinedampen. Ook de afleiding van het bellen of een val van je gsm, vergroot het brandgevaar.
36% van de autoverzekeraars dekt de schade aan je motor door het tanken van verkeerde brandstof wel. Dit verschilt dus per verzekeraar. Dit ligt namelijk aan de polisvoorwaarden van de verzekeraar. Er is dus een grote kans dat dit dus voor eigen rekening komt.
Van verkeerde brandstof tot potentiele schade
Dit kan resulteren in problemen zoals haperende motorprestaties, startproblemen, oververhitting en zelfs beschadiging van de motoronderdelen. In sommige gevallen kan dit leiden tot dure reparaties als er niet snel wordt ingegrepen.
De belangrijkste conclusie is dat E85-gas alleen compatibel is met flex-fuelvoertuigen die in de fabriek zijn gebouwd of zijn omgebouwd tot flex-fuel . Met flex-fuel kunt u profiteren van dit hoog-octaan, milieuvriendelijke gas en genieten van de voordelen van verminderde emissies en mogelijk betere motorprestaties.
U kunt direct een vermindering van het brandstofverbruik en de vermogensprestaties ervaren en een hoog pingelend of ratelend geluid horen . Afhankelijk van hoe lang u de brandstof met een lager octaangehalte hebt gebruikt, kan de onregelmatige verbranding die door deze fout wordt veroorzaakt oververhitting en onherstelbare schade aan uw motor veroorzaken.
Als u per ongeluk of om geld te besparen brandstof met een lager octaangehalte in uw auto met een hoger octaangehalte tankt, merkt u waarschijnlijk meteen de gevolgen: een lager brandstofverbruik, een slechtere acceleratie en vonkklop, wat klinkt als een hoog, pingelend of ratelend geluid.
Uw auto zal prima zijn, maar u zult merken dat de prestaties afnemen . Het is het beste om te tanken met hetzelfde type benzine dat u al gebruikt. Als u een lager octaangehalte gebruikt dan aanbevolen, kan de brandstof te snel ontbranden om uw motor er optimaal van te laten profiteren.
Het kan natuurlijk ook voorkomen dat je per ongeluk SuperPlus 98 benzine tankt in een Euro95-Tank of andersom. Dan is dit over het algemeen geen probleem. De getallen 95 en 98 staan voor het octaangetal. Hoe hoger het octaangetal, hoe later de benzine uit zichzelf ontbrandt.